اخبار دیگران

معرفی انواع ویلچر

ویلچر یا صندلی چرخ‌دار وسیله‌ای است برای استفاده در شرایط خاص مانند هنگامی که راه رفتن به علت بیماری، جراحت و یا مشکلات مربوط به کهولت سن یا ناتوانی دشوار یا غیرممکن شود؛ گاهی ویلچرها استفاده موقتی دارند، به طور مثال زمانی‌که فردی به علت جراحی تحت درمان است ویلچر به کمک فرد می‌آید. بعضی برای استفاده عمومی روزمره طراحی شده‌اند و برخی برای فعالیت‌های جداگانه و خاص
اما به طور معمول ویلچرها در مدل‌های مختلفی از نظر نحوه حرکت، مکانیسم‌های مکانیکی و فناوری مورد استفاده در آن به بازار عرضه می‌شوند و هرکدام به طور خاص، خواسته‌های طیفی از کاربران را برآورده می‌کند.
ویلچرها به طور کلی به دو دسته ویلچر برقی و ویلچر دستی تقسیم می‌شوند. معمولا ویلچرهای برقی بسیار پرطرفدار هستند زیرا استفاده از آنها بسیار راحت و ایمن است.
ویلچرهای برقی بخصوص برای افرادی که ساعات طولانی در شبانه‌روز فعالیت می‌کنند یا در خارج از منزل هستند، مفید است زیرا افراد می‌توانند بدون کمک از دیگران از این ویلچرها استفاده کنند؛ به همین علت قیمت این ویلچرها نسبت به سایر ویلچرها گران‌تر است.

انواع مختلف ویلچر

بهترین ویلچر با توجه به شرایط فیزیکی و بدنی، سن فرد و نیاز او ممکن است متفاوت باشد در این مقاله به معرفی دسته‌های مختلف این محصول میپردازیم:
انواع ویلچرها در دو نوع ویلچر مکانیکی و برقی دسته‌بندی می‌شوند.

ویلچر برقی

ویلچر برقی متناسب با انواع مختلفی از سطوح طراحی شده است. پایه‌های پرقدرت این محصول با توجه به مدل آن قابلیت حرکت در سطوح شیب دار، معابر و انواع پله ها را دارد. بعضی از انواع آنها در سطوح سخت، سنگی، جنگل و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.
معمولا دسته‌های ویلچر از فوم یا لاستیک با کیفیت طراحی میشوند به طوری که قرارگیری دست‌ها به صورت طولانی‌مدت روی آن برای فرد خسته‌کننده نباشد، نشیمنگاه ویلچر مانند یک صندلی با انعطاف ساخته می‌شود که قابلیت این را دارد تا در حالت و درجه دلخواه با بدن فرد تنظیم شود.
پشتی گردن، گرمکن صندلی و… از دیگر قابلیت‌هایی است که برخی از ویلچر برقی دارا هستند.
یکی از ویژگی‌های بسیار عالی که برخی از انواع برقی دارند، توانایی ایستادن صندلی است که به فرد کمک میکند راحت تر از روی صندلی بلند شود.

ویلچر برقی مبله

این نوع ویلچرها بیشتر به خاطر نوع صندلی راحتی که دارند این‌گونه نامگذاری می‌شوند. ساختار این نوع ویلچرها برخلاف ویلچرهای مکانیکی ساده نیست و قابلیت خم و جمع شدن به شیوه آنها را ندارد.
این نوع ویلچرها لاستیک‌های مقاوم و بزرگی دارند و دارای چهار چرخ یا گاها شش چرخ هستند.

ویلچر برقی تاشو

این مدل دارای باتری‌ موتور‌هایی هستند که قابلیت شارژ دارد؛ از این رو، معمولا وزن بیشتری نسبت به نوع مکانیکی دارند.
این باتری بزرگ را می‌توان شب‌ها شارژ کرد و در طول روز استفاده نمود، مدل‌های ویلچر برقی تاشو مناسب افرادی است که بیشتر اوقات بیرون از منزل فعالیت می‌کنند.
فرمان کنترل‌گر ویلچر معمولا یک دستگاه جوی استیک است که با چرخش 180 درجه آن قابلیت حرکت در همه جهات را دارد.افرادی که مشکلات حرکتی داشته باشند، در استفاده از این ویلچر دچار مشکل و چالش نمی‌شوند.

ویلچر برقی ایستا

ارتفاع ایستادگی در دستگاه قابل تغییر است و بخصوص برای افرادی که دچار آسیب یا سکته‌های مغزی و نخاعی هستند مناسب است.
جنس آنها غالبا از آلومینیوم با روکش استیل ساخته است که علاوه بر وزن مناسب و مقاومت زیاد، از خوردگی و زنگ زدگی محافظت می‌شوند.
این مدل به فرد انعطاف و تحرک لازم را می‌دهد؛ از گرفتگی و درد عضلانی و بروز بیماری‌های مختلفی که در اثر سکون زیاد ایجاد می‌شود،جلوگیری می‌کند.
خود ویلچرهای برقی ایستاده هم انواع مختلفی از ایستاده تا نیمه ایستاده و نیمه برقی و… دارند.

ویلچر دستی ساده

این مدل یک وسیله ساده ارتوپدی است که توانایی حمل و جابه‌جایی افراد یا بیمار در بیمارستان، خارج از منزل و داخل خانه فراهم می‌کند.
ویلچر دستی ساده از آنجایی که نیرو محرکه‌ای به آن کمک نمی‌کند، بیشتر مناسب افرادی است که خود توانایی حرکت ویلچر را دارند. اکثر ویلچرهای ساده از چین وارد می‌شود که دارای کیفیت قابل قبولی است. امکانات کمی که این ویلچر دارد باعث می‌شود تا در رده قیمتی پایین‌تری نسبت به سایرین قرار بگیرد.

ویلچر دستی تاشو

امروزه ویلچرهای سبک و تاشو نسبت به نمونه‌های قدیمی ویلچر پرطرفدارترند.
ویلچر ساده تاشو دستی از بهترین نمونه‌هایی است که هم در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها کاربرد دارد هم در استفاده شخصی در خانه یا اماکن عمومی.
نوع دستی تاشو معمولا از آلیاژ‌های سبک یا آلومینیوم ساخته می‌شوند که باعث راحتی در حمل‌بیمار می‌شود؛ از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به پوشش تمام استیل ضد زنگ، چهار چرخ عقب و جلو بادی یا توپر،زیردستی فوم،تحمل وزن بالا، ترمزهای اضافی در پست و… اشاره کرد.

ویلچر حمامی

مناسب برای افراد سالمند است؛ مدل حمامی اغلب از آلومینیوم با روکش آب کروم و ضد زنگ ساخته شده است.
ویلچرهای حمامی قابلیت جا‌به‌جایی راحت و تحمل وزن بالایی دارند؛ وزن سبک آن به بیمار یا سالمند برای استحمام و استفاده از سرویس بهداشتی کمک میکند.
قسمت جلویی ویلچرهای حمام باز شده و این قابلیت را دارد تا فرد پا یا لگن خود را روی آن قرار دهد؛ زیر‌دستی و زیر‌پایی متحرک از دیگر ویژگی این مدل است.
بعضی از مدل‌های حمامی صرفا برای انجام این کار ساخته شده‌اند و برخی قابلیت‌های بیشتری هم دارند.

ویلچر اطفال

نوع اطفال از خانواده‌ی ویلچرهای مکانیکی هستند و مناسب و مخصوص کودکان آسیب‌دیده طراحی شده‌اند.
معمولا در بخش پایینی دارای محافظ پشتی و رویه پا است،زیرا اندام کودکان بسیار ضعیف‌تر است و باید با امنیت بیشتری مراقبت شود. این ویلچرها شباهت زیاد و کارایی تقریبا مشابهی به ویلچرهای کالسکه‌ای دارند.ویلچر CP یا کالسکه ای اطفال برای مراقبت از کودکان آسیب‌دیده مغزی-نخاعی طراحی شده اند.

ویلچر برانکاردی

از بهترین و کامل‌ترین نوع ویلچر، مدل برانکاردی است. پایه و نشیمنگاه این ویلچرها به گونه‌ای است که می‌توان آن را به حالت‌های مختلف تخت‌شو در آورد. نوع ساده و برقی برانکاردی در بازار موجود است.
ویلچرهای برانکاردی چون در حمام هم قابلیت استفاده دارند پس باید ضد آب باشند که غالبا از جنس استیل یا آلومینیوم است.

ویلچر CP

ویلچر CP که برای افراد فلج مغزی استفاده می‌شود و ویلچر کالسکه‌ای هم نامیده می‌شود. این ویلچر برای افرادی طراحی شده است که آسیب‌های شدید از معلولیت با سکته مغزی و… دیده‌اند.مخصوصا کودکان ناتوان در این طیف که ناتوانی شدید یا حرکات کنترل نشده دارند.
مدل CP دارای محافظ سر و گردن و تنه است همچنین یک محافظ در جلوی فرد از سر خوردن مانع می‌شود.
این ویلچرها در انواع دستی، برقی، تاشو و تخت‌شو هم عرضه می‌شوند.
در آخر اگر نیاز به خرید ویلچر برقی دارید میتوانید با توجه به نوع مشکل حرکتی در بیمار مدل‌های مختلف این محصول را بررسی کنید و بهترین مورد با بهترین کیفیت و قیمت را انتخاب نمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بازیگر انلاین

آخرین اخبار بازیگران زن و مرد سینمای ایران و جهان، عکس های جدید سلبریتی ها، عکس های بازیگران قدیمی و بیوگرافی بازیگران را در بازیگر آنلاین | بازیگرآنلاین دنبال کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا