اخبار بازیگرانفیلم ایرانی

اکران عمومی «ضد» بالاخره بعد از دو سال

روایتی از خلوصِ عشق تا جنونِ سیاست

فیلم ضد اثری به کارگردانی امیرعباس ربیعی و نویسندگی حسین تراب‌نژاد و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی محصول سال 1400 است که از چهارشنبه ۱۵ آذرماه در سینماهای سراسر کشور روی پرده می‌رود. در این مطلب، خبرهای مربوط به فیلم ضد و همین‌طور اطلاعاتی را که تاکنون از حاشیه و اصل فیلم ضد منتشر شده می‌خوانید.

کارگردان فیلم ضد چه کسی است؟

کارگردان فیلم ضد امیرعباس ربیعی است.

خلاصه داستان و موضوع فیلم ضد چیست؟

در خلاصه فیلم ضد آمده است: هر کسی می‌تواند «ضدِّ» باشد. این «ضدِّ» می‌تواند حذف یک نفر یا یک ملت باشد…

اسامی بازیگران نقش اصلی فیلم ضد چیست؟

مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مجید پتکی، روزبه رئوفی، عماد درویشی، مهشید جوادی، شیرین آقاکاشی، امین خانی و… از بازیگران فیلم ضد هستند.

مشخصات فیلم ضد

نام فیلمضد
کارگردانامیرعباس ربیعی
نویسندهحسین تراب‌نژاد
تهیه کنندهمحمدرضا شفیعی
ژانردرام سیاسی
محصولسازمان سینمایی سوره
تاریخ‌های انتشار
۲۰ بهمن ۱۴۰۰ (فجر) و ۱۵ آذرماه ۱۴۰۲
مدت زمان
 –

بازیگران فیلم ضد

لیست بازیگران فیلم ضد

  • مهدی نصرتی
  • لیلا زارع
  • نادر سلیمانی
  • لیندا کیانی
  • مهشید جوادی
  • مجید پتکی
  • روزبه رئوفی
  • عماد درویشی
  • شیرین آقاکاشی
  • جواد خانی

عوامل فیلم ضد

  • کارگردان:امیرعباس ربیعی
  • نویسنده:حسین تراب‌نژاد
  • تهیه کننده:محمدرضا شفیعی
  • مدیر فیلمبرداری: هاشم مرادی
  • طراح صحنه و لباس: محمدرضا شجاعی
  • تدوین: مهدی سعدی
  • مدیر صدابرداری: علی عدالت‌دوست
  • صداگذار: امین شریفی
  • آهنگساز: مسعود سخاوت‌دوست
  • طراح گریم: مرتضی کُهزادی
  • مدیر تولید: علی شیرمحمدی
  • طراح جلوه‌های ویژه بصری: محمد لطفعلی
  • مدیر برنامه‌ریزی: حسین دیردار
  • دستیار کارگردان: بهمن حسینی
  • منشی صحنه: آرزو قربانی
  • عکاس: کورش جوان
  • روابط عمومی: سپیده شریعت‌رضوی
  • طراح پوستر: محمد شکیبا

صحبت‌های عوامل فیلم ضد در جشنواره فیلم فجر

امیرعباس ربیعی، کارگردان: هر فیلمی مضمون خود را می‌طلبد وقتی فیلم «لباس شخصی» که فیلم اولم بود را کار کردم، درام جای داشت اما این کار درباره انفجار حزب بود و چنین پایان‌بندی انتخاب شد تا به اینجا برسیم. سکانس‌های شهید بهشتی شاید بازخورد نماهنگ برای مخاطب داشته باشد اما باید روی شخصیت دکتر بهشتی بیشتر متمرکز باشیم. اسلوموشن منطقی سینمایی داشت و با احساس خاص نظاره‌گر دکتر بهشتی بودیم. به‌نظرم تعلیق درباره ماجرا رخ داد و پایان برای تماشاگر آشکار است و همه می‌دانند شهید بهشتی ترور می‌شود بنابراین ماجرای داستان برای ما در اولویت بود تا تعلیق را برای شخصیت‌های دیگر داستان مانند شخصیت سعید به وجود بیاوریم. ما درباره ایدئولوژی سازمان منافقین فیلم نمی‌سازیم. در فیلم «لباس شخصی» هم درباره حزب توده و چیستی این حزب از ما سوال می‌کردند. بیشتر درام قصه برای ما مهم است، قصه و داستان باید به قدری جذاب باشد تا مخاطب را به خود جلب کند. بررسی ایدئولوژی جذابیت کار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 محمدرضا شفیعی، تهیه‌کننده: این فیلم در سال ۹۵ کلید خورد. فکر می‌کنم به واقعه هفتم تیرماه آن‌چنان که باید بها ندادند چرا که مهم‌ترین فرصت انقلاب بودند و به صورت جهانی اهمیت داشت. در این واقعه ۷۰ و چند نفر را به شهادت رساندند و سازمان منافقین تا امروز به‌صورت رسمی مسئولیت این اقدام را برعهده نگرفته است و دلایل مختلفی دارد. یکی از دلایلی که این گروهک منافقین ترور را برعهده نگرفت، در واقع علت تروریستی شدن نام سازمانشان شود. حقیقت‌هایی برای ساخت فیلم لازم بود و پرونده‌های مفتوح در دستگاه های امنیتی لازم بود تا بررسی شوند و قصه این فیلم رخ دهد. در نهایت تصمیم گرفتیم این اثر را تولید کنیم و اواخر سال ۱۳۹۹ تولید شد و ۱۴۰۰ به پیش‌تولید رسید.

نادر سلیمانی: وقتی وارد این کار شدم اولین سوالی که برایم مطرح شد این بود که چرا من را انتخاب کردند. منش محمدرضا شفیعی و امیرعباس ربیعی بسیار بالا بود و جواب من را نسبت به اینکه ذهنیت مخاطب از من به‌عنوان بازیگر طنز است، شکستند. بازیگر طنز می‌تواند اثر جدی کار کند و گویا اثر طنز مانند مهر روی پیشانی ما داغ شده است. آقای شفیعی به من گفت پتانسیل حضور در این کار را دارم و امیدوارم لطف او را جبران کنم. امیدوارم مخاطبان این کار را دوست داشته باشند. حضور در فیلم ضد برای من سخت بود اما همکاری با بازیگران خوب ما را به اینجا کشاند.

لیلا زارع: اینکه تا چه میزان از خروجی کار راضی هستم را مخاطب باید بگوید اما این اثر را عاشقانه کار کردم. وجه انسانیت و عاشقانه این نقش را دوست داشتم گرچه فرجام سختی داشت اما سختی را به جان خریدم و امیدوارم نتیجه رضایت‌بخش باشد. من نقش‌های زیادی را بازی کردم که به شخصیت اصلی‌ام نزدیک بود. اگر بشاش‌تر در فیلم نمایش داده شدم‌، خوشحالم. به هر حال من بازیگر هستم و داخل و خارج فیلم چهره مجزا دارم.

 لیندا کیانی: با توجه به سختی کار امیدوارم بتوانم نامزد نقش مکمل شوم. طبق صحبت‌هایی که با امیرعباس ربیعی داشتم تمام تلاشمان را کردیم تا با نقش زن‌های منافق در تلویزیون و سینما متفاوت باشد. ربیعی نگاه متفاوتی داشت و حتی تصویری که رقم خورد از تصور من دور بود و تلاشم بر این بود به ذهنیت او نزدیک شوم.

معرفی فیلم ضد

فیلم سینمایی ضد دومین ساخته امیرعباس ربیعی بعد از ساخت فیلم لباس شخصی است. لباس شخصی فیلم خوش ساختی بود که در جشنواره ۳۸ فیلم فجر به نمایش درآمد.فیلم ضد هم همانند فیلم قبلی ربیعی در حال و هوای دهه شصت تولید شده است.

ضد به نویسندگی حسین تراب‌نژاد، درامی سیاسی است که در بستر یکی از حوادث مهم و ملتهب ابتدای انقلاب اسلامی روایت می‌شود. این فیلم از تازه‌ترین محصولات سازمان سینمایی حوزه هنری است و محمدرضا شفیعی تهیه کننده آن است.

معرفی فیلم ضد

خلاصه داستان فیلم ضد

ضد یک درام سیاسی است که در بستر التهابات کشور در تابستان سال ۱۳۶۰ می‌گذرد. قصه این فیلم دربارهٔ یک عشق در دل حوادث سیاسی است که پس از سال‌ها دوباره شعله‌ور می‌شود.

نقد و بررسی فیلم ضد

سید آریا قریشی

فیلم ضد نسبت به فیلم قبلی ربیعی، «لباس شخصی»، یک گام رو به جلو محسوب می‌شود اما هنوز هم یک فیلم استراتژیک سطح‌پایین است. فیلم شروع خوبی دارد: فضای انتهای دهه ۱۳۵۰ به‌شکل باورپذیری به تصویر درآمده و انتخاب‌های اولیۀ فیلمنامه (با تمرکز بر اوج‌گیریِ آتش یک رابطۀ قدیمی عاشقانه در برهه‌ای حساس و ملتهب) درست به‌نظر می‌رسد. یک‌سوم ابتدایی در همین مسیر پیش می‌رود اما ماهیت ایدئولوژیکِ «ضد» از این به بعد به‌شکل زمختی خودنمایی می‌کند. رابطۀ عاشقانه عملاً به حاشیه می‌رود – و زنی که در ابتدا به‌شدت از «سیاسی» بودن مرد مورد علاقه‌اش رنجیده‌خاطر بود این امر را ناگهان به‌سادگی می‌پذیرد؛ تک‌بعدی بودن شخصیت‌ها و مشخص‌بودنِ آشکار قطب‌بندی‌ها توی ذوق می‌زند – در حالی که در اوایل کار به‌شکل فریبنده‌ای به‌نظر می‌رسد که قرار است با دیدگاهی متعادل نسبت به شخصیت‌ها روبه‌رو باشیم؛ و البته معضل شعاری‌بودن نیز به مشکلات دیگر فیلم اضافه می‌شود. یک فیلم استراتژیک تنها زمانی موفق است که ایدئولوژی پشت فیلم راه پیشرفت داستان و عمق‌یافتن شخصیت‌ها را سد نکند. تماشای سقوط آزاد «ضد» پس از یک‌سوم ابتدایی، تأییدی است بر این گزاره.

۳ برگزیده از فیلم ضد

  • فضاسازی پذیرفتنی از انتهای دهه ۵۰
  • غلبۀ شعار و ایدئولوژی بر داستان و شخصیت‌پردازی
  • پشت پا زدن به برخی از کاشت‌های یک‌سوم ابتدایی فیلم در ادامه راه

رضا صائمی

«ضد» به کارگردانی امیر عباس ربیعی هم در فرم و ساختار بصری و هم در قصه‌ای که روایت می‌کند متاثر از «ماجرای نیمروز» محمد حسین مهدویان است. قصه به بحران‌ها و درگیری‌های منافقین در تابستان سال ۶۰ و بمب‌گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت شهید بهشتی و یارانش برمی گردد. با این تفاوت در زاویه دید. به این معنا که در «ماجرای نیمروز» شاهد روایت قصه از زاویه نیروهای سپاه هستیم و در «ضد» از زاویه دید منافقین به قصه نگاه می‌شود. ضمن اینکه در بستر این فضای ملتهب سیاسی شاهد یک قصه عاشقانه هستیم. در واقع می‌توان «ضد» را یک عاشقانه سیاسی دانست که در آن یک ضد قهرمان در دو راهی دشوار عشق و سیاست قرار می‌گیرد. از سوی دیگر فیلم به روایت نفوذ می‌پردازد. روایت نفوذ سعید که از گروهک منافقین به حراست حزب جمهوری نفوذ کرده و به بسترسازی ترورهای سیاسی مشغول است. مواجهه او با بیتا معشوق قدیمی‌اش به احیای دوباره عشق آن‌ها منجر شده اما این بار این عشق مغلوب سیاست می‌شود. سعید برای اثبات وفاداری خود به سازمان سیاسی‌اش حتی عشق‌اش را هم قربانی می‌کند. «ضد» گرچه در فضاسازی تاریخی خود موفق است اما در شخصیت‌پردازی و ارائه اطلاعات دقیق درباره آن‌ها کاستی‌های زیادی دارد مثلا مخاطب هرگز نمی‌فهمد که سعید چطور وارد گروهک منافقین و چطور به حراست حزب جمهوری اسلامی نفوذ کرده و چگونه دست به عملیلات تروریستی می‌زند. با این حال قصه خود را در بستر ملتهب بین عشق و سیاست به گونه‌ای روایت می‌کند که کشش لازم برای پیگری مخاطب را دارد.

۳ برگزیده از فیلم ضد

  • متاثر از ماجرای نیمروز مهدویان
  • دوگانه عشق و سیاست
  • بازی درخشان نادر سلیمانی

کمال پورکاوه

تریلرهای سیاسی همواره یکی از جذاب‌ترین گونه‌های سینمایی است که با اتکا به داستان پر هیجان و کاراکترهای پیچیده و منفعت‌طلبش می‌تواند تا انت‌ها تماشاگر را برای تعقیب سرنوشت شخصیت‌ها با فیلم همراه نماید. فیلم 《 ضد》 ساخته امیر عباس ربیعی اما بیش از آنکه مساله داستانپردازی و تصویرسازی یک درام پر کشش و تعلیق را داشته باشد، بیشتر به گفتگوهای سطحی داخل تاکسی و اتوبوس شبیه شده که اخبار، اطلاعات و عقاید سیاسی طیف‌های فعال دهه شصت را بازگو میکند.
رابطه عاشقانه الکن به همراه نمایش ناقصی از یک کاراکتر چریک سیاسی که قرار است درامی پر از کشمکش را پیش روی تماشاگر به نمایش گذارد، با محافظه کاری فیلمساز و فرار او از تمرکز بر شخصیت‌ها، از دست رفته به نظر می‌رسد. گفت‌وگوهای طولانی بر سر عقاید ایدئولوژیک و صحنه‌هایی که گاه لحن فیلم را به یک کلیپ تلویزیونی در ستایش کاراکتر محوری (اما عمدتا غایب فیلم) تبدیل می‌کند، باعث شده، پایان پر تنش انتهایی فیلم، تاثیر چندانی بر روی تماشاگر نداشته باشد.

۳ برگزیده از فیلم ضد

  • بازی متفاوت و چشمگیر نادر سلیمانی در نقش یکی از رهبران منافقین
  • فیلمنامه ضعیف
  • کارگردانی و ریتم خسته کننده

علی نعیمی

امیرعباس ربیعی با ضد نشان داد تسلط کافی بر خلق درام‌های سیاسی با تکیه بر رخدادهای واقعی دارد. او یک تجربه موفق را با لباس شخصی پشت سر گذاشت و حالا با تکرار روایت واقعه هفتم تیر و ماجرای نفوذ سازمان منافقین به بدنه حزب جمهوری تلاش کرد از یک داستان سیاسی به سطوح دیگری از شخصیت انسان‌ها از جمله ماجرای عشق و خیانت برسد. فیلم ریتم خوب و قابل قبولی دارد و بازی بازیگران فیلم یکدست و در خدمت پیش‌برد داستان است. نادر سلیمانی با صلابت ظاهر شده و دیگر بازیگران از جمله مهدی نصرتی و لیلا زارع و لیندا کیانی توانستند به درام قصه بال و پر بدهند. شاید اگر کمی از فضای ایدئولوژیک داستان کاسته می‌شد و فیلمساز سعی نمی‌کرد خارج از چارچوب فیلم بیانیه سیاسی بدهد مخاطب بیشتر با داستان و شخصیت چند بعدی سعید همراه می‌شد.

۳ برگزیده از فیلم ضد

  • بازی نادر سلیمانی که به اندازه و دقیق است
  • سکانس پایانی و حضور سعید در ساختمان ریاست جمهوری
  • فضاسازی درست از تهران اواخر دهه ۵۰ شمسی

پوستر فیلم ضد

پوستر فیلم ضد

پوستر فیلم ضد

تیزر فیلم ضد

بیوگرافی بازیگران فیلم ضد

مهدی نصرتی

مهدی نصرتی (زادهٔ ۱۳۶۵ در تهران) بازیگر در سینما، تئاتر و تلویزیون ایران است.نصرتی فعالیت هنری خود را از اوایل دهه هشتاد به‌طور همزمان با بازیگری در تئاتر، و عکاسی خبری – اجتماعی شروع کرد و از اوایل دهه ۹۰ عکاسی را تدریس می‌کرد. وی شاگرد استاد حمید سمندریان (کارگردان تئاتر و مدرس بازیگری) بود. نصرتی اگرچه در ۴ اثر سینمایی از جمله «دربست»، «مجبوریم»، «لباس شخصی» و «ضد» بازی، و در آثار سوم و چهارم، نقش اصلی را ایفا کرده بود اما بیشتر به عنوان بازیگر تئاتر شناخته می‌شد. عدم اکران دو فیلم «لباس شخصی» و «ضد» و ایفای نقش امیر سعیدزاده ملقب به سعید سردشتی در سریال «سوران»به عنوان یک شخصیت آزاده کُرد، موجب شد تا مخاطبان برای نخستین بار به شکل جدی با او در قاب تلویزیون آشنا شوند. او برای ایفای نقش در فیلم سینمایی «ضد» توانست کاندیدای بهترین بازیگر نقش اول مرد سینمای ایران از چهلمین جشنواره فیلم فجر شود و جایزه بهترین بازیگر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت را به دست آورد.

مهدی نصرتی

لیلا زارع

لیلا زارع هنرپیشه سینما، تلویزیون و تئاتر اهل ایران است.او فارغ التحصیل رشته مدیریت بازرگانی مقطع کارشناسی می باشد.در سال ۱۳۸۲ اولین سریال خود را بازی کرد اما این سریال به خاطر مشکلات تولیدی پخش نشد.پس از آن در فیلم ما همه خوبیم به ایفای نقش پرداخت و بسیار خوش درخشید.بازی در فیلم سوپر استار در سال ۱۳۸۷ همچنین هنرنمایی در سریال ارمغان تاریکی در سال ۱۳۸۹ باعث محبوبیت او در سینما و تلویزیون شد. زارع در فیلم های بسیاری از جمله امتحان نهایی، پستچی سه بار در نمی زند، شیفت شب و سریال خانگی ممنوعه حضور داشته است.

لیلا زارع

نادر سلیمانی

نادر سلیمانی یکی از بازیگران مجموعه های طنز سینما و تلویزیون ایران است. وی تا ۱۴ سالگی در منطقه ارتشی های کارون آبادان بود، بعد از شروع جنگ به شهرستان ارسنجان فارس آمد و پس از چندین سال حضور در ارسنجان به جهت کار و تحصیل در رشته بازیگری و زندگی به تهران مهاجرت نمود. وی با بازی در مجموعه های تلویزیونی «ساعت خوش» و «باغ مظفر» و سریال شوخی کردم به کارگردانی مهران مدیری به شهرت رسید. از دیگر آثار او می توان به فیلم سینمایی سفر خوش، به دنبال خوشبختی و روزی که مرد شدم اشاره کرد.

نادر سلیمانی

لیندا کیانی

لیندا کیانی متولد 23 شهریور ماه 1359 در آبادان، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد فلسفه را در دانشگاه مفید، هنرپیشه است. او دوره های بازیگری را زیر نظر محمدرضا شریفی‌نیا و آزیتا حاجیان گذراند. سپس در آموزشگاه بازیگری سمندریان و کلاس‌های فن بیان خانم مهتاب نصیرپور شرکت کرد.

لیندا کیانی

مهشید جوادی

مهشید جوادی متولد ۲ بهمن ۱۳۷۴ در ارومیه ، بازیگر سینما و تلویزیون است. فارغ التحصیل لیسانس رشته ریاضی کاربردی می باشد که از تئاتر شروع کرد و اولین بار با سریال آنام دیده شد و کنار آن در عرصه نقاشی رنگ روغن فعال است.

مهشید جوادی

مجید پتکی

مجید پتکی در سال ۱۳۵۳ در شهرستان رشت (استان گیلان) به دنیا آمد. شروع فعالیت هنری او به دوران تحصیلی ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان بازمی‌گردد. او در سال ۱۳۷۶ در رشته تحصیلی کامپیوتر وارد دانشکده فنی رجایی لاهیجان شده و از همان سال نیز در آمفی تئاتر همین دانشکده فعالیت تئاتری خود را با تمرکز بر نمایش‌های آیینی و سنتی در پیش گرفت.

همزمان با افتتاح شبکه تلوزیونی باران از سال ۱۳۷۷ در سریال‌ها، نمایش‌ها و فیلم‌های تلوزیونی این شبکه به صورت مستمر فعال بوده و تا کنون به عنوان بازیگر در ده‌ها اثر تولید شده در این شبکه و سایر شبکه‌های تلوزیونی فعالیت داشته است، که از این میان می‌توان به سریال گذر از رنج‌ها (۱۳۹۱ – به کارگردانی فریدون حسن پور)، سریال قهوه تلخ (۱۳۸۹- مهران مدیری)، سریال دلدادگان (۱۳۹۷ – منوچهر هادی) و سریال میدان سرخ (۱۴۰۰) اشاره نمود. او همچنین در «رادیو گیلان» به عنوان بازیگر و صداپیشه در نمایش‌های رادیویی فعالیت دارد.

مجید پتکی در چند فیلم سینمایی، از جمله سینمایی پسر انسان (۱۳۹۹- سپیده میرحسینی)، سینمایی لباس شخصی (۱۳۹۸- امیرعباس ربیعی)، سینمایی ۲۳ نفر (۱۳۹۷ – مهدی جعفری) نقش آفرینی کرده.

مجید پتکی

شیرین آقاکاشی

شیرین آقارضا کاشی بازیگر سینما و تلویزیون ایرانی است که در ۱۴ دی ۱۳۳۵ به دنیا آمد. او با بازی در نقش عصمت در فیلم فروشنده به شهرت رسید. شیرین آقارضا کشی سابقه حضور در آثاری همچون ملاقات خصوصی، یک روز بخصوص، آذر و فروشنده را در کارنامه هنری خود دارد.

شیرین آقاکاشی

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بازیگر انلاین

آخرین اخبار بازیگران زن و مرد سینمای ایران و جهان، عکس های جدید سلبریتی ها، عکس های بازیگران قدیمی و بیوگرافی بازیگران را در بازیگر آنلاین | بازیگرآنلاین دنبال کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا