اخبار بازیگرانسریال خارجی

معرفی سریال ترکی جدید صلاح الدین ایوبی

سریال صلاح الدین ایوبی یکی از سریال‌های پرطرفدار ترکیه است که در ژانر تاریخی به کارگردانی سدات اینجی (Sedat Inci) ساخته شده است. در این مطلب، خبرهای مربوط به سریال صلاح الدین ایوبی و همین‌طور اطلاعاتی را که تاکنون از حاشیه و اصل سریال صلاح الدین ایوبی منتشر شده می‌خوانید.

کارگردان سریال صلاح الدین ایوبی چه کسی است؟

سازنده سریال صلاح الدین ایوبی سدات اینجی (Sedat Inci) است.

سریال صلاح الدین ایوبی کی میاد؟

سریال صلاح الدین ایوبی هر دوشنبه ساعت 20:30 به وقت ایران پخش می‌شود.

موضوع سریال صلاح الدین ایوبی چیست؟

به طور خلاصه سریال صلاح الدین ایوبی داستان زندگی و جنگ‌ها و تلاش‌های فرمانروای مسلمان صلاح الدین ایوبی را به تصویر میکشد که با هدف ایجاد اتحاد در سرزمین‌های مسلمان سوریه، شمال بین النهرین، مصر و فلسطین به جنگ با صلیبیون به پا می‌خیزد تا سر انجام شهر قدس را فتح کند.

مشخصات سریال صلاح الدین ایوبی

نام سریالفاتح قدس: صلاح الدین ایوبی | فاتح اورشلیم: صلاح الدین ایوبی
نام ترکیKudüs Fatihi Selahaddin Eyyubi
کارگردانسدات اینجی (Sedat Inci)
نویسندهسردار اوزونالان (Serdar Özönalan)
ژانرتاریخی
تعداد قسمت هانامشخص
زمان پخشدوشنبه ها ساعت 20:30 به وقت ایران
توزیع کنندهشبکه TRT1 ترکیه

بازیگران سریال صلاح الدین ایوبی

لیست بازیگران سریال صلاح الدین ایوبی

  • اوغور گونش
  • مهمت علی نور اوغلو
  • سدا ییلدیز
  • زینب کومرال
  • بوراک ساریمولا
  • علی ارسان دورو
  • دیلین دوعر
  • سزگین اردمیر

معرفی سریال صلاح الدین ایوبی

سریال صلاح الدین ایوبی از جمله جدیدترین مجموعه‌های تلویزیونی کشور ترکیه محسوب می‌شود که در ژانر تاریخی، ماجراجویی و اکشن تهیه شده است.

سالانه کشور ترکیه میزانی بودجه برای ساخت سریال‌های تاریخی اختصاص می‌دهد و باید اعتراف کرد که در این زمینه تا کنون موفق نیز بوده است. سریال‌های نظیر قیام ارطغرل (Diriliş: Ertuğrul)، قیام عثمان (Kuruluş: Osman) و بارباروس ها: شمشیر مدیترانه (Barbaroslar: Akdeniz’in Kılıcı) از شاخص‌ترین مجموعه‌های تلویزیونی ترکیه در این ژانر محسوب می‌شوند. در سال 2023 نیز، شاهد یک سریال جدید از این کشور هستیم.

سریال فاتح قدس: صلاح الدین ایوبی با نام فاتح اورشلیم: صلاح الدین ایوبی (Kudüs Fatihi Selahaddin Eyyubi) نیز شناخته می‌شود.

کار ضبط و فیلمبرداری آن نیز در یک محوطه 60 هزار متری به انجام رسیده است.شرکت آقلی فیلم برای تولید سریال “سلطان صلاح الدین آیوبی” انتخاب شده است.

اوغور گونش و دیلین دوغر دو بازیگر نقش اول این سریال هستند.

داستان سریال صلاح الدین ایوبی

تمرکز اصلی مجموعه تلویزیونی “صلاح الدین ایوبی” بر زندگی‌نامه و داستان صلاح‌الدین ایوبی است. این مجموعه سعی دارد شجاعت، آفرینش و حکمت قدرتمند صلاح‌الدین را برجسته کند. داستان به تصویر می‌کشد که چگونه صلاح‌الدین با تلاش و استراتژی‌های خود، موفق شد مسلمانان را در نبرد حطین به یکدیگر نزدیکتر کند و ارتش صلیبی را شکست دهد. همچنین، در طول بیش از صد سالی که مسیحیان بر اورشلیم حکومت می‌کردند، او توانست با استفاده از استراتژی‌های خاص خود، شهر اورشلیم را به دست بیاورد. این مجموعه تلاش می‌کند تا خلاقیت و استعدادهای صلاح‌الدین در مقابل قدرتهای صلیبی را به تصویر بکشد.صلاح الدین ایوبی، واقعیتاً یکی از مهمترین فرمانروایان در تاریخ اسلام است. او در دورهٔ قرون وسطی فعالیت می‌کرد و به عنوان فرمانروای اول دولت ایوبی شناخته می‌شود. صلاح الدین توانست در طول حکومت خود در مناطق مصر، سوریه و عراق تأثیر قابل توجهی داشته باشد. او به عنوان فاتح قدس شناخته می‌شود، زیرا در سال ۸۸ بعد از هجرت موفق شد شهر قدس را از سلطنت صلیبیان آزاد کند. این اقدام به عنوان یکی از دستاوردهای بزرگ صلاح الدین در تاریخ محسوب می‌شود و نشان از تأثیر و قدرت او در جنگ‌های صلیبی و استراتژی‌های نظامی او دارد.

زمان پخش و تعداد قسمت های سریال صلاح الدین ایوبی

این مجموعه نخستین بار در تاریخ 13 نوامبر 2023 (22 آبان 1402) از شبکه TRT1 ترکیه به روی آنتن رفت و هر دوشنبه ساعت 20:30 به وقت ایران پخش می‌شود. تعداد قسمت های سریال Kudüs Fatihi Selahaddin Eyyubi هنوز مشخص نشده و فعلا شاهد 4 قسمت از آن بوده‌ایم.

نقد سریال Kudüs Fatihi Selahaddin Eyyubi

در این بخش با بررسی این مجموعه همراه شما هستیم.

نمره پایین سریال صلاح الدین ایوبی در IMDb

معمولا برای سریال‌هایی غیرآمریکایی یا آثاری که شهرت جهانی پیدا نکرده‌اند و در خود کشور سازنده از آنها استقبال می‌شود، مبنای سنجیدن سایت آی‌ام‌دی‌بی نیست. اما درباره این سریال، ابتدا به سراغ نمرات سریال ترکی صلاح الدین ایوبی در IMDb می‌رویم. سریال نمره پایینی در سایت دارد به طوری که برای یک سریال تاریخی مخاطب را شگفت زده می‌کند و گمان می‌کنند که این اثر ضعف‌های سناریویی یا بازیگری و کیفی دارد. اما مسئله این نیست. این نمره کم دلیل دیگری دارد.

تحریف تاریخ؟

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، صلاح الدین ایوبی فردی با اصالت کورد بود. اما چرا ترک‌ها درباره او سریال می‌سازند؟ شاید با خود بگویید در ترکیه قوم کورد هم وجود دارد اما مسئله این نیست. این پادشاه در عراق به دنیا آمد و محل زندگی او به ترکیه ربطی ندارد. کشور ترکیه با همکاری پاکستان این سریال را به منظور نشان دادن یکی از مقتدرترین پادشاهی‌های اسلامی ساخته است. تا بدین‌جا عمل آنها قابل قبول و کاری کاملا پسندیده است. اما دلیل نمره کم این اثر اعتراض کوردها به این مسئله که اصلا حرفی از ملیت این پادشاه و اصالت او زده نمی‌شود است. از سوی دیگر برخی وقایع تاریخی در این اثر تحریف شده یا تغییر داده شده‌اند که عملا برای اثری که رئال است و از تاریخ حقیقی الهام گرفته، غیر قابل قبول به نظر می‌رسد.

عملکرد سریال

گذشته از مسائلی که در بالا گفته شده، عملکرد این مجموعه بسیار عالی است. سناریو قوی به نظر می‌رسد و مخاطب را کجکاو می‌کند تا به دیدن سریال ادامه دهند. اکثر بازیگران پیش از این تجربه سریال تاریخی و حضور در پروژه‌های بزرگ را داشته و عملکرد قابل قبولی دارند. سریال نقش پررنگ زنان را در تاریخ نشان می‌دهد و شخصیت‌های خانم در آن منفعل نیستند. البته هنوز این مجموعه در قسمت‌های ابتدایی قرار دارد و قضاوت درباره آن زود است.

صلاح‌الدین ایوبی کیست؟

صلاح‌الدین ابوالمظفر یوسف ایوبی با لقب الملک الناصر (۱۱۳۷ تکریت – ۱۱۹۳ دمشق) که عموماً با لقب صلاح‌الدّین شهرت دارد، از فرماندهان مشهور سپاهیان مسلمان در نبردهای موسوم به جنگ‌های صلیبی بود که موفق به فتح اورشلیم شد. وی اولین سلطان مصر و سوریه و بنیان‌گذار دولت ایوبیان بود. ایوبیان دودمانی کردتبار بودند که از ۱۱۷۱ تا ۱۲۶۰/۱۲۵۰م در مصر و سوریه و عراق فرمانروایی کردند.

او پیش از رسیدن به سلطنت، در دمشق ملقب به صلاح‌الدین و سپس در مصر ملقب به الملک الناصر گردید. صلاح‌الدین را از فرمانروایان بزرگ اسلامی در نیمهٔ دوم سدهٔ ششم هجری می‌دانند که قدرت و فتوحاتش سرزمین‌های مصر، شام، شمال عراق، یمن و حجاز را دربر می‌گرفت.

او صلیبیان را در نبرد حِطّین شکست داد و توانست اغلب سرزمین‌هایی را که صلیبیون بر آن مسلط شده بودند، بازپس بگیرد. این مسئله باعث آغاز جنگ صلیبی دیگری به فرماندهی پادشاهان فرانسه، انگلستان و آلمان گردید. او در سومین جنگ صلیبی با ریچارد شیردل، پادشاه انگلستان صلح کرد و نهایتاً شش سال بعد در دمشق درگذشت و در مسجد جامع اموی دفن شد.

پوستر سریال صلاح الدین ایوبی

پوستر سریال صلاح الدین ایوبی

تیزر سریال صلاح الدین ایوبی

بیوگرافی بازیگران سریال صلاح الدین ایوبی

اوغور گونش در نقش صلاح الدین ایوبی

اوغور گونش (Uğur Güneş) بازیگر اهل ترکیه متولد 10 نوامبر 1987 (19 آبان 1366) است. او بازیگری را از سال 2011 با مجموعه تلویزیونی Yeniden Başla شروع کرد و نخستین بار با نقش توتکین در سریال قیام ارطغرل دیده شد. این هنرپیشه در سال 2013 با فیلم Şeytan-ı Racim در سینما حضور پیدا کرد. از آثار مشهور دیگر اوغور گونش باید به نقش ایلماز آکایا در روزگارانی در چوکوروا (Bir Zamanlar Çukurova) و نقش علی بانازلی در پرچم سرخ (Al Sancak) اشاره کنیم. او نقش اصلی را در این مجموعه ایفا می‌کند.

اوغور گونش در نقش صلاح الدین ایوبی

مهمت علی نور اوغلو در نقش نورالدین زنگی

مهمت علی نوراوغلو (Mehmet Ali Nuroğlu) هنرپیشه اهل ترکیه در 7 سپتامبر 1979 (16 شهریور 1358) به دنیا آمد. این هنرپیشه در سال 1997 با تئاتر وارد دنیای بازیگری شد و بعد از چند سال در سال 2003 سریال Yuvadan Bir Kuş Uçtu را بازی کرد. او سپس در سال 2005 با فیلم Cenneti Beklerken وارد سینما شد. مهمت علی نوراوغلو در آثار شاخصی همچون تو بگو دریای سیاه (Sen Anlat Karadeniz)، کبوتر (Güvercin) و مولانا جلال الدین رومی (Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî) نقش آفرینی کرده است.

مهمت علی نور اوغلو در نقش نورالدین زنگی

سدا ییلدیز در نقش ایوب ابن شادی

سدا ییلدیز (Seda Yıldız) هنرپیشه اهل ترکیه در 20 مه 1962 (30 اردیبهشت 1341) متولد شد. او از دانشگاه معمار سینان در رشته تئاتر فارغ‌التحصیل شد و در سال 1982 بازیگری را شروع کرد. سدا ییلدیز را بیشتر به واسطه حضورش در سریال تاریخی قیام عثمان می‌شناسند و او در این اثر نقشی کلیدی داشت.

سدا ییلدیز در نقش ایوب ابن شادی

زینب کومرال در نقش فاطمه خاتون

زینب کومرال (Zeynep Kumral) بازیگر اهل ترکیه در 9 آوریل 1975 (20 فروردین 1354) به دنیا آمد. این هنرپیشه در سریال صلاح الدین ایوبی نقش اول زن را بازی می‌کند. از آثار معروف این بازی باید به سریال گودال (Çukur) اشاره کنیم.

زینب کومرال در نقش فاطمه خاتون

بوراک ساریمولا در نقش شاهنشاه

بوراک ساریمولا (Burak Sarimola) هنرپیشه اهل ترکیه متولد 3 مه 1979 (13 اردیبهشت 1358) است. او را بیشتر به خاطر حضور در آثاری همچون فیلم‌های Neredesin Firuze، Öldür Beni و Organik Ask Hikayeleri می‌شناسند.

بوراک ساریمولا در نقش شاهنشاه

علی ارسان دورو در نقش توران شاه

علی ارسان دورو (Ali Ersan Duru) بازیگر اهل ترکیه، در 19 سپتامبر 1984 (28 شهریور 1363) به دنیا آمد. او بازیگری را با فعالیت‌های تئاتر و کلاس بازیگری شروع کرد تا اینکه توانست در سال 2010 نقشی کوتاه در مجموعه تلویزیونی عمر گل لاله (Lale Devri) داشته باشد. علی ارسان دورو در سریال‌های قیام ارطغرل، داماد معرکه (Şahane Damat)، تو بگو دریای سیاه و تو درم را بزن (Sen Anlat Karadeniz) ایفای نقش داشته است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

بازیگر انلاین

آخرین اخبار بازیگران زن و مرد سینمای ایران و جهان، عکس های جدید سلبریتی ها، عکس های بازیگران قدیمی و بیوگرافی بازیگران را در بازیگر آنلاین | بازیگرآنلاین دنبال کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا