اخبار بازیگرانفیلم خارجی

معرفی فیلم مایسترو (Maestro) یکی از جذاب ترین آثار هالیوود

روایتی متلاطم از زندگی یک موسیقی‌دان

فیلم مایسترو (Maestro) یکی از جذاب‌ترین عناوین سینمای هالیوود در ژانر بیوگرافی و تاریخی به کارگردانی بردلی کوپر (Bradley Cooper) است که در اواخر سال 2023 میلادی اکران شد. اینجا خبرهای مربوط به فیلم مایسترو و همین‌طور اطلاعاتی را که تاکنون از حاشیه و اصل فیلم مایسترو منتشر شده می‌خوانید.

سازنده فیلم مایسترو چه کسی است؟

فیلم مایسترو توسط بردلی کوپر (Bradley Cooper) ساخته شده است.

بازیگران اصلی فیلم مایسترو چه کسانی هستند؟

در قیلم مایسترو کری مولیگان و کوپر نقش‌های اصلی را ایفا می‌کنند و مت بامر، مایا هاک و سارا سیلورمن در نقش‌های مکمل حضور دارند.

فیلم مایسترو درباره ی چیست؟

فیلم سینمایی مایسترو فیلمی زندگی‌نامه‌ای در مورد زندگی موسیقی‌دان لئونارد برنستاین، و با تمرکز بر ازدواج او با فلیشا مانتیلگره است.

مشخصات فیلم مایسترو

نام فیلممایسترو
کارگردانبردلی کوپر (Bradley Cooper)
نویسندهبردلی کوپر
جاش سینگر
تهیه کنندهمارتین اسکورسیزی
بردلی کوپر
استیون اسپیلبرگ
فرد برنر
امی درنینگ
کریستی ماکوسکو کریگر
موسیقیلئونارد برنستاین
کشور سازندهایالات متحده
زبان اصلیانگلیسی
شرکت تولیدسیکلیا پروداکشنز
امبلین انترتینمنت
لی پیکچرز
فرد برنر فلمز
ژانردرام زندگی‌نامه‌ای
تاریخ انتشار اولیه۲ سپتامبر ۲۰۲۳ (ونیز)
۲۲ نوامبر ۲۰۲۳ (ایالات متحده)
مدت زمان۱۲۹ دقیقه
توزیع‌کنندهنتفلیکس
فروش گیشه۴۵۸٬۰۰۰ دلار

بازیگران فیلم مایسترو

لیست بازیگران فیلم مایسترو

  • کری مولیگان در نقش فلیشا مانتیلگره
  • بردلی کوپر در نقش لئونارد برنستاین
  • مت بامر در نقش دیوید اوپنهیم
  • مایا هاک در نقش جیمی برنستاین
  • سارا سیلورمن در نقش شرلی برنستاین
  • مایکل آوری در نقش جروم رابینز
  • برایان کلاگمن در نقش آرون کوپلند
  • گیدی‌ین گلیک در نقش تامی کوتران
  • سم نیولا در نقش الکساندر برنستاین
  • میریام شر در نقش سینتیا اونیل
  • الکسا سوینتون در نقش نینا برنستاین
  • جاش همیلتون در نقش جان گرون
  • جون گیبل در نقش بانوی پیر

عوامل فیلم مایسترو

  • کارگردان: بردلی کوپر
  • تهیه‌کننده:مارتین اسکورسیزی، بردلی کوپر، استیون اسپیلبرگ، فرد برنر، امی درنینگ، کریستی ماکوسکو کریگر
  • نویسنده: بردلی کوپر، جاش سینگر
  • موسیقی: لئونارد برنستاین
  • فیلم‌بردار: متیو لیباتیک
  • تدوین‌گر: میشل تسورو

حرف های بردلی کوپر کارگردان فیلم

لنی فیلم را کارگردانی کرده است

  • من ۲۰ سال است که در فیلم‌ها بازی می‌کنم. به اندازه کافی خوش‌شانس بودم که با فیلمسازانی کار کردم که متوجه شدند من مثل یک بازیگر نمی‌اندیشم، بلکه در واقع درباره کلیت داستان فکر می‌کنم. آن‌ها آنقدر سخاوتمند بودند که به من این اجازه را دادند تا در ماجراجویی‌های‌شان همراه آن‌ها باشم. …در واقع من یک فیلمساز بودم، اما در جایگاه یک بازیگر.
  • من هر روز قبل از رسیدن عوامل، سه تا شش ساعت را در اتاق گریم می‌گذراندم. خنده‌دار بود که روزهایی که من لنی جوان (لئونارد) بودم، مجموعه انرژی زیادتری داشت و ما بیش‌تر کار می‌کردیم. اما وقتی لنی پیر بودم، با سرعت آرام‌تری پیش می‌رفتیم. اگر از عوامل یا بازیگران بپرسید، می‌گوید لنی فیلم را کارگردانی کرده است.
  • من با تیم مونیک، مربی لهجه‌ای که چند سال پیش لئوناردو دی کاپریو به من معرفی کرد، کار می‌کردم. شما اول از همه به این فکر می‌کنید که این شخص اهل کجاست؟سپس اینکه فک یا زبانش به چه صورت است؟ آیا از طریق بینی‌اش نفس می‌کشد؟ شما آن را مانند یک ماشین تجزیه و تحلیل می‌کنید. بعد به مصاحبه‌های آن شخص گوش می‌دهید و سعی می‌کنید آن را تکرار کنید. در نهایت بخشی از وجود شما می‌شود. در مورد لنی، او در طول زندگی‌اش صداهای متفاوتی داشت. زیرا صدای او با بالا رفتن سنش و همچنین به‌خاطر میزان سیگار کشیدنش، یک اوکتاو کاهش یافت.

معرفی فیلم مایسترو

بردلی کوپر در سال ۲۰۱۸ با اولین فیلم بلند سینمایی خود در مقام کارگردان، ستاره‌ای متولد شده است A Star Is Born، نشان داد که علاوه بر بازیگری توانا، نویسنده و کارگردانی مستعد است. فیلمی که در نود و یکمین دوره جوایز اسکار، ۸ نامزدی دریافت کرد و حتی کاندیدای اسکار بهترین فیلم شد. اکنون، کوپر بعد از ۵ سال با درام زندگینامه‌ای رهبر ارکستر، دوباره روی صندلی کارگردانی نشسته و نقش آهنگساز افسانه‌ای لئونارد برنستاین را ایفا کرده است.
به گفته کوپر، استیون اسپیلبرگ که خود در ابتدا یکی از گزینه‌های کارگردانی رهبر ارکستر بود، بعد از تماشای ستاره‌ای متولد شده است، مجاب می‌شود که این مسئولیت را به او بسپارد. این فیلم با بهره‌مندی از گروهی از بازیگران توانمند، عوامل برجسته پشت دوربین و اکران‌های موفق در جشنواره‌های معتبر، احتمالا می‌تواند موفقیت‌های فیلم قبلی کوپر را تکرار کند. اکران فیلم در فصل جوایز، نشان می‌دهد که نتفلیکس نیز حساب زیادی روی موفقیت فیلم جدید بردلی کوپر باز کرده است.

تولید این فیلم سینمایی، توسط کمپانی Sikelia Productions، در ابتدای سال 2023 کلید خورد و سرانجام با همکاری کمپانی‌های متعددی از جمله Netflix و Amblin Entertainment، به پایان رسید. بازیگران مشهور و شناخته‌شده‌ای در این فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به کاری مولیگان (Carey Mulligan) و مت بومر (Matt Bomer) اشاره کرد.

همچنین، توجه داشته باشید که بردلی کوپر نیز به‌عنوان بازیگر در این اثر خود حضور دارد. این فیلم سینمایی خیلی زود به یکی از پربیننده‌ترین عناوین سال 2023 سینمای هالیوود تبدیل شد و توسط افراد بسیاری در سراسر جهان مورد استقبال قرار گرفت.

ژانر فیلم مایسترو، بیوگرافی، درام و تاریخی است. همچنین مدت زمان فیلم سینمایی مایسترو در حدود 2 ساعت و 9 دقیقه است.

معرفی فیلم مایسترو

تولید فیلم مایسترو

توسعه

این پروژه در پارامونت پیکچرز در حال توسعه بود و مارتین اسکورسیزی در ابتدا قصد داشت این فیلم را کارگردانی کند. او برای ساخت مرد ایرلندی (۲۰۱۹) از کارگردانی این فیلم کنار رفت و به بردلی کوپر اجازه داد تا در می ۲۰۱۸ به عنوان کارگردان به فیلم بپیوندد و نقش برنستاین را ایفا کند. اسکورسیزی در کنار تاد فیلیپس و استیون اسپیلبرگ تهیه‌کنندگی آن را بر عهده داشته‌اند. اسپیلبرگ در ابتدا به فکر کارگردانی این فیلم بود و برای یافتن بازیگر به کوپر مراجعه کرده بود اما پس از اکران شدن ستاره‌ای متولد شده‌است (۲۰۱۸) سمت کارگردانی را به کوپر پیشنهاد داد.در ژانویهٔ ۲۰۲۰، این پروژه به نتفلیکس داده شد و ابتدا انتظار می‌رفت فیلم‌برداری آن در سال ۲۰۲۱ آغاز شود.

انتخاب بازیگران

در سپتامبر ۲۰۲۰، این پروژه با پیوستن کری مولیگان به بازیگران، عنوان مایسترو را به خود اختصاص داد. همچنین اعلام شد که فیلم‌برداری در بهار ۲۰۲۱ آغاز خواهد شد. در اکتبر، جرمی استرانگ برای پیوستن به بازیگران در نقش جان گرون وارد مذاکره شد.در مارس ۲۰۲۲، مت بامر برای پیوستن به بازیگران وارد مذاکره شد. حضور بامر در آوریل تأیید شد و مایا هاک نیز به‌عنوان بازیگر آن معرفی شد. در ژوئن، سارا سیلورمن برای نقش شرلی خواهر برنستاین انتخاب شد. در فوریهٔ ۲۰۲۳ اعلام شد که مایکل آوری در نقش جروم رابینز حضور دارد. در آوریل ۲۰۲۳ گزارش شد که میریام شر بخشی از گروه بازیگران خواهد بود.

فیلم‌برداری

در ابتدا قرار بود فیلم‌برداری این فیلم در ۵ آوریل ۲۰۲۱ در لس آنجلس آغاز شود، اما در عوض فیلم‌برداری در مهٔ ۲۰۲۲ آغاز شد. مراحل تولید در محل تنگل‌وود بین ۲۱ و ۲۶ مه، و در شهر نیویورک انجام شد. همچنین فیلم‌برداری بین ۲۰ و ۲۲ اکتبر، بیش از سه روز در کلیسای جامع الی در انگلستان صورت گرفت.

تولید فیلم مایسترو

خلاصه داستان فیلم مایسترو

فیلم سینمایی مایسترو از فیلم‌نامه جذاب و زیبایی برخوردار است که به قلم بردلی کوپر (Bradley Cooper) و جوش سینگر (Josh Singer) نوشته شده است. در واقع، فیلم Maestro بر اساس زندگی‌نامه لئونارد برنشتاین و فلیسیا برنشتاین ساخته شده است و گروه نویسندگی، تنها زندگی‌نامه این دو شخصیت را به صورتی که مناسب یک اثر سینمایی باشد، نگاشته‌اند. ژانر اصلی فیلم مایسترو، بیوگرافی است و بردلی کوپر و جوش سینگر، به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته‌اند و سعی بر این داشته‌اند که جنبه درام این اثر را پررنگ کرده و فراز و نشیب زندگی این دو شخصیت را به تصویر بکشند.

داستان فیلم Maestro در مورد زندگی عاشقانه و زیبای لئونارد و فلیسیا است. لئونارد برنشتاین که رهبر ارکستر و آهنگساز مشهوری است در طی یک مهمانی در سال 1946، با یک هنرپیشه به نام فلیسیا مونته آلگره کوهن برنشتاین، آشنا می‌شود. آشنایی که منجر به دوستی آن دو می‌شود. با گذشت زمان، رابطه لئونارد و فلیسیا جدی‌تر می‌شود و سرانجام، این رابطه دوستی به عشقی سوزان تبدیل می‌شود. در طول فیلم سینمایی Maestro خواهیم دید که لئونارد و فلیسیا، دو مرتبه همدیگر را به عنوان نامزد خود انتخاب کرده و سرانجام ازدواج می‌کنند. ازدواجی مادام‌العمر که این دو شخصیت را بیش از 30 سال متعهد به عشق یکدیگر می‌کند. ثمره این ازدواج برای لئونارد و فلیسیا، سه فرزند به نام‌های جیمی، الکساندر و نینا برنشتاین می‌شود که در طول فیلم سینمایی Maestro، همه این اتفاق‌ها به تصویر کشیده شده است.

خلاصه داستان فیلم مایسترو

تاریخ اکران فیلم مایسترو

رهبر ارکستر، همزمان با فصل تعطیلات میلادی، از تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۲۳ (۲۹ آذر ۱۴۰۲)، از نتفلیکس برای تماشا در دسترس قرار گرفت. این فیلم اولین نمایش جهانی خود را در هشتادمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز پشت‌سر گذاشت. جایی‌که در کنار عناوین پرسروصدای دیگری مانند فراری Ferrari مایکل مان، قاتل The Killer دیوید فینچر و پریسیلای Priscilla سوفیا کاپولا، برای کسب شیر طلای ونیز رقابت کرد. این فیلم همچنین در جشنواره فیلم نیویورک و جشنواره فیلم لندن به نمایش درآمد.

همچنین نتفلیکس رهبر ارکستر را از ۲۲ نوامبر ۲۰۲۳ به صورت محدود در سینماها اکران کرد تا واجد شرایط رقابت در مراسم اسکار بشود. هنگامی‌که نتفلیکس در سال ۲۰۲۰ حق پخش این فیلم را به دست آورد، این قول را داد که مانند برخی دیگر از فیلم‌های مطرح خود، از جمله داستان ازدواج Marriage Story، مرد ایرلندی The Irishman و قدرت سگ The Power of the Dog، آن را به صورت محدود در سینماها اکران کند.

تاریخ اکران فیلم مایسترو

پوستر فیلم مایسترو

پوستر فیلم مایسترو پوستر فیلم مایسترو

معرفی بازیگران فیلم مایسترو

بردلی کوپر؛ از بازیگران مرد در نقش لئونارد برنشتاین در فیلم Maestro

هنرپیشه و کارگردان مشهور دنیای هالیوود، بردلی کوپر (Bradley Cooper)، در تاریخ 5 ژانویه 1975 معادل 15 دی 1353 در شهر فیلادلفیای ایالت پنسیلوانیا آمریکا، چشم به جهان گشود. پدر و مادر بردلی کوپر، هر دو در زمینه بورس و سهام فعال بوده‌اند اما بردلی، از همان دوران نوجوانی، علاقه بسیاری به دنیای سینما و بازیگری داشت. بردلی کوپر بعد از فارغ‌التحصیلی در سال 1997، به نیویورک نقل مکان کرد تا در مدرسه بازیگری حضور پیدا کند. همین موضوع، سرآغاز مسیر درخشان وی در دنیای سینما بود.

در سینمای هالیوود از بردلی کوپر، بیشتر به عنوان بازیگر و هنرپیشه یاد می‌شود. اما او اخیرا در حوزه کارگردانی و نویسندگی نیز فعالیت خود را شروع کرده و آثار درخشانی نیز از خود برجای گذاشته است؛ فیلم مایسترو یکی از آثاری است که بردلی کوپر به‌عنوان کارگردان، نویسنده و بازیگر، در آن حضور داشته است. قد بردلی کوپر در حدود 1 متر و 85 سانتی‌متر است و در سینمای هالیوود، به او لقب کوپ را داده‌اند. همانطور که اشاره کردیم، در کارنامه هنری بردلی کوپر آثار سینمایی و تلویزیونی متعددی به چشم می‌خورد. از جمله مشهورترین آثار بردلی کوپر می‌توان به Silver Linings Playbook ،American Hustle و A Star Is Born اشاره کرد.

بردلی کوپر؛ بازیگر نقش لئونارد برنشتاین در فیلم Maestro

کری مولیگان؛ هنرپیشه نقش فلیسیا مونته آلگره در فیلم مایسترو

بازیگر محبوب و موفق سینمای جهان، کری مولیگان (Carey Mulligan)، در تاریخ 28 می 1985 معادل 7 خرداد 1364، در شهر لندن متولد شده است. کری مولیگان، برای اولین بار در فیلم Pride & Prejudice (2005)، جلوی دوربین قرار گرفت و بسیار خوش درخشید. همین موضوع باعث شد تا او به سریال Bleak House (2005) نیز دعوت شود که در همان سال و توسط شبکه BBC تولید می‌شد. وی در سال 2012 با مارکوس مامفورد (Marcus Mumford) ازدواج کرد و سه فرزند، ثمره ازدواج او بوده است.

قد کری مولیگان نیز در حدود 1 متر و 70 سانتی‌متر است و از بازیگران خوش‌فیزیک سینمای جهان محسوب می‌شود. همچنین خوب است بدانید که کری مولیگان در حوزه سینما، علاوه بر هنرپیشگی، به عنوان تولیدکننده نیز فعالیت دارد. در کارنامه هنری کاری مولیگان آثار سینمایی و تلویزیونی متعددی به چشم می‌خورد. از جمله مهم‌ترین آثار کری مولیگان می‌توان به Drive ،Never Let Me Go و Suffragette اشاره کرد.

کاری مولیگان؛ هنرپیشه نقش فلیسیا مونته آلگره در فیلم مایسترو

مت بومر؛ بازیگر نقش دیوید اوپنهیم در فیلم Maestro

بازیگر محبوب و پرطرفدار آمریکایی، مت بومر (Matt Bomer)، در تاریخ 11 اکتبر 1977 معادل 19 مهر 1356 در ایالت میزوری آمریکا چشم به جهان گشود. مت بومر در مدرسه کلین، تحصیلات خود را سپری کرد و سپس به کالج Carnegie Mellon ملحق شد. پس از فارغ‌التحصیلی، تصمیم گرفت تا به نیویورک بازگردد و از آنجا بود که فعالیت خود در حوزه بازیگری و سینما رو شروع کرد. قد مت بومر در حدود 1 متر و 80 سانتی‌متر است و یکی از بازیگران بلند قامت هالیوود محسوب می‌شود. مت برومر در سال 2011 با سایمون هالس (Simon Halls) ازدواج کرد و ثمره این ازدواج، سه فرزند برای آن‌ها بوده است. وی در کارنامه هنری خود آثار سینمایی و تلویزیونی متعددی را گنجانده است. از مشهورترین آثار مت بومر می‌توان به The Normal Heart ،Magic Mike و In Time اشاره کرد.

مت بومر؛ بازیگر نقش دیوید اوپنهیم در فیلم Maestro

وینچنزو آماتو؛ هنرپیشه نقش برونو زیراتو در فیلم مایسترو

بازیگر ایتالیایی و مستعد سینمای جهان، وینچنزو آماتو (Vincenzo Amato)، در تاریخ 30 مارس 1966 معادل 10 فروردین 1345 در شهر پالرمو ایتالیا متولد شد. این بازیگر کارکشته، از همان دوران نوجوانی، علاقه بسیاری به هنرپیشگی داشت و همین موضوع باعث شد تا در این زمینه از سینما، مشغول به فعالیت شود. وی آنچنان که باید در حوزه هنرپیشگی به موفقیت و شهرت نرسید اما این به معنای کیفیت بد کار او نیست. وی در آثار سینمایی و تلویزیونی چندی به ایفای نقش پرداخته است و آثار قابل تقدیری از خود برجای گذاشته است. از جمله مهم‌ترین آثار وینچنزو آماتو می‌توان به Golden Door (2006) ،Respiro (2002) و Unbroken (2014) اشاره کرد.

وینچنزو آماتو؛ هنرپیشه نقش برونو زیراتو در فیلم مایسترو

نقد و بررسی منتقدان درباره فیلم مایسترو

تایم | امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰

استفانی زاکارک | فیلمی پیچیده و غنی. یک داستان عاشقانه بین آدم‌هایی بالغ که این روزها بسیار به‌ندرت می‌بینیم، به ویژه وقتی صحبت از فیلمی پرهزینه و پرستاره در میان باشد. رهبر ارکستر سرگرم‌کننده، قدرتمند، صریح و همچنین بسیار غم‌انگیز است، البته نه لزوما به روشی احساساتی و گریه‌آور، بلکه به شیوه‌ای عمیق‌تر و واقعی‌تر.

ورایتی | امتیاز: ۹۰ از ۱۰۰

اوون گلیبرمن | رهبر ارکستر به ناچار تحت‌الشعاع شور و شوق عظیم برنستاین، نقص‌های زیادش و راه رفتن او روی طناب باریک میان نیازش به یافتن معنای زندگی و تمایلش به رها و آسوده بودن، قرار می‌گیرد. با این حال، کوپر و مولیگان فیلم را به دوئتی خاطره‌انگیز تبدیل می‌کنند.

لس‌ آنجلس تایمز | امتیاز: ۹۰ از ۱۰۰

جاستین چنگ | رهبر ارکستر تناقضات داستان خود را در تعادل نگه می‌دارد؛ فیلمی که هم پیچیدگی و جنبه غم‌انگیز رابطه عاشقانه فلیشا و لنی و همچنین مهربانی و اشتیاق غیرقابل انکار میان‌شان را می‌بیند.

شیکاگو سان-تایمز | امتیاز: ۸۸ از ۱۰۰

ریچارد روپر | مطمئنا رهبر ارکستر در چند بخش نامزد اسکار خواهد شد و شایستگی آن را دارد.

TheWrap | امتیاز: ۸۷ از ۱۰۰

بن کرول | کوپر همانند هر رهبر ارکستر خوبی می‌داند که کوچک‌ترین حرکات، هیجان‌انگیزترین واکنش‌ها را برمی‌انگیزانند.

Film Threat | امتیاز: ۸۵ از ۱۰۰

آلن ان‌جی | کوپر رهبر ارکستر را به عنوان یک فیلم زندگینامه‌ای تا سطح یک شاهکار ارتقا می‌دهد، به‌گونه‌ای که شایسته استعداد هنری بی‌نظیر لئونارد برنستاین باشد. فیلم مایسترو یک اثر هنری است.

آبزرور | امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰

وندی آید | فیلم رهبر ارکستر یا مایسترو با ساختار غیرخطی خود شبیه آلبوم خاطراتی از لحظات مهم زندگی شامل دستاوردهای شغلی درخشان و تنش‌های شدید خانوادگی است که کوپر همه آن‌ها را با شور و شدتی هیجان‌انگیز ارائه می‌دهد.

اسلیت | امتیاز: ۷۰ از ۱۰۰

دانا استیونز | دومین فیلم بردلی کوپر بخاطر ساختار هنرمندانه و جزئیات ظریف احساسی آن، از بسیاری از فیلم‌های زندگینامه‌ای متعارف سینمای معاصر پیشی می‌گیرد.

Original-Cin | امتیاز: ۶۷ از ۱۰۰

لیز براون | برای من به عنوان یک بیننده، فیلم تصنعی و کاملا عاری از احساسات به‌نظر می‌رسید. فیلمی که به زیبایی ساخته شده است، اما در هنگام تماشایش هرگز فراموش نمی‌کنید که در حال تماشای یک فیلم هستید.

ان‌ام‌ئی | امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰

ایانا موری | فیلم مایسترو یا رهبر ارکستر مانند ستاره‌ای متولد شده است پس از اولین پرده خیره‌کننده خود که همه ترفندهای کارگردانی کوپر را به نمایش می‌گذارد، شروع به افت می‌کند.

بوستون گلوب | امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

اودی هندرسون | تقلید و شور و شوق موسیقیایی همه آن چیزی است که در اجرای کوپر دیده می‌شود. او در صحنه‌های دراماتیک که بیش‌تر زمان رهبر ارکستر را در برمی‌گیرند، در حکم پاشنه آشیل فیلم است و منجر به سقوط آن می‌شود.

کریستیان ساینس مانیتور | امتیاز: ۴۰ از ۱۰۰

پیتر راینر | این فیلم به کارگردانی بردلی کوپر که فیلمنامه آن را نیز به همراه جاش سینگر نوشته است، آن اندازه که به تنش‌های عاطفی زندگی خصوصی آشفته این مرد بزرگ می‌پردازد، به خود زحمت این را می‌دهد که در نبوغ خلاقه او کاوش کند.

نقد فیلم رهبر ارکستر

نقد فیلم رهبر ارکستر برگرفته از سایت راجر ایبرت

کریستی لمیر | بردلی کوپر در رهبر ارکستر، داستان یک چهره خلاق هنری یک نسل را به سنتی‌ترین شکل ممکن بازگو می‌کند: از طریق کلیشه‌های آشنا و روایت خطی یک فیلم زندگینامه‌ای استاندارد. کوپر که علاوه بر کارگردانی در نقش این آهنگساز و رهبر ارکستر افسانه‌ای، لئونارد برنستاین، بازی کرده، فیلمی ساخته که از نظر فنی خیره‌کننده اما از لحاظ احساسی ناامید کننده است. فیلمنامه‌ او و جاش سینگر، یک مسیر اپیزودیک آشنا را دنبال می‌کند: اول این اتفاق رخ داد، بعد این رخ داد و سپس این اتفاق افتاد. به این ترتیب، فیلم در همان تله آشنای بسیاری از فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای، به‌ویژه آثار فاخری که در آرزوی جوایز بزرگ هستند، گیر می‌افتد. فیلمی که بخش بزرگی از زندگی یک فرد بسیار مشهور را روایت می‌کند، اما در نهایت سطحی و کم‌مایه به‌نظر می‌رسد.

با این حال، اگرچه شاید متناقض به‌نظر برسد، اما رهبر ارکستر فیلمی است که باید آن دید. زیرا از منظر زیبایی‌شناختی آنقدر تماشایی است که ارزش دیدن دارد. فیلمبرداری، لباس‌ها و طراحی تولید، همانطور که در طول ۴۰ سال از زندگی عجیب برنستاین تکامل می‌یابند، همگی خاطره‌انگیز و دقیق هستند. کوپر این احساس را به شما می‌دهد که در حال تماشای فیلمی از دهه ۴۰ هستید و با گذشت زمان در هر دوره از زندگی برنستاین این کار را به طرز شگفت‌انگیزی انجام می‌دهد. به عنوان مثال، متیو لیباتیک فیلمبردار که در قالب سیاه و سفید با کنتراست بلا و نسبت استاندارد آکادمی (نسبت قاب ۴ به ۳ یا ۱.۳۳ به ۱) تصویر می‌گیرد، با یک لامپ برق در یک صحنه معمولی، معجزه می‌کند. نمایی که در آن کری مولیگان در نقش فلیشا مانتیلگره – که بعدتر همسر برنستاین می‌شود -، شبانه از اتوبوسی پیاده می‌شود و به سمت مهمانی‌ای می‌رود که برای اولین‌بار با برنستاین ملاقات می‌کند، از نظر اصالت سینمایی، نفس‌گیر است. تکنی‌کالر باشکوه صحنه‌هایی که در دهه ۶۰ و ۷۰ اتفاق می‌افتند، افسون پرشور و سرزنده خود را دارند. انتقال‌های الهام‌بخش میشل تسورو تدوین‌گر، داستان را در زمان و مکان به شیوه‌ای هیجان‌انگیز، پیش می‌برد.

کوپر به وضوح در طراحی جزئیات ریز و درشت، دقت زیادی به خرج داده است. از جمله اینکه برای رهبری بی‌عیب و نقص یک صحنه خاص شش سال صرف یادگیری کرده است: یک بازآفرینی شش دقیقه‌ای از رهبری ارکستر سمفونیک لندن توسط برنستاین در سمفونی شماره ۲ (رستاخیز) مالر در کلیسای جامع الی در سال ۱۹۷۳ (یانیک نزه-سگن به عنوان مشاور کوپر نقش بسیار بسزایی داشته است). دوربین به شکل کاملا سیالی در سراسر ارکستر و در میان  گروه کر و تکنوازان می‌چرخد، درحالی‌که موسیقی تمام بدن او را فرا می‌گیرد و در سراسر این عمارت باشکوه می‌پیچد. برنستاین در حالی‌که عرق می‌ریزد، بسیار پر حرارت و شورانگیز به‌نظر می‌رسد: زیرا این اوج شادی و لذت او است. لحظه‌ای طولانی و برانگیزاننده که دوست دارید آن را با بهترین تصویر و صدای ممکن تجربه کنید.

اما اگرچه موسیقی برنستاین در سراسر فیلم تنیده شده است – از جمله استفاده‌ای جذاب از پیش درآمد داستان وست ساید او در برهه‌ای از اختلافات زناشویی آن‌ها -، ما هرگز او را عمیقا به عنوان یک موسیقی‌دان یا یک مرد درک نمی‌کنیم. او یک افسانه و یک چهره فرهنگی خارق‌العاده در آمریکای اواسط قرن بیستم و شخصیتی بسیار فراتر از حلقه‌های خاص دنیای موسیقی کلاسیک است. اما ماهیت به ناچار نمایشی وجود برنستاین، ما را به عنوان مخاطب از درونیات پنهان او دور نگه می‌دارد. ما تنها بخش‌هایی کوتاه از لحظات صمیمانه او را مخفیانه نظاره می‌کنیم. اما میل و احساست درونی شخصیت او در سراسر فیلم تقریبا سرپوشیده باقی می‌مانند.

همچنین رابطه لنی با فلیشا پیچیده است، اما رهبر ارکستر به ندرت عمق رابطه آن‌ها را می‌کاود. آن دو زمانی‌که با هم ملاقات می‌کنند و عاشق یک‌دیگر می‌شوند، یک شیمی پرشور و مسری با هم به اشتراک می‌گذارند. کوپر به عنوان کارگردان هوشمندان اجازه می‌دهد که این صحنه‌ها و لحظات‌ مشاجره بعدی آن‌ها، در تک برداشت‌های طولانی اجرا شوند. علاقه و محبت میان آن‌ها، واقعی و ملموس به‌نظر می‌رسد و مولیگان غالبا با شکوه است و به شیوه‌ای فلیشا را به تصویر می‌کشد که شخصیت او را فراتر از صرفا همسر یک فرد مشهور بودن، قرار می‌دهد. با این حال، این بازیگر کاستاریکایی-شیلایی (فلیشا) به معنای واقعی کلمه اغلب زیر سایه برنستاین است. ما واقعا نمی‌فهمیم که فلیشا درباره روابط شوهرش چه احساسی دارد و حتی در لحظه‌ای که مچ او را می‌گیرد، به سردی به او واکنش می‌دهد:«موهات رو درست کن. داری شلخته می‌شی». این واکنش‌های احساسی سرد او گویی باعث می‌شوند که شخصت برنستاین وزن و اهمیت بیش‌تری پیدا کند.

درباره سطح ظاهری فیلم، از جمله تصمیم کوپر برای انجام گریمی سخت و پیچیده تا به برنستاین بیش‌تر شبیه بشود، صحبت‌های زیادی شده است. به ویژه بینی پروتزی برجسته او باعث حیرت شد، زیرا کوپر یک یهودی نیست (البته فرزندان برنستاین از این انتخاب او دفاع کردند). طراح گریم برجسته کازو هیرو که برای تبدیل گری اولدمن به وینستون چرچیل در تاریک‌ترین ساعت Darkest Hour و شارلیز ترون به میگن کلی در بامشل Bombshell، برنده جایزه اسکار شده است، در اینجا نیز کار کاملا باورپذیر و چشمگیری انجام می‌دهد. به‌ویژه وقتی که همان ابتدا و همچنین انتهای فیلم با کوپر در قالب برنستاین ۷۰ ساله ملاقات می‌کنیم. در نهایت می‌توان گفت که اگر رهبر ارکستر بردلی کوپر ورای این مسائل ظاهری از چیزهایی که واقعا برنستاین را به آدمی بزرگ تبدیل کردند بیش‌تر بهره می‌برد (مثل استفاده‌اش از شانس‌ها و فرصت‌ها)، می‌توانست فیلمی قدرتمندتر باشد.

امتیاز سایت های سینمایی به فیلم رهبر ارکستر یا مایسترو

تا زمان آماده سازی مطلب

وبسایتمیانگین امتیاز
IMDB۶.۹ از ۱۰
کاربران متاکریتیک۵.۹ از ۱۰
منتقدان راتن تومیتوز۸۰ درصد بر اساس ۲۸۱ نقد
کاربران راتن تومیتوز۷۲ درصد
منتقدان متاکریتیک۷۷ درصد براساس ۶۰ نقد
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بازیگر انلاین

آخرین اخبار بازیگران زن و مرد سینمای ایران و جهان، عکس های جدید سلبریتی ها، عکس های بازیگران قدیمی و بیوگرافی بازیگران را در بازیگر آنلاین | بازیگرآنلاین دنبال کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا