اخبار دیگران

عوامل موثر بر قیمت روز انواع ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه به دلیل خاصیت ضدزنگ و استحکام بالا در صنایع مختلف، به شکل گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و حتی در بازارهای جهانی یکی از مقاطع مورد توجه اکثر بازرگانان به حساب می‌آید. با توجه به استقبال بسیار بالای خریداران ما در این مقاله قصد داریم عوامل موثر بر قیمت این محصول را مورد بررسی قرار دهیم.

بررسی 7 عامل موثر بر قیمت ورق گالوانیزه

1.مواد اولیه

قیمت مواد اولیه دائم در حال تغییر است و این نوسانات بر قیمت تمام شده ورق گالوانیزه تاثیر مستقیم دارد. البته گاهی مواد اولیه خریداری شده دارای کیفیت بالاتری هستند که در این صورت به شکل طبیعی ورق‌های تولیدی قیمتی متفاوت از سایرین خواهند داشت. یکی از مواد اصلی برای تولید این ورق، فولاد است. لذا در بازار شاهد هستیم که هر‌گاه قیمت آهن و فولاد دچار نوسان شده، در نهایت ورق گالوانیزه نیز این تغییرات را احساس کرده است. نکته دیگر اینکه معمولا این مقطع فولادی با پوشش روی به بازار عرضه می‌شود تا کیفیت اصلی خود را در طول سال‌ها حفظ نمایند، بر همین اساس هر گونه تغییر قیمت روی نیز می‌تواند در نرخ ورق گالوانیزه تاثیر مثبت و یا منفی بگذارد.

2.فرآیند تولید

کارشناسان برای قیمت‌گذاری نهایی ورق گالوانیزه معمولا فرآیند تولید را به دقت زیر نظر می‌گیرند و بر این باور هستند که برای مشخص شدن ارزش محصول باید حتما نحوه تولید را در نظر داشت. یکی از فرآیندهای تولید این ورق، مرحله ورق مبنا است که در کیفیت نهایی بسیار نقش مهمی را ایفاء می‌کند. کیفیت ورق مبنا به نوع مواد اولیه بستگی دارد. حتی مرحله خنک کردن و تغذیه نیز می‌تواند قیمت ورق گالوانیزه را کاهش یا افزایش دهد. در ادامه مراحلی مانند برش و شکل دهی، بسته‌بندی و توزیع نیز همواره از عوامل مهم برای نرخ گذاری محسوب می‌شوند.

3.نیروی انسانی

شاید در نگاه اول تصور شود که کیفیت ورق گالوانیزه و قیمت‌گذاری آن فقط به مواد اولیه و یا نوع فرایند تولید بستگی دارد، اما واقعیت این است که تعداد کارگران و نیروی انسانی ماهر نیز در نرخ‌گذاری نهایی موثر است. در روند تولید، دستگاه‌هایی وجود دارند که برای ارائه محصول باکیفیت نیازمند نیروی انسانی ماهر هستند. البته بعضی از تولیدکنندگان گاهی تلاش می‌کنند با بکارگیری رایانه، دقت و کیفیت محصول را بالا ببرند، ولی در نهایت هیچ دستگاهی قادر نیست مانند نیروی انسانی ماهر محصولی باکیفیت را تولید و عرضه کند.

4.ضخامت ورق

بدون تردید اندازه و ضخامت ورق گالوانیزه در قیمت آن تاثیرگذار است. در هر کارخانه ای این محصول با ضخامت خاصی تولید می شود بر همین اساس قیمت آن نیز متفاوت خواهد بود. زمانی که به بازار برای خرید مراجعه می‌کنید، حتما متوجه تنوع در قیمت‌ها خواهید شد که یکی از دلایل مهم آن ضخامت است.

5.نوسانات ارزی

بالا و پایین آمدن قیمت ارز نه تنها در ایران، بلکه در تمام دنیا بر قیمت این مقطع فولادی تاثیرگذار است. با کمی دقت در بازارهای بین‌المللی به راحتی می‌توانید نوسانات قیمت روز ورق گالوانیزه را با قیمت ارز تطبیق دهید. در ایران مدتی است که ارزش پول نسبت به سایر ارزها کمتر شده است و به این ترتیب افزایش قیمت این محصول اتفاق عجیبی نیست و این روند را مدتها قبل بسیاری از کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کرده بودند.

6.وضعیت بورس

با راه اندازی بورس، سهام بسیاری از کارخانه های تولیدی در آن عرضه شد که این موضوع به طور غیرمستقیم بر روی محصولات تاثیرگذاشت و حالا بعد از گذشت سال ها ارتباط تنگاتنگی بین قیمت محصولات و وضعیت بورس کشورها وجود دارد. در ایران بورس وضعیت ایده‌آلی ندارد و دقیقا این موضوع بر روی محصولات فولادی از جمله ورق گالوانیزه تاثیرگذاشته است و اقتصاددانان تلاش می‌کنند با متعادل نمودن وضعیت بورس، نرخ این کالا را به شرایط گذشته بازگردانند.

7.هزینه حمل و نقل

مواد اولیه معمولا حجمی به مراتب بیشتر از محصول تولیدی دارند، لذا برای جابجایی آنها و انتقال به کارخانه هزینه حمل و نقل زیادی صرف می‌شود. برای جایجایی زیاد ورق گالوانیزه از کشتی استفاده می‌شود که نیازمند سوخت است و همین موضوع به قیمت نهایی محصول اضافه می‌کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بازیگر انلاین

آخرین اخبار بازیگران زن و مرد سینمای ایران و جهان، عکس های جدید سلبریتی ها، عکس های بازیگران قدیمی و بیوگرافی بازیگران را در بازیگر آنلاین | بازیگرآنلاین دنبال کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا