اخبار بازیگرانفیلم ایرانی

معرفی فیلم اکشن آمریکایی کیفر (Retribution 2023)

لیام نیسون در یک ماجراجویی اکشن و هیجان‌انگیز در برلین

فیلم کیفر (انگلیسی: Retribution) یکی از بهترین فیلم‌های اکشن و دلهره‌آور آمریکایی-آلمانی-اسپانیایی محصول 2023 به کارگردانی نیمرود آنتال است که فیلمنامه آن را جیکوب لنتز به نگارش درآورده که در بین فیلم‌های هیجان‌انگیز جزو بهترین‌ها حساب می‌شود. در این مطلب، خبرهای مربوط به فیلم کیفر و همین‌طور اطلاعاتی را که تاکنون از حاشیه و اصل فیلم کیفر منتشر شده می‌خوانید.

کارگردان فیلم کیفر چه کسی است؟

کارگردان فیلم کیفر نیمرود آنتال است.

فیلم کیفر کی میاد؟

فیلم کیفر اولین بار در تاریخ ۲۵ اوت ۲۰۲۳ میلادی توسط استودیوکانال در سینماهای کشور آمریکا اکران شد.

موضوع فیلم کیفر چیست؟

در خلاصه فیلم کیفر آمده است:مت ترنر، یک سرمایه دار بازار های مالی در حالی که بچه‌هایش را به مدرسه می‌برد،متوجه میشود که بمبی زیر صندلی ماشین او کار گذاشته شده است که با پیاده شدن افراد از ماشین بمب منفجر میشود.او بصورت تلفنی با یک فرد ناشناس در ارتباط است که او را مجبور به انجام کارهای مختلف میکند.

اسامی بازیگران نقش اصلی فیلم کیفر چیست؟

در فیلم کیفر گروهی از بازیگران شامل لیام نیسون، متیو موداین، امبت دیویتس، آرین مؤید و نوما دومزونی حضور دارند.

مشخصات فیلم کیفر

نام فیلمکیفر
کارگرداننیمرود آنتال
تهیه‌کنندهژائومه کولت-سرا
نویسندهکریس سلمانپور
اندرو بالدوین
موسیقیهری گرگسون-ویلیامز
کشور سازندهآمریکا
آلمان
اسپانیا
ژانراکشن
توزیع‌کنندهاستودیوکانال
تاریخ‌های انتشار۲۵ اوت ۲۰۲۳
مدت زمان
۹۱ دقیقه
هزینهٔ فیلم
۲۰ میلیون دلار

بازیگران فیلم کیفر

لیست بازیگران فیلم کیفر

  • لیام نیسون
  • جک چمپین
  • متیو موداین
  • امبت دیویتس
  • آرین مؤید
  • نوما دومزونی
  • لیلی اسپل
  • امیلی کوش

عوامل فیلم کیفر

  • کارگردان: نیمرود آنتال
  • تهیه‌کننده: ژائومه کولت-سرا
  • نویسنده: کریس سلمانپور، اندرو بالدوین
  • موسیقی: هری گرگسون-ویلیامز

کارگردان کیفر کیست؟

نیمرود آنتال آمریکایی-مجار، بیست سال پیش، با نخستین فیلم خود کنترل (Kontroll)، به شهرتی جهانی رسید. این کارگردان باتجربه، فیلم‌هایی مانند دزد ویسکی (The Whiskey Bandit)، غارتگران (Predators) و زره‌دار (Armored) را در ژانر اکشن ارائه کرده است. همچنین نیمرود که سال‌های اخیر بیش‌تر در تلویزیون فعال بوده، اپیزودهای متعددی از سریال‌های موفقی نظیر خدمتکار (Servant)، فصل چهارم چیزهای عجیب (Stranger Things) و ویوارد پاینز (Wayward Pines) را کارگردانی کرده است.

مصاحبه با کارگردان فیلم

نیمرود آنتال: لیام انرژی بیشتری نسبت به اکثر آدم‌های جوان‌تر از من دارد

  • فکر می‌کنم در حال کار روی خدمتکار بودم و داشتم سراغ سریال چیزهای عجیب می‌رفتم که استخدام شدم. این یک سفر واقعا عالی برای من بود زیرا بعد از کار روی چند قسمت از خدمتکار سراغ چند قسمت از چیزهای عجیب رفتم. فکر می‌کنم برای حدود ده روز به خانه آمدم و سپس به برلین رفتم تا فیلم را با لیام شروع کنم.
  • برلین از همان ابتدا در فیلمنامه لوکیشن فیلم بود. و هچنین اندرو و الکس، تهیه‌کننده‌های ما، چند پروژه دیگر را در اینجا انجام داده بودند. آن‌ها از زیرساخت‌های لازم برخوردار بودند و با شهر آشنایی داشتند. من این ایده که فیلم در خارج از کشور اتفاق می‌افتاد را دوست داشتم. من هرگز به برلین نرفته بودم، بنابراین برایم رفتن به آنجا و ساکن شدن در آن هیجان‌انگیز بود. اما همچنین این ایده که این شهر یک شهر آمریکایی نبود – این ایده که آن‌ها در جایی خارج از کشور بودند در حالی که همه این اتفاق‌های ترسناک برایشان رخ می‌داد -، جذاب به نظر می‌رسید. انزوای آن‌ها بخاطر جایی که آن‌ها بودند، حتی بیش‌تر تقویت می‌شد.
  • لیام انرژی، چابکی و قدرت بیش‌تری نسبت به اکثر آدم‌های جوان‌تر از من دارد و شور و اشتیاق او محسوس است. او هر روز با چنین تمرکز و اشتیاقی سر صحنه می‌آید. این مسئله واقعا الهام‌بخش است. در واقع اگر به طور کلی بخواهم بگویم او کسی است که واقعا کاری که انجام می‌دهد را دوست دارد.

معرفی فیلم کیفر

ما پیش از این شاهد نبرد لیام نیسون با تروریست‌ها در یک هواپیما در فیلم بدون توقف Non-Stop و نبرد با متقلب‌های مرموز در فیلم مسافر همیشگی The Commuter، بوده‌ایم. اکنون این بازیگر نامزد اسکار در یک ماجراجویی هیجان‌انگیز دیگر از تهیه‌کنندگان بدون توقف و مسافر همیشگی، حضور پیدا کرده است. از سوی دیگر، کیفر به شکلی در نقطه مقابل یکی دیگر از اکشن‌های مطرح نیسون یعنی ربوده شده Taken، قرار می‌گیرد. اگر در ربوده شده پدری به دنبال یافتن مهاجمان و فرزندش است، کیفر Retribution نیسون را نشان می‌دهد که در تلاش برای فرار از دست مهاجمان است، در حالی‌که نومیدانه سعی دارد از فرزندانش محافظت کند. هنگامی که خانواده نیسون هدف یک بمب‌افکن ناشناخته قرار می‌گیرند، او چاره‌ای جز شرکت در یک تعقیب و گریز ماشینی به سبک فیلم سرعت Speed، ندارد. تریلری هیجان‌انگیز که گویی بخشی از آن از ربوده شده، بخشی از آن از سرعت و بخشی دیگر از جان سخت Die Hard، گرفته شده است.

معرفی فیلم کیفر

خلاصه داستان فیلم کیفر

داستان فیلم کیفر Retribution را اینطور باید تعریف کرد؛ هنگامی که یک تماس‌گیرنده مرموز بمبی را زیر صندلی ماشین مت ترنر (لیام نیسون) کار می‌گذارد، او یک تعقیب و گریز پر سرعت را در سطح شهر برای انجام یک سری وظایف خاص شروع می‌کند. همانطور که مت در مدت زمانی کم برای نجات خانواده‌اش دستورات خطرناک غریبه را دنبال می‌کند، و در حالی که بچه‌های او در صندلی عقب گیر افتاده‌اند و همچنین بمب در صورت خارج شدن آن‌ها از ماشین منفجر می‌شود، یک رفت‌وآمد معمولی شکل یک بازی پیچیده و سرنوشت‌ساز را به خود می‌گیرد.

بد نیست بدانید که کیفر بازسازی یک فیلم اسپانیایی به همین نام محصول ۲۰۱۵ است و کم و بیش همان قصه را روایت می‌کند. این فیلم همچنین در سال ۲۰۱۸ در قالب یک تریلر آلمانی به نام بیرون نرو (Don’t. Get. Out!)، بازسازی شد.

زمان پخش فیلم کیفر

کیفر به طور رسمی یکی از آخرین فیلم‌های اکران تابستان محسوب می‌شود. این فیلم اکشن جدید از ۲۵ اوت ۲۰۲۳ اکران خود را در سینماهای آمریکا آغاز کرده است.

پوستر فیلم کیفر

پوستر فیلم کیفر

پوستر فیلم کیفر

تیزر فیلم کیفر

بیوگرافی بازیگران فیلم کیفر

لیام نیسون

لیام جان نیسون که بیشتر با نام لیام نیسون شناخته میشود، هنرپیشه است. در تاریخ ۷ ژوئن ۱۹۵۲ از پدر و مادری فقیر و کاتولیگ در ایرلند شمالی زاده شد. لیام در دوران مدرسه به بوکس علاقمند بود و این ورزش را دنبال میکرد. در 11 سالگی نخستین نقش جدی خود را در تئاتر مدرسه اجرا کرد. بعد از اتمام دبیرستان رشته کامپیوتر و و فیزیک را در دانشگاه رویال بلفاست انتخاب کرد. پس از مدتی از دانشگاه اخراج شد. مدتی به عنوان راننده کامیون، اپراتور بالابر و معلم در کالج سنت مری در نیوکاسل مشغول به کار شد. از سال 1973 در تئاتر های مختلف نقش های کوتاه و ناموفقی را اجرا کرد. سال 1976 نمایش مردم برخاسته را در تئاتر بلفاست اجرا کرد که اولین حضور حرفه ای او به شمار می آمد. پس از دو سال به تئاتر دوبلین ابی رفت و نقش های کلاسیک را تجربه کرد. سال 1978 برای اولین بار در فیلم سینمایی سیر و سلوک زائر در نقش عیسی مسیح وارد عرصه سینما شد. سال بعد در فیلم سینمایی کریستینا نقش افرینی کرد. سال 1981 با جان برمون آشنا شد و برای فیلم سینمایی اکس کالیبور انتخاب شد. او در این فیلم نقشی فرعی داشت اما بسیار مورد توجه قرار گرفت و با این فیلم به شهرت رسید. در طی فیلم سینمایی اکس کالیبور با هلن میرن اشنا شد، آن ها مدتی نامزد بودند سپس جدا شدند. او در سال 1987 دوبلین را به مقصد هالیوود ترک کرد تا کار خود را توسعه دهد. سال 1994 با ناتاشا ریچاردسون هنرپیشه انگلیسی ازدواج کرد. آن ها زندگی موفقی داشتند و صاحب دو فرزند به نام های مایکل و دنیل شدند. تا اینکه در سال 2009 ناتاشا در پیست اسکی دچار سانحه شد و از دنیا رفت. لیام اعضای بدن همسرش را اهدا کرد.

لیام نیسون

جک چمپین

جک چمپین (زادهٔ ۱۶ نوامبر ۲۰۰۴) بازیگر آمریکایی است. او برای نقش خود به‌عنوان اسپایدر (انسانی نوجوان که در پاندورا زندگی می‌کند) مشهور است که نخستین بار در آواتار 2 : راه آب (۲۰۲۲) حضور یافت. او همچنین در فیلم اسلشر جیغ 6 (۲۰۲۳) ایفای نقش کرده‌است.

جک چمپین

متیو موداین

متیو موداین متولد 22 مارس 1959، بازیگر آمریکایی است که بیشتر به خاطر ایفای نقش سرباز جوکر در فیلم غلاف تمام فلزی ساخته ۱۹۸۷ استنلی کوبریک شهرت یافته است. از فیلم هایی که موداین در آن ها به ایفای نقش پرداخته می توان اشاره کرد به: شوالیه تاریکی برمی خیزد، برش های کوتاه، ارتفاعات آرام، غلاف تمام فلزی و هر یکشنبه کذایی.

متیو موداین

امبت دیویتس

امبت دیویتس یک هنرپیشه اهل ایالات متحده آمریکا است. وی از سال ۱۹۸۹ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده است. از فیلم ها یا برنامه های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می توان به شکست، مرد عنکبوتی شگفت انگیز، ارتش تاریکی، دختری با خالکوبی اژدها، فهرست شیندلر، جون باگ، خاطرات بریجت جونز اشاره کرد.

امبت دیویتس

آرین مؤید

آرین موید یک هنرپیشه و تهیه کننده تئاتر آمریکایی ایرانی تبار است. موید برای بازی در تئاتر ببر بنگال در باغ وحش بغداد نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد جایزه تونی ۲۰۱۱ شد.موید در ایران متولد شد. ۵ ساله بود که به همراه خانواده اش آمریکا مهاجرت کردند و در حومه شیکاگو ساکن شدند. او در سال ۲۰۰۲ مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه ایندیانا دریافت کرد. در دوران تحصیل فرصت یافت که در نمایشنامه هایی از چخوف و شکسپیر حضور پیدا کند.او در فیلم های سینمایی تنظیم، گلاب، رفتار درخور، شهر را بلرزان و مجموعه های لیست سیاه، باور و یقه سفید حضور داشته است.

آرین مؤید

نوما دومزونی

نوما دومزونی بازیگر اهل اسواتینی است که در فیلم های سینمایی تلافی، بازگشت مری پاپینز و چیزهای زیبای کثیف ایفای نقش کرده است. او دوبار برندهٔ جایزه لارنس الیویه شده‌ است که بار دوم آن برای ایفای نقش هرمیون گرنجر در نمایش هری پاتر و فرزند نفرین‌ شده در تئاتر وست اند و تئاتر برادوی بود. این نقش برای او یک نامزدی جایزه تونی نیز به‌ همراه داشت.

نوما دومزونی

لیلی اسپل

لیلی اسپل بازیگر است که در فیلم های سینمایی انقراض، هولمز و واتسون، زن شگفت‌ انگیز و تلافی نقش آفرینی کرده است.

لیلی اسپل

امیلی کوشه

امیلی کوش بازیگر اهل آلمان است که در فیلم های سینمایی و مجموعه های تلویزیونی بسیاری همچون تلافی، اسلوبورن و سگ‌های برلین نقش آفرینی کرده است.

امیلی کوشه

نقد‌ها و نمرات فیلم کیفر

سن فرانسیسکو کرونیکل | امتیاز: ۷۵ از ۱۰۰

میک لاسال | اگرچه چند فیلم اکشن اخیر لیام نیسون ممکن است تنها برای طرفداران او باشند، اما کیفر فیلمی برای همه است.

ای. وی. کلاب | امتیاز: ۶۷ از ۱۰۰

لوک وای. تامپسون | برخلاف جعبه شکلات فارست گامپ، آنچه که قرار است از این جعبه شیرینی مسافرتی دریافت کنید تقریبا قابل پیش‌بینی است. اما این بدین معنا نیست که در هر لحظه نمی‌تواند به طرز موثری لذیذ و خوشمزه باشد.

اسکرین رنت | امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

فردوسا عبدی | کیفر به شکل مضحکی آشنا است، اما این آشنایی برای مخاطب معمولی فیلم که چیزی نه چندان پیچیده یا خسته‌کننده می‌خواهد، احساس راحتی ایجاد می‌کند.

هالیوود ریپورتر | امتیاز: ۴۰ از ۱۰۰

فرانک شک | نیمرود آنتال کارگردان، درگیری‌های عمدتا ماشینی فیلم را با هرچه تنوع و هیجان بصری بیش‌تر، نمایش می‌دهد. به ویژه می‌توان به صحنه‌ای مهم در فیلم اشاره کرد که در آن مت در یک تونل توسط پلیس گیر می‌افتد. اما این‌ها به نوعی تنها کارهایی هستند که آنتال می‌تواند با این خط داستانی پیش پا افتاده و تکراری انجام بدهد.

راجر ایبرت | امتیاز: ۲۵ از ۱۰۰

پیتر سوبچینسکی | کیفر به قدری عاری از تعلیق، هیجان یا هدف است که به نظر می‌رسد به طور سفارشی برای نمایش در پردیس‌های سینمایی خالی که از قدیم در هفته‌های آخر تابستان دچار رکود و کسادند، ساخته شده است.

نقد فیلم کیفر برگرفته از سایت فیلم اسلش

کریس اوانجلیستا | اگر شخصی دوباره فیلم سرعت (Speed) را بسازد و همه چیزهایی که آن فیلم را بسیار هیجان‌انگیز کرده بود حذف کند، حاصل آن چه فیلمی می‌شود؟ نتیجه ممکن است چیزی شبیه فیلم کیفر باشد. یک تریلر یکنواخت از نیمرود آنتال که در آن لیام نیسون را دوباره در حال انجام کارهای همیشگی‌اش می‌بینید. نیسون که از ایفای نقش‌های استادانه به یک ستاره اکشن باورنکردنی تبدیل شده است، در حال حاضر می‌تواند چنین نقشی را حتی در خواب هم بازی کند. و او در اینجا در حالیکه دیالوگ‌هایی غیرقابل قبول را به زبان می‌آورد و با سرعت در ماشینی در آستانه افنجار می‌راند، خواب‌آلود به نظر می‌رسد. بله، در اینجا دقیقا مانند فیلم سرعت، یک بمب‌گذار دیوانه ابزاری را در یک وسیله نقلیه کار گذاشته است که در صورت رعایت نشدن مجموعه‌ای از دستور‌العمل‌های خاص، منفجر می‌شود.

نیسون در نقش مت ترنر، سرمایه‌داری است که با همسر ناامیدش (امبت دیویتس) و پسر نوجوان خشمگین (جک چمپین) و دخترش (لیل اسپل)، در آلمان زندگی می‌کند. ما می‌دانیم که مت در کارش خوب است، زیرا خانه‌ای بزرگ و ماشینی شیک و نو دارد. همچنین می‌دانیم او مرد سرسختی است، زیرا هر روز صبح زود بیدار می‌شود و در خانه‌اش تمرین‌های ورزشی انجام می‌دهد. و همچنین می‌دانیم که او همسر و پدری سرد و غیرصمیمی است، زیرا دائما با تلفنش به کارهای خود می‌رسد و اطرافیانش را نادیده می‌گیرد. اما مت ترنز روز بسیار بدی را سپری می‌کند که همه چیز را دگرگون خواهد کرد و تمام خانواده‌اش را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد.

نیمرود آنتال کارگردان، درگیری‌های عمدتا ماشینی فیلم را با هرچه تنوع و هیجان بصری بیش‌تر، نمایش می‌دهد. به ویژه می‌توان به صحنه‌ای مهم در فیلم اشاره کرد که در آن مت در یک تونل توسط پلیس گیر می‌افتد. اما این‌ها به نوعی تنها کارهایی هستند که آنتال می‌تواند با این خط داستانی پیش پا افتاده و تکراری انجام بدهد

پس از یک افتتاحیه هیجان‌انگیز که در آن یک شخصیت بی‌نام در ماشین خود منفجر می‌شود، ما مت و خانواده‌اش را در روزی معمولی ملاقات می‌کنیم. اما مت مجبور می‌شود بچه‌هایش را به مدرسه برساند، کاری که ظاهرا اغلب آن را انجام نمی‌دهد. و این کار ساده‌ای نخواهد بود؛ زیرا به نظر می‌رسد خواهر و برادر دائما در حال دعوا هستند. پسر مت به سن سرکشی و نافرمانی رسیده است و پدرش را به جای بابا به اسم کوچک صدا می‌زند.

و البته اینکه یک بمب در ماشین وجود دارد. پس از اینکه مت یک تلفن همراه مرموز را که در ماشینش کار گذاشته شده است، پیدا می‌کند شروع به صحبت با شخصیتی مشکوک می‌کند که صدایش را با وسیله‌ای تغییر داده است. مرد مرموز خبرهای بدی برای مت دارد: یک بمب در ماشین وجود دارد که اگر مت صندلی خود را ترک کند، منفجر می‌شود. بمب‌گذار دیوانه در حال تماشا است و می‌گوید که مت باید مجموعه‌ای از دستورات خاص را دنبال کند. اگر او این کار را انجان ندهد، بمب منفجر خواهد شد.

همانطور که انتظار می‌رود، مت در ابتدا فکر می‌کند که این یک شوخی کثیف است، اما نه این واقعیت دارد، زیرا او بمب را در زیر صندلی خود پیدا می‌کند. اکنون او مجبور است در اطراف شهر گشت بزند و برای زنده نگه‌داشتن خود و فرزاندانش یک سری اعمال مشکوک انجام بدهد. اما این بمب‌افکن دقیقا چه می‌خواهد؟ و چرا او مت را هدف قرار می‌دهد؟ من به شما قول می‌دهم که پاسخ این سوالات چندان جالب یا جذاب نیست. کیفر یک فیلم ملال‌آور است و حتی زمانی که حجم مخاطرات بالا است، انرژی و هیجان کمی دارد.

نیسون در چند سال گذشته در فیلم‌های اکشن زیادی بازی کرده است که برخی از آن‌ها – به ویژه آن‌هایی که ژائومه کولت‌سرا کارگردانی کرده-، سرگرم‌کننده بوده‌اند. اما کیفر قرار است یک فیلم فراموش‌شده دیگر در کارنامه این بازیگر باشد.

تریلرهایی مانند کیفر که در فضایی محدود اتفاق می‌افتند، می‌توانند نتایج خوبی داشته باشند. به عنوان مثال، فیلم (Locke) که در آن تام هاردی را تنها در حال رانندگی و صحبت کردن با تلفن می‌بینیم، فوق‌العاده مهیج است. و البته، سرعت، فیلمی که به وضوح تاثیر آن را در سناریوی کیفر می‌توان مشاهده کرد، در هر لحظه هیجان‌انگیز است. اما در اینجا آنتال با فیلمنامه‌ای از کریس سلمانپور (براساس فیلم اسپانیایی-فرانسوی کیفر)، هرگز موفق نمی‌شود تنش و هیجانی ارائه کند. فیلمساز حتی نمی‌تواند جرقه‌ای در جهان فیلم بزند. اگرچه کیفر با همه رانندگی‌ها و انفجار قریب‌الوقوع آن، یک فیلم اکشن محسوب می‌شود، اما اکشن آن یکنواخت و ضعیف است. هیچ‌ چیز در اینجا آنقدر که باید خطرناک به نظر نمی‌رسد؛ حتی زمانی‌ که آن‌ها متوجه می‌شوند چقدر در معرض خطر هستند، مت و بچه‌هایش به طرز عجیبی درباره اینکه هر لحظه ممکن است منفجر بشوند، خونسرد می‌مانند.

لوکیشن آلمان (فیلم در استودیویی در پوتسدام و همچنین در خیابان‌های برلین فیلمبرداری شده است) باید چیزی به فیلم اضافه کند. چرا داستان فیلم در اینجا اتفاق می‌افتد؟‌ با اینحال لوکیشن مانند یک ایده ثانویه به نظر می‌رسد؛ شاید بخاطر کسر مالیات. هیچ‌کس انتظار ندارد که کیفر چرخ را دوباره اختراع کند، اما باید سطحی از هیجان داشته باشد. سرعت یکی از سرگرم‌کننده‌ترین فیلم‌های اکشن ساخته شده است. روزی روزگاری فیلمی مانند کیفر می‌توانست معمولی اما سرگرم‌کننده، خوش‌ساخت، قابل‌اعتماد و حتی عمیق باشد. اما این موضوع درباره کیفر صدق نمی‌کند.

امتیازهای فیلم کیفر

تا زمان آماده سازی مطلب

وبسایتمیانگین امتیاز
IMDB۵.۵ از ۱۰
کاربران متاکریتیک۵.۲ از ۱۰
منتقدان راتن تومیتوز۲۹ درصد بر اساس ۶۳ نقد
کاربران راتن تومیتوز۶۵ درصد
منتقدان متاکریتیک۴۳ درصد براساس ۲۴ نقد
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بازیگر انلاین

آخرین اخبار بازیگران زن و مرد سینمای ایران و جهان، عکس های جدید سلبریتی ها، عکس های بازیگران قدیمی و بیوگرافی بازیگران را در بازیگر آنلاین | بازیگرآنلاین دنبال کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا