اخبار بازیگرانفیلم ایرانی

معرفی فیلم نبودنت؛ فیلمی که بعد از ۳ سال اکران شد

فیلم نبودنت اثری اجتماعی درام به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی کاوه سجادی حسینی است که در جشنواره چهل و دوم فیلم فجر حضور دارد. در این مطلب، خبرهای مربوط به فیلم نبودنت و همین‌طور اطلاعاتی را که تاکنون از حاشیه و اصل فیلم نبودنت منتشر شده می‌خوانید.

کارگردان فیلم نبودنت چه کسی است؟

کارگردان فیلم نبودنت کاوه سجادی حسینی است.

خلاصه داستان و موضوع فیلم نبودنت چیست؟

در خلاصه فیلم نبودنت آمده است: مرضیه چندسال در انتظار همسر خود است، ولی همسرش توان بازگشت به خانه را ندارد.

اسامی بازیگران نقش اصلی فیلم نبودنت چیست؟

سحر دولتشاهی، امیرآقایی، آزاده صمدی، فرید سجادی حسینی، رضا بهبودی، علیرضا ثانی فر، شیوا سرمست بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

مشخصات فیلم نبودنت

نام فیلمنبودنت
کارگردانکاوه سجادی حسینی
تهیه کنندهکاوه سجادی حسینی
نویسندهکاوه سجادی حسینی
موسیقیکاوه آفاق
ژانردرام اجتماعی
تاریخ‌های انتشار
چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
مدت زمان
90 دقیقه

لیست بازیگران فیلم نبودنت

لیست بازیگران فیلم نبودنت

  • سحر دولتشاهی
  • آزاده صمدی
  • امیر آقایی
  • فرید سجادی حسینی
  • رضا بهبودی
  • علیرضا ثانی‌فر
  • شیوا سرمست
  • سینا رازقی
  • سپهر مهربخش

عوامل فیلم نبودنت

  • کارگردان: کاوه سجادی حسینی
  • تهیه‌کننده: کاوه سجادی حسینی
  • فیلمنامه: صادق خوشحال، فرهاد دلارام، کاوه سجادی حسینی
  • موسیقی: کاوه آفاق
  • فیلم‌بردار: علیرضا برازنده
  • تدوین‌گر: عماد خدابخش
  • صدابردار: داریوش صادقبور
  • صداگذاری و میکس:ایرج شهزادی ،نعیم مسچیان
  • طراح صحنه: مرتضی فربد
  • طراح لباس: شیما میرحمیدی
  • دستیاراول کارگردان و برنامه ریز: هانیه بساتین
  • تدوین: عماد خدابخش
  • تصحیح رنگ: نیما دبیرزاده
  • مدیران تولید: علی ساداتیان، علیرضا شایسته
  • مجری طرح: مهدی سهرابی
  • عکاس: نوید سجادی حسینی
  • طراح پوستر: بابک یادگاریان

عوامل فیلم نبودنت

حرف‌های عوامل فیلم در نشست خبری جشنواره فیلم فجر

کاوه‌ سجادی‌حسینی | تهیه‌کننده و کارگردان: طرح فیلمنامه «نبودنت» را صادق خوشحال سال ۱۳۹۵ برایم تعریف کرد تا این که سال ۱۴۰۰ توانستیم آن را به مرحله تولید برسانیم. هر چقدر درام درونی باشد و در روابط انسانی بچرخد، برای من جذاب‌‌تر است و چالش‌هایش درگیرم می‌کند. «نبودنت» از جمله مستقل‌ترین فیلم‌های این دوره از جشنواره است و از پروانه ساخت گرفته تا نمایش و… تنها بودم و هیچ ارگانی پشت این اثر نیست. در همه کارهایم، مسئله مهاجرت همواره مطرح بوده است. زمانی که فقدان در زندگی مطرح شود، کسالت و رخوت کاراکترها را به دنبال خودش می‌آورد. چند سکانس را مجبور شدیم حذف کنیم و در نسخه جشنواره جای آن سکانس‌ها خالی بود. به همین دلیل، به احتمال زیاد برای اکران عمومی، این چند بخش را ترمیم کنیم. از نظر من، فیلم ریتم مناسبی دارد؛ چون درام درونی است و به‌طبع این ریتم درونی ممکن است برای برخی آرام باشد. اگر این فیلم را بخواهم مجدد بسازم، بی‌شک به همین منوال خواهم ساخت‌. تمامی پلان‌ها در فیلم به اندازه است و سکانس خواب هم لازم بوده است‌. به یک قصه می‌توان از زوایای مختلف پرداخت و قصه تلاش و عشق کاراکتر مرضیه را ما تماشا کردیم. پافشاری مرضیه از ابتدا تا انتها روایت ما در این فیلم بوده است. باید بگویم که خانم سحر دولتشاهی بازیگر نقش مرضیه در صحنه به شدت همراه بود. همین قصه را اگر به فیلمساز دیگر بدهیم، قطعا به شکل دیگری خواهد ساخت‌. در پایان نیز از تمام عوامل فیلم خود تشکر می‌کنم که در طول مسیر سخت همراه من بودند.

فرید سجادی حسینی | بازیگر: از همان زمان که کاوه درگیر این فیلمنامه شد، من هم در جریان بودم‌ و می‌دیدم که چقدر به لحاظ روحی و کاری درگیر این پروژه است. دو-سه سال است که کاوه این فیلم را ساخته و بالاخره امشب اکران شد.

علیرضا برازنده | مدیر فیلمبرداری: در دوربین‌های ما چیزی به اسم جی‌پی‌اس لرزشگیر وجود ندارد. طبق تعامل من و کارگردان به این نتیجه رسیدیم که دوربین کاراکتر داشته باشد و به نوعی روایت کند و خود دوربین جستجوگر بوده است. اصولا دوربین‌هایی که ما با آن‌ها کار می‌کنیم، برای نزدیک شدن به حافظه بصری ما یعنی نگاتیو، بافتی را اضافه می‌کند. به هر حال، ما به اقتضای داستان به دوربین فِلِر اضافه کردیم.

شیوا سرمست | بازیگر:  در ابتدا قرار بود کاراکتر پروانه را بازی کنم و پس از مدتی تصمیم بر این شد که شیرین را بازی کنم. شیرین زنی ۵۰ ساله بود و زمانی که نقش آن را ایفا می‌کردم ۳۲ ساله بودم. چالش تفاوت سن و مادر بودن نکاتی بود که با آن دست و پنجه نرم می‌کردم.

سینا رازقی | بازیگر: لحظه‌ای که اینجا در کنار شما بنشینم، همیشه تخیل من بود. از ۱۰ سالگی در مشهد کار تئاتر می‌کنم و اینجا همیشه برای من اعجاب‌انگیز بوده است‌. متاسفانه کمی حضور بزرگان در این جشنواره کمرنگ شده است.  من و هم‌نسلانم مخاطب ژانر موسیقی رپ هستیم و «نبودنت» یکی از آثاری است که به این دغدغه مهم پرداخته است. تمامی شعرهای رپ که در فیلم تماشا کردید را خودم‌ نوشتم‌ و این اثر مشقی برایم بود. اکنون دوست دارم کار در رپ را ادامه دهم. من کار تئاتر را از مشهد آغاز کردم و همیشه در جشنواره فیلم فجر برای این که بتوانم فیلم ببینم در صف‌های طولانی می‌ایستادم. حتی یادم است زمانی که بازیگران به مشهد می‌آمدند ما دم هتل آن‌ها می‌رفتیم تا یک لحظه آن‌ها را ببینیم.

معرفی فیلم نبودنت

کاوه سجادی‌حسینی با ملودرامی زنانه درباره مهاجرت و فروپاشی خانواده به جشنواره فجر آمده است. فیلم نبودنت چهارمین اثر این کارگردان است که سابقه دستیاری نیز در کارنامه‌اش دیده می‌شود.

معرفی فیلم نبودنت

خلاصه داستان فیلم نبودنت

در خلاصه داستان فیلم نبودنت همین جمله مبهم آمده است: مرضیه چند سال به انتظار همسر خود است ولی همسرش توان بازگشت به خانه را ندارد… فیلم درباره غیبت/مهاجرت است که دو خانواده را بهم می‌ریزد. مهاجرت غیرقانونی همسر یکی و پسر دیگری سرنوشت این دو همسایه را با چالش‌هایی مواجه می‌کند.

تاریخ اکران فیلم نبودنت

نقد و بررسی فوری فیلم نبودنت

نکته: این نقد و نوشته‌ها، نظر کوتاه ولی دست‌اولِ منتقدان و نویسندگان سینمایی است؛ شاید بعدها همه چیز تغییر کند! در ضمن، انتشار آن‌ها -لزوما- به معنای تایید فیلیموشات نیست.

کمال پورکاوه

علیرضا‌ ثانی‌فر بازیگر توانا و مسلطی است. آنقدر توانا که حضورش در هر صحنه می‌تواند فضای فیلم مورد نظر را تحت تاثیر قرار دهد.اما کاوه سجادی حسینی به‌عنوان کارگردان فیلم «نبودنت» چنان فضایی را در سراسر این آخرین ساخته‌اش به‌وجود آورده که حتی بازیگری چون علیرضا‌ ثانی‌فر هم بدترین بازی دوران بازیگری‌اش را در این فیلم به ثبت رسانده است.

نبودنت، یک سوتفاهم بزرگ در سینمای ایران و یک توهین آشکار به شعور و درک مخاطب است؛ فیلمساز با دریافت ساده‌لوحانه‌ای که از مفهوم روایت در سینمای مدرن و فیلمنامه مبتنی بر خرده‌پیرنگ در ذهن داشته، به سراغ متنی با مضمون جست‌وجو رفته و در این مسیر چنان ناشی‌گری و خامدستی‌ای از خود نشان می‌دهد که همراهی با فیلم را برای تماشاگرش به یک شکنجه تمام‌عیار تبدیل می‌کند.

بکارگیری ایده‌های قوام نیافته‌ای چون حضور دختر معلول، خاله‌ای با رفتار نامتعارف، آرایشگر دلباخته به مرضیه، رپ‌خوانی پسر، حامله شدن مضحک کاراکتر اصلی، نگاه توریستی فیلمساز به مساله مهاجرت و… باعث شده که هم فیلم و‌ هم فیلمساز فاصله بعیدی با استانداردهایی که تعریف دقیقی از سینما ارائه می‌دهند، داشته باشد.

سه نکته از فیلم:

  • تلقی خامدستانه کارگردان از مفهوم فیلمسازی
  • بازی بد و ناباورانه همه بازیگران
  • دوربین روی دست پرتحرک و آزاردهنده که کارکرد زیبایی‌شناسانه در اثر پیدا نمی‌کند.

نقد و بررسی فوری فیلم نبودنت

سید مهرزاد موسوی

فیلم نبودنت خمیرمایه تبدیل شدن به اثری متفکرانه یا متفکرانه‌نما را کاملا در خود دارد؛ بازیگران مشهوری که هرکدام سابقه بازی در فیلم‌هایی از این دست را دارند/ دوربینی روی دست که سعی می‌کند قاب‌های متفاوتی ببندد و البته گاه روی اعصاب است تا چشمگیر/ اسم و پوستر فیلم که کنجکاوکننده است/ ریتم آرام فیلم در تدوین/ بی‌موسیقی متن بودن که ذات و المان چنین فیلم‌هایی است/ ابهام مستتری که کم‌کم رونمایی می‌شود و… ولی فیلم حتی به این دست فیلم‌ها شبیه هم نمی‌شود! چون گره اصلی داستان، گره نیست، اداست. چون این همه کشاکش و دردسر و تعلیق و دنبال کردن برای «هیچی» طراحی شده. برای دغدغه‌ای که نیست و پیچیدگی‌ای که از صلا یافت نمی‌شود.

حتی تماشای فیلم به دلیل همان ریتم آرام درونی‌اش (که ابتدا اشاره کردم) از نیمه‌های آن سخت می‌شود. چون این هم دلیلی دارد؛ وقتی ابعاد قصه برای مخطاب مشخص شد، داستان پیش نمی‌رود و بدبختانه حتی عمق هم پیدا نمی‌کند! می‌شود غرغره حرف‌های گفته شده و اطلاعات داده شده و این ریتم کندِ عمق‌نیافته هم تبدیل به ادا می‌شود. حالا این وسط -و لابد برای عمیق و چند لایه شدن باسمه‌ای فیلم- داستانک‌هایی از حاملگی تا گرمخانه‌یابی اضافه شده که خب… باز هم اداست. نه چیزی به داستان اضافه می‌کند، نه راهگشاست و نه حتی تفکربرانگیز و به سرعت هم حل می‌شود.

بله! ما با فیلمی مواجهیم که خمیرمایه اصلی خود را نه تنها حیف می‌کند که در ادامه، به تخریب خودش دست می‌زند؛ برای همین در سکانس‌های آخر فیلم و حتی تیتراژبندی پایانی‌اش، به‌جای اینکه اثرگذار باشد و مخاطب را به تفکر (و حتی پشیمانی از مهاجرت) بیاندازد، به «زندگی شیرین می‌شود»های آینه‌های بیشتر شبیه است تا فیلمی متفکرانه‌نما درباره پدیده مهاجرت!

اسم پیشنهادی دیگر برای فیلم: ادا

سطح فیلم: پذیرش در جشنواره و نه بیشتر از آن

۳ نکته از فیلم:

  • برای بازیگرانی که خود را تکرار کرده‌اند در فیلمی که خراب شده، جز امتیاز منفی نیست.
  • ایده درنیامده فیلمبرداری
  • بازی بازیگر نقش عادل

چند نکته درباره فیلم نبودنت

  • نبودنت درامی اجتماعی است و قصه ای عاشقانه و زنانه با تم مهاجرت دارد. سجادی در یک گفت‌وگو اشاره کرده بود قصد دارد به مهاجرت‌های بی جا که باعث فروپاشی خانواده‌ها می‌شود بپردازد.
  • «نبودنت» پس از فیلم‌های «شب بیرون»، «بوفالو» و «بی‌سر» چهارمین فیلم بلند سینمایی کاوه سجادی‌حسینی به شمار می‌رود.
  • در میان آثار سجادی‌حسینی «بوفالو» (سال ۹۳) در بخش رقابتی سی و سومین جشنواره فیلم فجر حاضر بود و «بی‌سر» در جشنواره حضور نداشت.
  • شیوا سرمست بازیگر جدید این فیلم است که نقش اصلی را بازی می‌کند.
  • پیش از این سینمای ایران تجربه ساخت آثاری با موضوع مهاجرت را داشته است و از شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان به فیلم پل چوبی ساخته مهدی کرم‌پور و ملبورن ساخته نیما جاویدی اشاره کرد.
  • امیر آقایی که در فیلم نبودنت حضور دارد در سریال گناه فرشته نیز یکی از نقش‌های محوری را بر عهده دارد و این سریال از فیلیمو پخش می‌شود.
  • کاوه سجادی‌حسینی فرزند علی سجادی‌حسینی کارگردان فقید سینمای ایران است که بر اثر انفجار بمب در هنگام ضبط صحنه‌های جنگی آخرین فیلمش درگذشت. عموی این کارگردان فرید سجادی‌حسینی از بازیگران مطرح سینمای ایران است که با بازی در فیلم فروشنده به شهرت رسید.

پوستر فیلم نبودنت

پوستر فیلم نبودنت

تیزر فیلم نبودنت

بیوگرافی بازیگران فیلم نبودنت

سحر دولتشاهی

سحر دولتشاهی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، متولد ۱۶ مهر ۱۳۵۸ در تهران است. وی با نقش آفرینی در نمایش نیمروز خواب آلود به کارگردانی آیت نجفی، نخستین تجربه خود را در زمینه بازیگری تئاتر کسب کرد.

از جمله افتخارات سحر دولتشاهی می توان به کسب جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل، دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل برای فیلم های عصر یخبندان، چهارراه استانبول و عرق سرد، تندیس بهترین بازیگر برای بازی در فیلم امیر و نشان بهترین بازیگر از جشن شب چله چلچراغ اشاره کرد.

سحر دولتشاهی سابقه نقش آفرینی در آثاری همچون قورباغه، آسمان زرد کم عمق، مستانه، بارکد، نیم رخ‌ها، ترانه های قدیمی، عالیجناب، عصر یخبندان، چهارراه استانبول، دلم می‌خواد و قلب یخی را در کارنامه هنری خود دارد.

سحر دولتشاهی

آزاده صمدی

آزاده صمدی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ایرانی است. صمدی با بازی در مجموعه تلویزیونی راه بی پایان به شهرت رسید.او پس از گذراندن دوره کارشناسی تئاتر در دانشگاه سوره، دوره کلاس های بازیگری کارنامه (با مدیریت پرویز پرستویی) گذراند. در تئاتر «بی شیر و شکر» حمید امجد ایفای نقش کرد.صمدی در فیلم های سینمایی آفریقا، سیزده، طبقهٔ حساس، ارغوان، گاهی، ۵۰ کیلو آلبالو، خوب، بد، جلف، یکی از میان همه، ساعت ۵ عصر و لابی ایفای نقش کرده است.

آزاده صمدی

امیر آقایی

امیر آقایی بازیگر ایرانی متولد ۱۰ مرداد ۱۳۵۴ در ارومیه است و از سال ۱۳۸۰ فعالیت حرفه ای خود را آغاز نمود.

نخستین نقش امیر آقایی در سینما در فیلم ارتفاع پست به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا بود. او با بازی در فیلم زن دوم شاید به تعبیری متفاوت‌‌  ترین حضورش در سینما را تجربه کرد. آقایی در سریال اولین شب آرامش نیز حضور داشت و ارتباط خوبش با احمد امینی کارگردان این سریال موجب شد که در یکی دیگر از آثار احمد امینی یعنی مجموعه تلویزیونی بی‌ گناهان ایفای نقش کند.

امیر آقایی با بازی در فیلم‌‌ های چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت به کارگردانی وحید جلیلوند و کوچه بی‌ نام به کارگردانی هاتف علیمردانی، حضور موفقی در سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر داشت. سال بعد در همکاری مجدد با وحید جلیلوند با فیلم بدون تاریخ، بدون امضا در جشنواره فجر حضور پیدا کرد. وی همچنین نویسندگی فیلم‌نامه فیلم آرمان شهر را در کارنامه خود دارد.

امیر آقایی سابقه فعالیت در فیلم‌ و سریال هایی همچون بادیگارد، شیفت شب، درخت بلوط، حریم شخصی، کوچه بی‌ نام، شنای پروانه، رقص روی شیشه، آقازاده، دیدن این فیلم جرم است و آرمانشهر را در کارنامه هنری خود دارد. از جمله افتخارات وی می‌توان به کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر و کسب دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در پنجمین دوره انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران اشاره کرد. او در مجموعه پیشگو نیز فعالیت کرده است.

امیر آقایی

فرید سجادی حسینی

فرید سجادی حسینی متولد 1328 در اهواز، کارگردان، بازیگر، تهیه کننده، فارغ التحصیل زبان انگلیسی است. او بیشتر به خاطر نقش آفرینی در فیلم سینمایی فروشنده شناخته میشود. بازیگری را در دوران دبیرستان از صحنه تئاتر آغاز کرد.سال 1342 شروع به اجرای نمایش در باشگاه شرکت نفت کرد. با قبولی در دانشگاه به تهران آمد و در سال 1346 با بازی در نمایش در اعماق ماکسی گروکی فعالیت خود را بصورت حرفه ای آغاز کرد. سال 1370 با بازی در فیلم مدرسه پیرمردها به سینما آمد. کارنامه بازیگری او بدین شرح است: فیلم های سینمایی : بی همه چیز/ حکم تجدیدنظر/ عنکبوت/ شبی که ماه کامل شد/ خون خدا/ شاه کُش/ لونه زنبور/ مغزهای کوچک زنگ زده/ آذر/ ایتالیا ایتالیا/ فروشنده/ شب بیرون/ عشق شیشه ای/ مدرسه پیرمردها/ عروس. مجموعه نمایش خانگی: می خواهم زنده بمانم/ خواب زده . تلویزیون: امام علی/ عروسک شکسته/ سوانح العشاق/ کژدم ۳۳/ کاشانه/ روزهای بیاد ماندنی/ روزگار قریب/ لحظهٔ گرگ و میش. تئاتر: در اعماق/ سه خواهر/ ترن/ مگنت/ شیروانی داغ. تهیه کنندگی: یحیی/ کارگردانی: بانو/ مهرآباد/ خط آتش. دستیار کارگردانی: روزگار قریب/ امام علی/ روز واقعه/ سکوت/ ترانزیت/ مدرسه پیرمردها/ عشق شیشه ای/ مسافر ری. مدیر برنامه ریز: راه بهشت/ سرپرست گروه کارگردانی: کیمیا. افتخارات و جوایز ایشان عبارتند از: تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در نوزدهمین جشن خانه سینما برای بازی در فیلم فروشنده و لوح تقدیر مجموعه تئاتر شهر. او پدر آرش سجادی حسینی (تهیه کننده و کارگردان) است.

فرید سجادی حسینی

رضا بهبودی

رضا بهبودی بازیگر و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون اهل ایران متولد ۱۳۵۰ در رودسر و فارغ‌ التحصیل رشته کارگردانی تئاتر از دانشکده سینما تئاتر در سال ۱۳۷۶ است. رضا بهبودی عضو انجمن بازیگران خانه تئاتر ایران و عضو گروه تئاتر لیو است و فعالیت حرفه‌ ای خود را از سال ۱۳۷۶ با بازی در نمایش بینوایان بهروز غریب‌ پور آغاز کرد.

از جمله آثار رضا بهبودی می توان به داوینچیز، عقرب عاشق، شبکه مخفی زنان، گورکن، خاتون، زندگی جای دیگری است، گلن گاری گلن راس، آزمایشگاه، آندرانیک، عصبانی نیستم، ایوانف، شنل و اینجا کسی نمی‌ میرد اشاره کرد.

رضا بهبودی

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بازیگر انلاین

آخرین اخبار بازیگران زن و مرد سینمای ایران و جهان، عکس های جدید سلبریتی ها، عکس های بازیگران قدیمی و بیوگرافی بازیگران را در بازیگر آنلاین | بازیگرآنلاین دنبال کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا