اخبار بازیگرانفیلم ایرانی

لیست فیلم های اکران نوروز ۱۴۰۳ در سینما؛ اکران تمساح خونی و پرویز خان در عید

چیزی به شروع سال جدید نمانده و حتما کنجکاو هستید تا بدانید وضعیت اکران های نوروز ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود. در سال جدید اکران های نوروز ۱۴۰۳ به گونه ای است که سلیقه مخاطبان سینما از قشرها و گروه‌های سنی و فکری مختلف را پوشش می‌دهد.در سبد اکران های نورروز ۱۴۰۳، آثار کمدی، ورزشی، دفاع مقدس، کودک و نوجوان، اجتماعی و… قرار دارد. در این مطلب نگاهی می کنیم به اکران های نوروز ۱۴۰۳ سینما. با ما همراه باشید.

اکران های نوروزی 1403 کدامند؟

فیلم های «تمساح خونی»، «آسمان غرب»، «بی بدن»، «پرویزخان»، «آپاراتچی»، «نوروز» و «ایلیا در جستجوی قهرمان» به عنوان ترکیب اکران های نوروز ۱۴۰۳ اعلام شده اند.

اکران های نوروزی 1403 از چه تاریخی آغاز میشود؟

اکران های نوروز ۱۴۰۳ از چهارشنبه 16 اسفند با روی پرده رفتن فیلم «تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی رسما کلید می‌خورد.

اکران های نوروز ۱۴۰۳

بازه اکران نوروز، طلایی‌ترین فصل‌ اکران هر سال محسوب می‌شود و هرچند سال گذشته همزمانی این بازه با ماه رمضان، نگرانی‌هایی را به همراه داشت و برخی صاحبان آثار تن به اکران آثار خود ندادند اما معجزه «فسیل» همه نگرانی‌ها را با خود برد و حالا در آستانه نوروز ۱۴۰۳ ترکیبی از پرامیدترین فیلم‌های رونمایی شده در جشنواره چهل‌ودوم فجر، برای رقابت در گیشه به صف شده‌اند.

با نگاهی به ترکیب فیلم‌های انتخاب شده، می‌توان گفت فارغ از تنوع ژانری، از منظر ترکیب بازیگران چهره هم شاهد رقابتی داغ در گیشه خواهیم بود.

در این گزارش مروری‌ بر اکران های نوروز ۱۴۰۳ سینماها خواهیم داشت.

سی و هفتمین جلسه شورای صنفی نمایش در روز یکشنبه ۱۳ اسفند در سازمان سینمایی برگزار شد.پس از بررسی درخواست‌ها و موارد مطرح شده، ‌مقرر شد طبق سال‌های گذشته هرکدام از صاحبان آثار و پخش‌کنندگان فیلم‌های نوروزی در صورت تمایل برای اکران زودتر از موعد، اقدام و اکران های نوروز ۱۴۰۳ از ۱۶ اسفند در سینماهای سراسر کشور آغاز شود.

پیش از این فیلم های «تمساح خونی»، «آسمان غرب»، «بی بدن»، «پرویزخان»، «آپاراتچی»، «نوروز» و «ایلیا در جستجوی قهرمان» به عنوان ترکیب اکران های نوروز ۱۴۰۳ اعلام شده بودند.

روح الله سهرابی مدیرکل اداره نظارت بر نمایش فیلم با اشاره به فیلم‌های دیگری که متقاضی اکران نوروز بوده اما در این جدول لحاظ نشده‌اند، عنوان کرد: اکران دوم عید نوروز با توجه به شرایط فروش و کف فروش فیلم‌ها تعیین خواهد شد و چنانچه فیلمی طی مدت زمان مشخص شده حدنصاب لازم در جذب مخاطب را نداشته باشد مطابق با آیین‌نامه تصمیم‌گیری خواهد شد و تا سقف ۴ فیلم جدید همزمان با عید سعید فطر به روی پرده خواهند رفت . بنابراین فیلم‌ها باید از تمام ظرفیت خود در بازه زمانی تعیین شده برای اکران های نوروز ۱۴۰۳ استفاده کنند تا بیشترین جذب مخاطب را داشته باشند .

افتتاح اکران های نوروز ۱۴۰۳ با «فیلم تمساح خونی» جواد عزتی

جواد عزتی که چند سالی است توانسته به عنوان بازیگر نقش‌های کمدی و جدی به جایگاه ویژه‌ای در فیلم‌ها و سریال‌ها دست پیدا کند، پس از بازی در 35 فیلم سینمایی و نامزدی سیمرغ برای سه فیلم «ماجرای نیمروز»، «رد خون» و «آتابای»، امسال با ساخت فیلم کمدی «تمساح خونی» تلاش کرد خودش را در عرصه کارگردانی هم محک بزند.

عزتی در عین اینکه به عنوان کارگردان پشت دوربین قرار گرفته، ایفاگر نقش اصلی فیلمش هم هست. او در این فیلم با رفیق دیرینه‌اش عباس جمشیدی‌فر، زوج جذابی را تشکیل داده. آنها طبق الگوی زوج‌های کمدی، به‌درستی توانسته‌اند با تغییر مداوم جایگاه احمق‌واحمق‌تر نقش مکمل را ایفا کنند و مرحله به مرحله موقعیت‌های کمدی پیچیده‌ای را از سر بگذرانند. بازی سعید آقاخانی و همراهی آنها با این زوج هم به نقطه قوت فیلم تبدیل شده.

«تمساح خونی» اولین بار در جشنواره چهل‌ودوم فیلم فجر به نمایش درآمد و با استقبال زیادی روبه‌رو شد. این فیلم سیمرغ بهترین کارگردان اول را از بخش نگاه نوی جشنواره به دست آورد و در بخش سودای سیمرغ هم نامزد سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین کارگردانی شد.

داستان «تمساح خونی» درباره دو مرد بی‌پول است که در روابط‌شان به شکست برخورده‌اند و حالا ناخواسته سر از یک بازی قمار در می‌آورند و زندگی‌شان به خطر می‌افتد. جواد عزتی، عباس جمشیدی‌فر، سعید آقاخانی، الناز حبیبی، بهزاد خلج و … از جمله بازیگران این فیلم هستند.

با توجه به محبوبیت جواد عزتی، زوج جذاب عزتی و جمشیدی‌فر، فضای کمدی بامزه فیلم و نبود رقیب قدرتمند کمدی برای آن در بین اکران های نوروز ۱۴۰۳، پیش‌بینی می‌شود «تمساح خونی» در گیشه بسیار موفق ظاهر شود.

فیلم تمساح خونی از اکران های نوروز ۱۴۰۳

فیلم آسمان غرب

نقطه شروع جنگ ایران و عراق و اتفاق‌هایی که در بازه زمانی یک ماه اول به وقوع پیوست، برای همه اهمیت ویژه‌ای دارد. محمد عسگری در فیلم «آسمان غرب» روی رویدادهای یک ماه اول جنگ یعنی از 31 شهریور تا اواخر مهر 1359 دست گذاشته و وقایع این دوره را با محوریت عملیات‌های مهم شهید خلبان علی‌اکبر شیرودی روایت کرده است. شهید شیرودی با شروع جنگ ایران و عراق در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ به منطقه کرمانشاه می‌رود و در روز اول جنگ، در طول ۱۲ ساعت پرواز، چندین عملیات را راهبری می‌کند. «آسمان غرب» به دلیل تمرکز روی یک بخش اساسی از جنگ و پرداختن به فضای پرالتهاب آن دوره، اثری قابل تأمل است.

فیلم «آسمان غرب»یکی دیگر از اکران های نوروز ۱۴۰۳ به نویسندگی و کارگردانی محمد عسگری و تهیه‌کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد با بازی میلاد کی مرام، امیرحسین آرمان، کریم امینی، آرمان رحیمیان، نسیم ادبی، نادر فلاح و … امسال در جشنواره چهل و دوم فیلم فجر حضور داشت.

فیلم آسمان غرب

فیلم بی بدن

تا به حال فیلم‌های زیادی درباره قصاص در سینمای ایران ساخته شده. نمونه‌هایی مانند «میخواهم زنده بمانم» یا «هیس دخترهای فریاد نمی‌زنند» از آن آثاری هستند که تصاویرشان از ذهن مخاطب به سختی پاک می‌شود. واقعیت حکم قصاص هم همین است، حکم شرعی که حق خانواده مقتول است، اما همیشه با اما و اگرهایی همراه می‌شود که هر دو طرف پرونده را به استیصال می‌رساند. «بی‌بدن» با برداشتی از یک پرونده قضایی جنجالی سال‌های اخیر و ایجاد تغییراتی در روند آن ساخته شده که مخاطب را هرچه بیشتر به خانواده‌های قاتل و مقتول نزدیک می‌کند.

از همان روزهایی ابتدایی که خبر ساخت فیلم «بی‌‌بدن» رسانه‌ای شد، با اعتراضات زیادی همراه بود. به دلیل برداشت این فیلم از پرونده قتل غزاله شکور، بسیاری معتقد بودند که چون هنوز جنجال‌های این ماجرا به طور کامل از بین نرفته، نباید سراغ آن رفت. اما با شروع جشنواره حاشیه‌های دیگری هم گریبان فیلم را گرفت.

علیزاده اما تاکید دارد که آن‌چه در این فیلم به نمایش درآمده، ساخته و پرداخته‌ی ذهنِ نویسنده و او به عنوان کارگردان است و نباید آن را نعل به نعل با واقعیت منطبق دانست: «من فیلمی ساخته‌ام و مخاطب هم می‌تواند روایت آن را به پرونده‌های واقعی منطبق بداند اما آنچه می‌توانم به عنوان کارگردان «بی‌بدن» تأکید کنم این است که آن را بر اساس پرونده واقعی (آرمان و غزاله) نساخته‌ام.» کاظم دانشی (نویسنده‌ی این اثر) که فیلم غلفزار را به عنوان کارگردان در پرونده‌ی خود دارد، سال‌هاست در نگارش و پژوهش سوژه‌های قضایی فعالیت دارد. او فیلم‌نامه‌ی این اثر را در بستر ماجرای غزاله و آرمان روایت کرده؛ اما تنها بر «بسترِ» آن و هم‌اکنون آنچه نوشته، نعل به نعل با واقعیت منطبق نیست. او و علیزاده، در فرآیند تحقیق و پژوهشِ این پرونده، چندین پرونده قضایی واقعی را مطالعه کرده و به سوژه‌های متعددی رسیده‌اند و داستان فیلم تجمیعی از همه مشاهداتِ آنها از چند پرونده واقعی بوده است. شاید همین موضوع ملتهب سبب شده تا این فیلم قبل از اکرانِ‌ خود در جشنواره، با حاشیه‌هایی مواجه شود، برای مثال یکی از سایت‌های خبری نوشت که خانواده‌ی عبدالعالی از ساخت این فیلم راضی نیستند.

فیلم «بی بدن»یکی دیگر از اکران های نوروز ۱۴۰۳ به نویسندگی کاظم دانشی و کارگردانی مرتضی علیزاده و تهیه‌کنندگی سید مصطفی احمدی با بازی الناز شاکردوست، سروش صحت، گلاره عباسی، نوید پورفرج و پژمان جمشیدی امسال در جشنواره چهل و دوم فیلم فجر حضور داشت.

بازیگران فیلم بی بدن

فیلم پرویزخان

فیلم «پرویزخان» به کارگردانی علی ثقفی با تمرکز روی شخصیت و بخش مهمی از زندگی پرویز دهداری، سرمربی دهه شصت تیم ملی فوتبال ایران ساخته شده. استعفای ۱۴ بازیکن از حضور در تیم ملی بعد از برگزاری بازی‌های آسیایی ۱۹۸۶ به خاطر حضور پرویز دهداری، یکی از جنجالی‌ترین رخدادهای فوتبالی دهه ۶۰ را رقم زد. دهداری آن زمان با وجود تمام مخالفت‌ها و محدودیت‌ها برای اثبات خودش تیم ملی تازه‌ای تشکیل داد و از جوان‌هایی که آن زمان هنوز نام‌آشنا نبودند دعوت کرد در تیم‌ملی حضور پیدا کنند. آنها برای پس از حضور سرزاوانه در بازی مقدماتی المپیک سئول مقابل تیم ملی کویت که محور داستان فیلم «پرویز خان» براساس آن بنا شده ، در جام ملت‌های آسیا در قطر نیز حاضر شدند و تا مرز قهرمانی پیش رفتند.

«پرویزخان»یکی دیگر از اکران های نوروز ۱۴۰۳ به نویسندگی و کارگردانی علی ثقفی و تهیه‌کنندگی عطا پناهی است که در آن سعید پورصمیمی، حمیدرضا پگاه، مریم سعادت، المیرا دهقانی، بهنام تشکر و … بازی دارند.

فیلم پرویز خان علی ثقفی

فیلم آپاراتچی از اکران های نوروز ۱۴۰۳

فیلم «آپاراتچی» درباره تلاش‌های یک فیلمساز آماتور برای ساخت فیلمی درباره واقعیت‌های زندگی فردی است که تاثیر زیادی در زندگی‌اش دارد. شخصیت اصلی فیلم، یک نقاش بی‌سواد ساختمان اما عاشق سینماست. او با کمترین امکانات به همراه دوستانش چند فیلم کوتاه ساخته و توانسته توجه‌های زیادی را به خودش جلب کند. حالا با تلاش زیاد از مسجد محله امکانات می‌گیرد تا بتواند فیلمی درباره زندگی قاضی‌ای بسازد که همه نسبت به او بدبینند. او تمام مدت گمان می‌کند که فیلمش مورد استقبال قرار می‌گیرد و در جشنواره فجر برنده سیمرغ می‌شود. با این حال اما شرایط به گونه‌ای که او فکر می‌کند پیش نمی‌رود. فیلم در دهه شصت روایت می‌شود و با حال‌وهوای جنگ و اولین دوره‌های جشنواره فجر گره خورده است.

«آپاراتچی» به نویسندگی حسین تراب‌نژاد و احسان لطفیان و کارگردانی قربانعلی طاهرفر و تهیه‌کنندگی سجاد نصراللهی نسب ساخته شده و تورج الوند، فاطمه مسعودی‌فر، رضا ناجی، هومن برق‌نورد، بهنام تشکر، امید روحانی، علیرضا استادی و … در آن بازی دارند.

تورج الوند در آپاراتچی

فیلم نوروز

فیلم نوروز ساخته سهیل موفق یکی از آثار راه یافته به بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فیلم فجر در سال ۱۴۰۲ بود. علی نصیریان از بازیگران پیشکسوت و قدیمی ایران نقش اصلی این فیلم را بازی می‌کند. این اثر اولین فیلمی در تاریخ سینمای ایران است که با فرم و ساختاری رئالیسم جادویی دربارهٔ نوروز، آیین و رسوم، افسانه‌ها و اساطیر نوروزی ساخته شده‌است.

در خلاصه داستان فیلم نوروز آمده است: «نوروز در راه است، اما اهریمن در کمین است تا نوروز و بهار را از بین ببرد. عمو نوروز در مسیر کلبه ننه سرما و جست‌وجوی حاجی فیروز دچار سانحه می‌شود و طوفانی بزرگ آغاز می‌شود…» عکس‌های این فیلم را در انتهای مطلب حتما ببینید تا فضای فانتزی اثر بیشتر دستتان بیاید. داستانی از رخدادهای امروز به افسانه‌های بسیار گفته شده.

«نوروز» یکی دیگر از اکران های نوروز ۱۴۰۳ به نویسندگی و کارگردانی سهیل موفق و تهیه‌کنندگی محمدرضا نادری است و علی نصیریان، شبنم مقدمی، مهدی هاشمی، افشین هاشمی، سیاوش چراغی‌پور، مهتاب ثروتی و … در آن بازی دارند.

فیلم نوروز

پویانمایی ایلیا در جستجوی قهرمان

«ایلیا، جستجوی قهرمان» فیلمی ایرانی در ژانر کودک و نوجوان به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی سید علی موسوی‌نژاد محصول سال 1402 است. «ایلیا، جستجوی قهرمان» تاکنون در بخش مسابقه‌ی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار شرکت داشته و از اکران های نوروز ۱۴۰۳ است که از 23 اسفند ماه 1402 در سینماهای سراسر ایران اکران عمومی می‌شود. تکنیک این فیلم ترکیبی از فیلم و انیمیشن است و قرار است همزمان با سینماها در مناطق فاقد سینما اکران مردمی شود.

در خلاصه داستان آن آمده است: آرش نوجوان ایرانی و یکی از چهار گیمر برتر جهان است که وارد یک بازی کامپیوتری جدید می‌شود. این بازی که در حال گزارش برخط برای بچه‌های سراسر دنیاست، او و خانواده‌اش را درگیر یک ماجرای پلیسی بین‌المللی می‌کند.

پویانمایی ایلیا در جستجوی قهرمان

تاریخ شروع اکران های نوروز ۱۴۰۳

اکران های نوروز ۱۴۰۳ از چهارشنبه 16 اسفند با روی پرده رفتن فیلم «تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی رسما کلید می‌خورد. تمساح خونی تنها کمدی اکران نوروز است و با توجه به مختصات آن، از همین حالا پیش‌بینی می‌شود گیشه پرباری داشته باشد. سایر فیلم‌های نوروز، از 23 اسفند اکران خواهند شد.

اکران شبانه در نوروز ۱۴۰۳

همایون اسعدیان سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره شرایط اکران سینما‌ها در ایام هم‌زمانی تعطیلات نوروزی و ماه مبارک رمضان، توضیح داد: براساس هماهنگی‌های صورت گرفته، سینما‌ها در این ایام امکان فعالیت شبانه هم خواهند داشت و محدودیتی در زمینه اکران فیلم‌ها در خارج از ساعت فعالیت‌های مرسوم سالن‌های سینما، در این ایام وجود نخواهد داشت.

بلیت سینما فعلا گران نمی‌شود

وی که پیش از این از احتمال افزایش قیمت بلیت سینما‌ها خبر داده بود، در این زمینه هم تأکید کرد: قطعا در بازه اکران نوروز امسال افزایش قیمت نخواهیم داشت و اگر در این زمینه به جمع‌بندی برسیم، این افزایش برای بعد از عید فطر و نیمه اول سال آینده اعمال خواهد شد.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بازیگر انلاین

آخرین اخبار بازیگران زن و مرد سینمای ایران و جهان، عکس های جدید سلبریتی ها، عکس های بازیگران قدیمی و بیوگرافی بازیگران را در بازیگر آنلاین | بازیگرآنلاین دنبال کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا