اخبار بازیگراناخبار داغ بازیگران

داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر به قتل رسیدند

خبر قتل داریوش مهرجویی در ساعات پایانی شنبه‌ شب (۲۲ مهر) از طریق تماس با پلیس ۱۱۰ اطلاع داده شد که با حضور ماموران در محل مشاهده شد که داریوش مهرجویی و همسرش در ویلای شخصی‌اش واقع در زیبادشت مشکین‌آباد به قتل رسیده‌اند. در این مطلب، خبرهای مربوط به قتل داریوش مهرجویی و همین‌طور اطلاعاتی را که تاکنون از قتل داریوش مهرجویی منتشر شده می‌خوانید.

داریوش مهرجویی کیست؟

داریوش مهرجویی نویسنده و کارگردان نامدار ایرانی بود که فیلم‌های مطرحی همچون هامون، دایره مینا، گاو، اجاره‌نشین‌ها، سارا، پری، لیلا، مهمان مامان و سنتوری را در کارنامه هنری خود ثبت کرده است.

علت مرگ داریوش مهرجویی چیست؟

این حادثه به علت نامعلوم توسط فرد یا افراد ناشناس رخ داده و هنوز انگیزه قتل مشخص نیست اما شواهد حاکی از آن است که این قتل بر اثر جراحت ناشی از ضربات سلاح سرد انجام شده است.

قتل داریوش مهرجویی و همسرش

مرکز اطلاع رسانی پلیس البرز بامداد یکشنبه با انتشار اطلاعیه ای در صفحه اجتماعی خود از قتل داریوش مهرجویی کارگردان سینمای کشور خبر داد.

بر اساس این گزارش علت فوت این کارگردان باسابقه کشورمان از سوی پلیس در دست بررسی است که به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

برخی منابع خبری نیز به نقل از محمدمهدی عسگرپور رئیس هیات‌رئیسه خانه سینما خبر قتل همسر داریوش مهرجویی در کرج را نیز تایید کرد.

قتل داریوش مهرجویی و همسرش

نقش اتباع غیرایرانی در قتل داریوش مهرجویی مشخص نیست

مدیرکل اموراتباع و مهاجرین خارجی استانداری البرز گفت: نقش اتباع غیرایرانی در قتل داریوش مهرجویی و همسرش که شب گذشته در ویلای خود در اطراف کرج به قتل رسیده بودند، مشخص نیست و این ادعا تایید نشده است.

” سیروس دهقان شیری” افزود: قاتل یا قاتلان این حادثه هنوز شناسایی نشده اند و تحقیقات پلیس در این زمینه به صورت جدی آغاز شده است .
وی بیان کرد: نتیجه تحقیقات در زمینه این قتل در اسرع وقت به اطلاع مردم خواهد رسید.

سردار “سعید منتظرالمهدی” سخنگوی فراجا روز یکشنبه در خصوص قتل داریوش مهرجویی و همسرش ضمن تسلیت به جامعه هنری کشور برای این ضایعه بزرگ و از دست دادن هنرمند پیشکسوت گفت: پلیس عاملین این اقدام وحشیانه را به زودی دستگیر می کند و به دستگاه عدالت خواهد سپرد.

وی عنوان کرد: اقدامات فنی همان ساعات اولیه انجام و کارآگاهان در محل حاضر و در حال بررسی سناریوهای محتمل است.

جزئیات قتل داریوش مهرجویی

حادثه قتل داریوش مهرجویی در ساعات پایانی شنبه‌ شب (۲۲ مهر) از طریق تماس با پلیس ۱۱۰ اطلاع داده شد که با حضور ماموران در محل مشاهده شد که داریوش مهرجویی و همسرش در ویلای شخصی‌اش واقع در زیبادشت مشکین‌آباد به قتل رسیده‌اند.

این حادثه از سوی دختر مرحوم مهرجویی به پلیس اطلاع داده شد. تیم‌های تخصصی پلیس آگاهی در محل حاضر شده و تحقیقات خود را آغاز کرده‌اند.

حسین فاضلی هریکندی رییس کل دادگستری البرز نیز درباره جزئیات قتل داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی فر که در ویلای شخصی واقع در زیبادشت فردیس رخ داده است، چنین توضیح داد: طبق اظهارات مونا مهرجویی، پدرش حدود ساعت ۲۰:۵۰ روز شنبه مورخ ۲۲مهرماه به وی که در جهانشهر کرج بود پیام می‌دهد که برای شام به منزل بیاید.

فاضلی هریکندی گفت: دختر مرحوم مهرجویی حدود ۲۲:۲۵ به منزل پدرش می رسد و ابتدا زنگ منزل را می‌زند و با توجه به اینکه کسی جواب نمی‌دهد با کلید در را باز و وارد منزل می‌شود و مشاهده می‌کند که پدر و مادرش با ضربات چاقو یا جسم برنده به نواحی گردن به قتل رسیده‌اند.

رییس دادگستری البرز افزود: با توجه به تماس دختر مقتولان با پلیس، موضوع به اطلاع بازپرس ویژه قتل می‌رسد.

به گفته وی، با صدور دستور قضایی، بلافاصله دادستان فردیس به همراه بازپرس ویژه قتل و تیم ویژه بررسی صحنه جرم در محل قتل حاضر شدند.

فاضلی هریکندی بیان کرد: همچنین به بازپرس ویژه قتل دادسرای عمومی و انقلاب فردیس، دستورات قضایی لازم جهت بررسی موضوع و شناسایی و بازداشت متهمان را به پلیس آگاهی استان البرز صادر شده است.

عکس جنازه داریوش مهرجویی

پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی قتل داریوش مهرجویی

محمدمهدی اسماعیلی امروز، یکشنبه ۲۳ مهر در پیامی نوشت: بی تردید مهرجویی از بزرگان جریان ساز سینمای ایرانی بود که در طول ۶ دهه فعالیت، آثار ماندگاری را تولید کرد. این حادثه تلخ و دردناک تا روشن شدن ابعاد آن توسط نهادهای ذیربط پیگیری می‌شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را با جدیت مطالبه و دنبال خواهد کرد.

وی افزود: اینجانب فقدان مهرجویی عزیز و همسر گرامی‌اش را به بازماندگان، جامعه هنری کشور و خانواده سینما و عموم علاقمندان ایشان تسلیت عرض می‌نمایم و رحمت و رضوان الهی را برای آنها مسئلت می نمایم.

اتفاقی عجیب قبل از قتل داریوش مهرجویی

هفته گذشته، پانزدهم مهرماه همسر داریوش مهرجویی در صفحه اینستاگرام خود از تهدید شخصی ناشناس با چاقو و سرقت از خانه‌شان خبر داد.

«وحیده محمدی‌فر» در مورد شب حادثه گفته بود: «شب حادثه حدود ساعت ۸ در حالی که خانه در آرامش کامل بود ناگهان متوجه سر و صدای سگ‌مان در حیاط خانه شدم. سریع در ورودی آشپزخانه را قفل کردم. تا اینکه متوجه شدم مقابل در ورودی ساختمان یک نفر با چاقو به شیشه‌های مات پنجره چسبیده است. هرچه از او خواستم خودش را معرفی کند هیچی نگفت.

موبایلم نزدیکم نبود، ولی سعی کردم سرعت عمل داشته باشم. با صدای بلند گفتم؛ الان به ۱۱۰ زنگ می‌زنم. او هم در پاسخ به این حرف من گفت خب زنگ بزن. ترسیده بودم تا گفتم الو ۱۱۰ سارق فرار کرد.

وقتی او در جواب به من گفت خب زنگ بزن، متوجه شدم؛ لهجه ایرانی ندارد. بعد از فرار سارق با نگهبانی شهرک تماس گرفتم. آن‌ها هم سریع خودشان را به حیاط خانه ما رساندند و شروع به گشتن حیاط و کوچه‌های اطراف کردند، اما کسی را ندیدند. البته مدتی پیش هم یکسری وسایل از جمله سنتور مربوط به فیلم سنتوری را از خانه ما سرقت کردند که در حال حاضر وکیل همسرم پیگیر کار‌های قانونی این موضوع است.»

پست همسر داریوش مهرجویی چند وقت قبل از به قتل رسیدن

و سپس این پست را حذف کرده بود و این متن را نوشته بود:

پست همسر داریوش مهرجویی چند وقت قبل از به قتل رسیدن

رئیس کل دادگستری استان البرز با بیان اینکه متاسفانه این جنایت در ساعات پایانی روز گذشته شوک بزرگی به جامعه سینما و فرهنگ کشورمان بود، گفت: دستورات قضایی برای شناسایی و دستگیری عامل یا عوامل این جنایت در سریع‌ترین زمان ممکن به مقامات قضایی و انتظامی استان البرز صادر شده و بهتر است از هرگونه گمانه زنی در خصوص مسبب یا مسببین این جنایت تا زمان روشن شدن ابعاد پرونده خودداری شود.

وی درخصوص انتشار مطلبی در صفحه شخصی همسر مرحوم داریوش مهرجویی مبنی بر ورود غیرقانونی به منزل آن‌ها و سرقت بیان کرد: بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد در خصوص ورود غیرقانونی به ویلای مقتولان و همچنین سرقت لوازم آن‌ها که گویا در فضای مجازی توسط همسر مرحوم مهرجویی طرح شده بود شکایتی در دادسرای عمومی و انقلاب فردیس یا پلیس مطرح نشده بود تا پلیس یا دستگاه قضایی به موضوع ورود داشته باشند

تصاویر صحنه قتل داریوش مهرجویی و همسرش

تصاویر صحنه قتل داریوش مهرجویی و همسرش تصاویر صحنه قتل داریوش مهرجویی و همسرش تصاویر صحنه قتل داریوش مهرجویی و همسرش تصاویر صحنه قتل داریوش مهرجویی و همسرش

حضور امین حیایی در ویلای محل قتل داریوش مهرجویی

امین حیایی، حامد بهداد و جمعی از هنرمندان شب گذشته در مقابل ویلای مرحوم داریوش مهرجویی حضور پیدا کردند.

حضور امین حیایی در ویلای محل قتل داریوش مهرجویی

بازداشت ۱۰ نفر در ارتباط با پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش

حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز در رابطه با آخرین وضعیت پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش اظهار کرد: از ابتدای وقوع این حادثه دادستان فردیس به اتفاق بازپرس کشیک قتل دادسرای فردیس به همراه تیم ویژه از عوامل بررسی صحنه قتل در محل جرم حاضر شدند و با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع پیگیری و در اولین زمان ممکن شخصاً در صحنه جرم حاضر شدم و با توجه به گزارش قتل به رئیس قوه قضائیه، وی دستوراتی برای تسریع در شناسایی و دستگیری عاملین جنایت صادر کرد.

هریکندی اظهار کرد: در راستای اجرای دستور رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای عالی قوه قضائیه مبنی بر بهره گیری از همه امکانات جهت شناسایی سریع قاتل یا قاتلین مرحوم داریوش مهرجویی و همسرش خانم وحیده محمدی فر کارگروه ویژه پیگیری این پرونده با مسئولیت رئیس کل دادگستری استان البرز و با عضویت فرمانده فراجا و رئیس پلیس آگاهی استان البرز، دادستان مرکز استان، معاون پیگیری پرونده‌های خاص دادگستری کل استان البرز، رئیس دادگستری و دادستان فردیس و بازپرس ویژه پرونده تشکیل شد.

وی افزود: جلسه اول کارگروه صبح امروز در حوزه ریاست دادگستری کل استان البرز برگزار و آخرین اقدامات و نتایج رسیدگی به پرونده بررسی شد و جلسات مشترک به صورت مستمر جهت تجزیه و تحلیل اقدامات به صورت مستمر تا شناسایی و دستگیری عامل یا عوامل احتمالی این جنایت برگزار خواهد شد.

رئیس کل دادگستری استان البرز بیان کرد: در پرونده‌های قتل که قاتل در صحنه جرم دستگیر نشده و ناشناس است، به منظور کشف جرم و شناسایی قاتل یا قاتلین فرضیه‌های مختلفی در خصوص علل و انگیزه‌های قتل مطرح و بررسی می‌شود و به تبع آن اشخاصی که به هر نحوی می‌توانستند انگیزه قتل داشته باشند حسب مورد و مطابق مقررات با دستور مقام قضائی احضار یا بازداشت و از آن‌ها تحقیق می‌شود و به همین جهت در رسیدگی به پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش تاکنون ۱۰ نفر بازداشت شده‌اند که تحقیقات از آن‌ها از سوی بازپرس ویژه و پلیس آگاهی استان البرز در حال انجام است.

سگ‌های ردیاب پلیس به دنبال ردی از قاتل داریوش مهرجویی

سگ‌های ردیاب پلیس از جلوی منزل داریوش مهرجویی در جست‌وجوی ردی از قاتل یا قاتلین وی و همسرش هستند.
سگ‌های ردیاب پلیس به دنبال ردی از قاتل داریوش مهرجویی سگ‌های ردیاب پلیس به دنبال ردی از قاتل داریوش مهرجویی سگ‌های ردیاب پلیس به دنبال ردی از قاتل داریوش مهرجویی سگ‌های ردیاب پلیس به دنبال ردی از قاتل داریوش مهرجویی سگ‌های ردیاب پلیس به دنبال ردی از قاتل داریوش مهرجویی سگ‌های ردیاب پلیس به دنبال ردی از قاتل داریوش مهرجویی سگ‌های ردیاب پلیس به دنبال ردی از قاتل داریوش مهرجویی سگ‌های ردیاب پلیس به دنبال ردی از قاتل داریوش مهرجویی سگ‌های ردیاب پلیس به دنبال ردی از قاتل داریوش مهرجویی سگ‌های ردیاب پلیس به دنبال ردی از قاتل داریوش مهرجویی سگ‌های ردیاب پلیس به دنبال ردی از قاتل داریوش مهرجویی

واکنش اهالی سینما به قتل شوکه کننده و دردناک داریوش مهرجویی و همسرش

برخی چهره‌های سینمایی، بیانیه مشترک شورایعالی تهیه کنندگان و کانون کارگردانان سینما را در صفحه‌شان بازنشر داده‌اند. در این بیانیه آمده: «شوکی غریب و ناباورانه برای سینما و همه فرهنگ ایران، داریوش مهرجویی دانای بزرگ و پدر سینمای ایران دیشب به شکل فجیعی با همسرش به قتل رسیده، مگر مهمترین داشته مردم ایران که برایش فراوان هم تبلیغ می‌شود، امنیت نیست؟ این در کدام تعریف امنیت می‌گنجد که پیرمردی هشتاد و چندساله و همسرش در امن‌ترین مکان‌شان، در خانه‌شان، اینگونه سلاخی شوند؟ جنایت در هر کجای جهان ممکن است اتفاق بیفتد ولی دانستن حقیقت درکمترین زمان ممکن حق مردم است، خصوصا در ارتباط با هنرمندان و مشاهیرشان از پلیس امنیت به عنوان حافظ اصلی شهروندان تقاضا می‌کنیم با توجه به دوربین‌های نصب شده در سکونتگاه ایشان و حفاظت بیرونی ساختمان، در ساعات آینده و برای جلوگیری از بروز هرگونه شایعات، هرچه زودتر ابعاد این فاجعه بزرگ را روشن کنند.

بهمن فرمان‌آرا | خبری باورنکردنی و بسیار هولناک… تسلیت به اهالی سینما؛ دوستداران سینما و خانواده داریوش مهرجویی عزیز.

رضا میرکریمی | خداحافظی تلخ با استاد داریوش مهرجویی؛ فیلمسازی خلاق و تجربه‌گرا و روشنفکری باسواد و منصف که نسل من بسیار از او آموخت.

گلاب آدینه | ای داد، ای فغان، ای هوار با این خبر باید چه کنیم؟ خدایا خداوندا چه خبره ؟؟؟ ای قلب ای مغز از ناباوری سنگ نشو، منفجر نشو، این همه هر روز اخبار موهن از زمین و زمان می‌باره خدایا خودت رحم کن. چرا کسی به داد اعتراض خانه مهرجویی نرسید؟ قاتل کیه؟ کجاست؟ کجا بوده؟ چرا بوده؟ واقعا این خبر درسته؟ ای کاش ای کاش دروغ باشه شوخی احمقانه باشه ای کاش. از شدت ناباوری حتی فریاد هم از گلو بیرون نمی‌آید.

رضا کیانیان | درد پشت درد مرگ پشت مرگ اما قتل؟ چرا قتل؟ الان خانه او چه شکلی به خود گرفته؟ سرخ شده؟ پر از خون خشکیده به در و دیوار است؟ چرا و چگونه او را کشتند؟ در خواب؟ در بیداری؟ پیرمرد چقدر درد کشیده تا خلاص شده؟ همسرش چه طور؟ آیا مرگ یکدیگر را دیده اند؟ او نه پولدار بود، نه دشمنی تا این حد داشت اگر پنج کارگردان نامی در تاریخ سینمای ایران بودند و هستند بی‌هیچ شکی یکی از آن‌ها داریوش مهرجویی بود اشک چشمان‌مان خشک شده باید خون گریه کنیم. او یک خصلت برجسته داشت کار می‌کرد. فیلم می‌ساخت تا آخرین قطره جانش. مهم نیست فیلم‌های آخر او را دوست داشته باشیم یا نه مهم این است که او خسته نمی‌شد. کنار نمی‌کشید کار می‌کرد به همین خاطر زنده بود. خودش خودش را نکشت این برای من مهم‌ترین است.

رویز پرستویی | سکانس پایانی تلخ. به قتل رسیدن یک کارگردان برجسته ایران و همسرش به ضرب چاقو؟امنیت کجایی؟!شوک شبانه به سینمای ایران. چه رفتن تلخی. چه رفتن درد ناکی. تسلیت به خانواده محترم آقای مهرجویی و همسرش. تسلیت به دخترشان. تسلیت به ایران. تسلیت به خانواده سینمای ایران. آخه این رواست؟ یک هنرمندی که کلی با آثار خود خاطره در دل تک تک ملت ایران داشت. فقط از یک اثرش نام می‌برم ((گاو))!!! مرگ بر عدم امنیت.

هنگامه قاضیانی | ساعت شش صبح شد. خواب هم مثل پرنده خودشو به در و دیوار قفس این کابوس می‌کوبه. خبر مثل تگرگ، سنگ، یخ، ریخت رو تنمون. پیام‌های همه بچه‌های سینما به همدیگه این بود. هنگامه، یخ زدم، شوکم منم تکرار می‌کردم یخ زدم، این دو کلمه کجای قلب ماها پنهان شده بود که امشب هی تکرار شد . مگه می‌شه همه بهم پیام بدیم و از سرمای تگرگ بی‌رحم یخ حرف بزنیم؟! سر بریده داریوش مهرجویی و همسرش و مونا که فاجعه قتل پدر و مادر رو دید، یک تیتر ساده نیست !!!!!!!! این مرگ حق نیست، مظلومانه‌ترین مرگ است. واای بر دل خانواده هنر و مردم هنردوست عزیز که امشب در انجماد قطرات سرد خون یخ زد. عالیجناب داریوش جان مهرجویی و وحیده جان محمدی فر روحتان گرامی . بمیرم که درد کشیدید. کاش پرنده قفس را بشکند. قتل بین ساعت ۸:۳۰ تا ۱۰ شب انجام شده و هیچ‌کدوممون نمیتونیم فریاد بزنیم، گریه کنیم مثل هر داغداری که داغ می‌بیند، چون شب است و سکوت. داریم خفه می‌شیم

هومن سیدی | ساعت از چهار بامداد گذشته و هنوز خواب به چشمانم نیامده. به اخبار سیاه عادت کردم هر روز یک فاجعه دردناک از فوت عزیز تازه از دست رفته فردوس کاویانی و آتیلای نازنینم بگیر تا تمام کسانی که ترکمان کردند مخصوصا این یک سال گذشته پیر و جوان کم نبودن کسانی که تنهایمان گذاشتند چه خانواده ها که داغشان هنوز تازه است. درست است که مرگ حق است اما مرگ ناحق ظلم این دگر چگونه اتفاقی بود کاش کسی بگوید همه چیز کابوس است کاش کسی بگوید این سیاهی روزی تمام می‌شود. مرگ افتاده به جانمان جان و جسم میگیرد در دم کشتار شبانه در خانه آقای مهرجویی باور نکردنی است. سهمناک و موحش است به چه گناهی؟آنهم اینگونه و همناک عده ای دو انسان بی دفاع را کشتار کنند. چه می‌شود گفت زبان قاصر است. انگاری تمام زندگیمان به دیواری پوسیده بسنده دارد این دیگر چطور تکیه‌گاهی است؟ چه سهل می‌شود صبح را ندید. عجب ….. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل. روح بزرگوارتان گرامی عالیجناب داریوش مهرجویی و خانم وحیده محمدی فر.

امیر آقایی | با انتشار تصویری از فیلم «هامون»، نوشت: «حمید هامون: خواب می‌بینم در یک سردابه قرون وسطایی سلاخی می‌شوم.»

پریناز ایزدیار | برای توصیف این فاجعه تلخ کلامی پیدا نمی‌کنم. اصلا باورکردنی نیست.

هانیه توسلی | خبر آنقدر هولناک است، آنقدر عجیب و مهیب است که لال شده‌ام. دو ساعتی است که شنیده‌م و درحال اشک ریختم. لال و گریان و مبهوت به کارگردان محبوبم فکر می‌کنم. به مهرجویی بزرگ. به او که خلاق و هنرمند بود. وجود نازنینش در سینما غنیمتی بود.

ساره بیات | بدرود عالیجناب. داد از این بهت و اندوه عظیم. این همه عزیز و اکنون شما! بعض مجال نمی‌دهد. یادتان تا ابد در قلب ما گرامی است. تسلیت به سرزمینم.

گلشیفته فراهانی | از دیشب خواب به چشمانم نیامد چطور می‌شود تو اینطور بدنت را ترک کنی؟ چطور می‌شود کسی تو را همسرت را با چاقو بکشد. باور نکرد نیست. تو در نهایت نمردی کشته شدی. داریوش دیگر مهرجویی نخواهد بود که زندگی و مرگ تو را تبدیل به یک فیلم کند. فیلمی با پایانی ماورای سورئال. ایران را چه شده که داریوش مهرجویی اش را در ۸۳ سالگی در کنار همسرش با چاقو شرحه شرحه می‌کنند ..مریم صفا … مونا… شما چطور این تلخی را تحمل خواهید کرد… حالت تهوع امان نمی‌دهد.

امین حیایی | در مصاحبه‌ای که نزدیک خانه داریوش مهرجویی و محل قتل با او انجام داده‌اند گفته: «سر صحنه فیلمبرداری بودیم در شهرک غزالی که خبر را در فضای مجازی دیدیم. کار را تعطیل کردیم و کارگردان گفت دیگر نمی‌توانیم کار کنیم. آمدیم اینجا ببینیم چه اتفاقی افتاده. وقتی رسیدیم داشتند جنازه را می‌بردند. واقعا متاسفم. نمی‌دانم چه اتفاقی دارد در این دنیا می‌افتد. هرکس در سینما کار کرده به گردن داریوش مهرجویی حق دارد. شوک شده‌ایم همه‌مان. نمی‌دانیم چه اتفاقی بوده؟ کینه بوده؟ دشمنی بوده؟ چه اتفاقی بوده که بخواهند از چنین آدمی که آزارش به هیچ‌کس نمی‌رسید. »

محمد حسین مهدویان | چطور باور کنیم این کابوس را؟

سه روز عزای عمومی برای اهالی سینماها و یک روز تعطیلی پروژه‌ها به احترام داریوش مهرجویی

رسول صدرعاملی سخنگوی خانه سینما در گفت‌وگویی با ایسنا اعلام کرد: «امروز یکشنبه ۲۳ مهر ماه جلسه‌ای برای اطلاع رسانی مراسم تشییع با حضور هیات رئیسه و نمایندگان سازمان سینمایی در خانه سینما برگزار شد و پس از بحث و بررسی درباره قتل هولناک این کارگردان سینما مقرر شد که از فردا دوشنبه ۲۴ مهر ماه به نشانه احترام، سه روز عزا برای اهالی سینما و دوستداران آقای مهرجویی اعلام شود و همزمان با مراسم تشییع نیز یک روز تمام پروژه‌های سینمایی در سراسر کشور تعطیل شوند.»

دو حرکت نمادین خانه سینما برای پاسداشت زنده یاد داریوش مهرجویی اگرچه قابل تقدیر است ، اما ایکاش در کنار این دو حرکت یک روز سینماها سراسر کشور نیز به احترام این کارگردان فقید تعطیل می‌شدند و چند روزی بر سر در تمامی سینماها بیرق مشکی به اهتزاز در می‌آمد.

تکذیب دستگیری قاتل داریوش مهرجویی و همسرش

دفتر سردار منتظر المهدی سخنگوی پلیس خبر برخی رسانه‌ها در خصوص دستگیری قاتل یا قاتلان مرحوم داریوش مهرجویی و همسرش را کذب دانست.
در این اطلاعیه آمده است: تا این لحظه بر اساس اظهارات دستگیر شدگان قبلی ۲ مظنون دیگر شناسایی شدند. اگرچه کماکان کارآگاهان در حال اقدامات فنی و حرفه‌ای در این خصوص هستند. انتظار می‌رود تا رسانه‌های محترم مبتنی بر اخبار متقن و از مسیر دفتر سخنگوی پلیس اطلاع رسانی نموده و از گمانه زنی‌های بی اساس دوری نمایند چراکه کارآگاهان برای رسیدن به نتیجه نهایی نیاز به زمان و دقت دارند.
گفتنی است از بعد از ظهر امروز اخباری مبنی بر دستگیری قاتل داریوش مهرجویی و همسرش در لب مرز در برخی شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

صحبت‌های مونا مهرجویی در مراسم بدرقه پیکر پدر و مادرش داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر

مونا مهرجویی درحالیکه بیشتر از هرکس دیگری در اوج بحران روحی قرار داشت، در روز چهارشنبه 26 مهر، روی سن رفت و پشت میکروفن سخنرانی کرد. او گفت: «نمی‌دانم چه می‌توانم به زیان بیاورم. الان تنها احساسی که دارم این است که مامان و بابا کنارم ایستاده‌اند و شانه‌هایم را گرفته‌اند و از من می‌خواهند سرپا بمانم. مطمئنم از اینکه کنارم هستند. به قول بابا قاتلین واقعا میان ما هستند.»

شنبه 23 مهر، زمان وقوع حادثه تلخ قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر، دختر کوچک خانواده در خانه نبود و اولین کسی بود که در بازگشت به خانه، با صحنه وحشتناک قتل پدر و مادرش روبه‌رو شد.

در این چند روز، بسیاری از هنرمندان و کاربران فضای مجازی درباره شدت شوکی که بر این دختر 17 ساله وارد شده نوشتند و با او ابراز همدردی کردند.

صدورکیفر خواست متهمین قتل داریوش مهرجویی و همسرش تا نیمه آذر

مسعود ستایشی در نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه در باره آخرین وضعیت پرونده قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی فر اطلاعات جدیدی را ارائه داد. او در این باره گفت: «در این زمینه رییس کل دادگستری استان البرز زحمت کشیدند در دو و سه مرحله اطلاع رسانی کردند. من در جلساتی که بوده تا آنجایی که امکان اطلاع رسانی داشته مطالب را گفتم. پرونده جنایی و کیفری و در مرحله دادسراست و باید تمام ابعاد و زوایای پرونده در اطلاع رسانی مورد توجه قرار گیرد. در خصوص پرونده مرحوم داریوش مهرجویی و همسرشان تا الان ۴ نفر متهم که حاضر در صحنه قتل بودند و به اعمال ارتکابی اقرار داشتند. علاوه بر این اقراری که متهمان داشتند امارات دیگری هست که در پرونده وجود دارد و بر موضوع و ارتکاب قتل دلالت دارد.»

ستایشی در ادامه صحبت‌هایش عنوان کرد :«یکی ازموارد و نکاتی که مطمح نظر بازپرس و دادستان ما در شهرستان فردیس واقع شده این است که آلت قتاله خون آلود و اموال مسروقه‌ای در محله اختفای متهمان بوده است؛ مثل طلایی که کشف شده و به تایید دخترشان رسیده و درمحل اختفای متهمان بوده است. خونی در محل ارتکاب جرم کشف شده و این خون در صحنه قتل با خون یکی از متهمان انطباق دارد. گوشی مقتولین از منزل یکی از متهمان کشف شده است. بازبینی پیام هایی که در گوشی تلفن بوده دلالت بر این موضوع دارد. »

سخنگوی قوه قضاییه در جمع بندی حرف‌هایش اعلام کرد :« تحقیقات ادامه دارد. استعلاماتی صورت گرفته است. منتظر جلب به دادرسی و صدور کیفرخواست هستیم. ان شاءالله در نیمه اول آذرماه پرونده به صدور کیفرخواست منتهی خواهد شد. این قتل‌های دلخراش با کمترین زمان و با اهتمام ویژه ای کشف شد و مطمئن باشید که کسانی که مجرمیتشان به اثبات برسد به سزای عملشان خواهند رسید.»

بیوگرافی داریوش مهرجویی

داریوش مهرجویی (۱۷ آذر ۱۳۱۸ – ۲۲ مهر ۱۴۰۲) فیلم‌ساز و نویسندهٔ ایرانی بود. او یکی از فیلم‌سازان برجستهٔ ایران و از چهره‌های اصلی موج نوی سینمای ایران بود.مهرجویی علاوه بر فعالیت در سینما، به نوشتن رمان و ترجمه نیز می‌پرداخت. در ۱۳۹۳ از سوی سفیر فرانسه جایزهٔ شوالیه ادب و هنر فرانسه به او اهدا شد. او فارغ‌التحصیل رشتهٔ فلسفه از دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (UCLA) آمریکا بود.

مهرجویی با ساختِ فیلم گاو (۱۳۴۸) نگاه‌ها را متوجه سینمای ایران کرد و به موج نوی سینمای ایران شکل داد. پس از انقلاب ۱۳۵۷، او مدتی از ایران مهاجرت کرد، اما چند سال بعد به کشور بازگشت و به فیلم‌سازی پرداخت و عضو پیوستهٔ فرهنگستان هنر شد.[۲] از دیگر فیلم‌های مهم او می‌توان به اجاره‌نشین‌ها (۱۳۶۵)، هامون (۱۳۶۸)، سارا (۱۳۷۱)، پری (۱۳۷۳)، لیلا (۱۳۷۵)، درخت گلابی (۱۳۷۶)، مهمان مامان (۱۳۸۲) و سنتوری (۱۳۸۵) اشاره کرد.

براساس نتایج یک نظرسنجی در سال ۱۳۸۳، مهرجویی با آفریدن هفت شخصیت، بیشترین شخصیت سینمایی ماندگار را در سینمای ایران خلق کرده‌است. همچنین، شخصیت هامون در فیلمی به همین نام از مهرجویی، ماندگارترین شخصیت در تاریخ سینمای ایران دانسته شده‌است.مهرجویی بارها جزء برترین فیلمسازان تاریخ سینمای ایران انتخاب شده، از جمله در نخستین رأی‌گیری مجلهٔ فیلم به سال ۱۳۶۷ و در رأی‌گیری سال ۱۳۷۸ مجلهٔ دنیای تصویر و در نظرسنجی سال ۱۳۸۱ مجلهٔ نقد سینما. او در رأی‌گیری ۱۳۹۸ مجلهٔ فیلم به عنوان بهترین کارگردان تاریخ سینمای ایران انتخاب شد.

هرچند از آغاز فعالیت فیلم‌سازی شماری از فیلم‌هایش توقیف شده، مهرجویی همچنان به فیلم‌سازی ادامه می‌دهد. او جوایز متعدد بین‌المللی دریافت کرده‌است که می‌توان به جایزهٔ صدف طلایی بهترین فیلم جشنوارهٔ فیلم سن‌سباستین، سه جایزهٔ ذکر ویژه و جایزهٔ بخش نگاه نو و جایزهٔ فیپرشی از جشنوارهٔ فیلم برلین، جایزهٔ فیپرشی جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز و جایزهٔ هوگو نقره‌ای جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو اشاره کرد.

سرگذشت

داریوش مهرجویی در ۱۷ آذر ۱۳۱۸ در تهران در خانواده‌ای از طبقه فرودست جامعه به‌دنیا آمد. او در کودکی تحت تأثیر مادربزرگش که مسلمانی معتقد بود قرار گرفت. مهرجویی در مصاحبه‌ای در سال ۱۳۵۱ در این باره می‌گوید: «مادر بزرگم از آن نمازخوان‌های دوآتشه بود؛ و تحت تأثیر فضای روحانی او، من هم از سن هفت تا پانزده‌سالگی، شده بودم یک مسلمان واقعی. نماز و روزه‌ام یک بار هم ترک نمی‌شد. […] اما از پانزده سالگی به بعد، درست آن موقعی که نماز و روزه‌ام به حساب می‌آمد، شک در دلم نشست.» در نوجوانی به موسیقی علاقه‌مند شد و مدت کوتاهی در کلاس آموزش موسیقی آقای زندی شرکت کرد. نزد پدرش که موسیقی ایرانی را خوب می‌شناخت به نواختن سنتور پرداخت و بعد با موسیقی کلاسیک غربی آشنا شد و به نواختن پیانو و نوشتن قطعاتی برای پیانو پرداخت.

در هفده‌سالگی به سینما علاقه‌مند شد و برای درک بهتر فیلم‌های روز به آموختن زبان انگلیسی پرداخت. تحصیلات مقدّماتی را در تهران به پایان برد و یک سال در هتل آتلانتیک مدیر شد و سپس بیست ساله بود که برای ادامهٔ تحصیل به کالیفرنیا رفت. نخست به خواندن سینما روی آورد اما خیلی زود سینما را رها کرد و به فلسفه پرداخت و در سال ۱۳۴۴ از دانشگاه یوسی‌ال‌ای لیسانس فلسفه گرفت. در همین سال سردبیری نشریهٔ پارس ریویو در لس آنجلس را به‌عهده گرفت و سال بعد به تهران آمد و در سال ۱۳۴۶ نخستین فیلم خود به نام الماس ۳۳ را که فیلمی بسیار پرهزینه بود ساخت. این فیلم در ۵ بهمن ۱۳۴۶ در تهران روی پرده رفت و فروش متوسطی داشت و با توجه به هزینهٔ بالای ساخت شکستی تجاری محسوب شد و توجه منتقدان را هم چندان به خود جلب نکرد.سال ۱۳۴۸ با هم‌کاری غلامحسین ساعدی فیلمنامهٔ گاو را از روی یکی از داستان‌های کوتاه مجموعهٔ عزاداران بیلِ ساعدی نوشت و فیلم کرد. این فیلم جوایز متعددی را در جشنواره‌های بین‌المللی به ارمغان آورد. گاو هم از نظر تجاری هم از نظر هنری فیلم موفقی از کار درآمد و فصل جدیدی در سینمای ایران گشود. از آن زمان همواره، به جز وقفهٔ چند سالهٔ پس از انقلابِ ۱۳۵۷ و رویدادهای پس از آن که منجر به مهاجرتش به فرانسه شد، مهرجویی یکی از فیلم‌سازان مطرح و پرکار ایرانی بوده‌است. وی همچنین از اعضای هیئت‌مدیره موزه هنرهای معاصر تهران بوده‌است.

مهرجویی ابتدا با فریار جواهریان (مهندس معمار و طراح صحنه) ازدواج کرد. حاصل این ازدواج دو فرزند با نام‌های مریم و صفا بود. سپس با وحیده محمّدی فر ازدواج کرد و حاصل این ازدواج دختری به نام مونا است.

جایزه‌ها و افتخارات

در این بخش جوایزی که داریوش مهرجویی به عنوان کارگردان یا فیلم‌نامه‌نویس یا تهیه‌کننده برنده شده‌است به تفکیک فیلم‌ها آمده‌است. بعضی از فیلم‌ها جوایز متعدد دیگری نیز برنده شده‌اند که در مقالهٔ مربوط به خود فیلم‌ها آمده‌است.

گاو
  • ۱۹۷۰ – برنده جایزهٔ بهترین فیلم‌نامه از دومین جشنواره سینمایی سپاس.
  • ۱۹۷۰ – برنده جایزه دوم بهترین فیلم در جشنواره جهانی فیلم تهران.
  • ۱۹۷۱ – برنده جایزه فیپرشی سی و دومین دورهٔ جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز، ایتالیا.
  • ۱۹۷۱ – نامزد هوگو طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو، آمریکا.
  • ۱۹۷۲ – برنده جایزه بخش نگاه نو جشنواره فیلم برلین، آلمان.
  • ۱۹۷۴ – جایزه بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم لاروشل، فرانسه.
  • بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران، در رای‌گیری منتقدان سینمایی ایران سال‌های ۱۳۵۱، ۱۳۶۷، ۱۳۷۸.
آقای هالو
  • ۱۹۷۱ – برنده جایزه بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه و جایزهٔ اول به عنوان بهترین فیلم، جشنواره فیلم سپاس.
  • ۱۹۷۱ – نامزد جایزه تندیس طلایی جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم مسکو، روسیه.
پستچی
  • ۱۹۷۲ – برنده جایزه بخش نگاه نو جشنواره فیلم برلین، آلمان.
  • ۱۹۷۲ – فیلم هفتم ار ده فیلم برگزیدهٔ جهان توسط منتقدان انگلیسی سالنامهٔ فیلم بولتن.
  • ۱۹۷۳ – نامزد هوگو طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو، آمریکا.
  • ۱۹۷۵ – برنده جایزه ویژه هیت داوران بخش بین‌الملل جشنواره بین‌المللی فیلم روتردام، هلند.
دایره مینا
  • ۱۹۷۷ – برنده جایزهٔ بزرگ آنتن دو از جشنواره فیلم پاریس، فرانسه.
  • ۱۹۷۸ – برنده جایزه ویژهٔ بین‌المللی کاتولیک‌ها، جشنواره فیلم برلین، آلمان.
  • ۱۹۷۸ – برنده جایزهٔ فیپرشی سینمای نو از جشنواره فیلم برلین، آلمان.
  • ۱۹۷۸ – نامزد هوگو طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو، آمریکا.
  • ۱۹۸۰ – برنده جایزه بهترین فیلم، جشنواره فیلم پراد، فرانسه.
مدرسه‌ای که می‌رفتیم
  • ۱۹۸۴ – برنده جایزه ویژه هیئت داوران و نمایش در بخش خارج از مسابقه در جشنواره سه قاره، فرانسه.
هامون
  • ۱۹۹۰ – برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه جشنواره فیلم فجر.
  • ۱۹۹۱ – برنده جایزهٔ برنز بهترین فیلم در بیست و چهارمین جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم هیوستون، آمریکا.
  • ۱۹۹۱ – نامزد جایزه بزرگ جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو، ژاپن.
  • برگزیده شده به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران در شماره‌های ۱۰۰ و ۲۰۰ ماهنامهٔ سینمای فیلم، توسط خوانندگان.
بانو
  • ۱۹۹۹ – برنده جایزه ذکر ویژه و جایزه دان کیشوت جشنواره فیلم برلین، آلمان.
  • ۱۹۹۹ – نامزد قرقاول طلایی جشنواره فیلم کرالا، هند.
  • ۱۹۹۹ – نامزد جایزه بهترین فیلم بخش بین‌المللی جشنواره بین‌المللی فیلم ماردل پلاتا، آرژانتین.
سارا
  • ۱۹۹۳ – برنده جایزه صدف طلایی بهترین فیلم در چهل و یکمین جشنواره فیلم سن‌سباستین، اسپانیا.
  • ۱۹۹۳ – برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه جشنواره فیلم فجر.
  • ۱۹۹۳ – برنده جایزه بالن نقره‌ای بهترین فیلم جشنواره سه قاره، فرانسه.
  • ۱۹۹۳ – برنده جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در جشنواره سه قاره، فرانسه.
  • ۱۹۹۳ – نامزد جایزه بالن طلایی بهترین فیلم جشنواره سه قاره، فرانسه.
  • ۱۹۹۴ – برنده جایزه دوم بهترین فیلم منتخب تماشاگران در جشنوارهٔ فیلم رن، فرانسه.
  • ۱۹۹۴ – برنده جایزه از هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم سائو پائولو، برزیل.
  • ۱۹۹۵ – برنده جایزه هنری‌ترین فیلم از دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم حراره، زیمبابوه.
پری
  • ۱۹۹۵ – برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر.
لیلا
  • ۱۹۹۵ – برنده جایزه بهترین کارگردانی اولین جشن سینمای ایران.
  • ۱۹۹۵ – برنده جایزه بهترین فیلم‌نامه اولین جشن سینمای ایران.
درخت گلابی
  • ۱۹۹۷ – برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم زنگبار، تانزانیا.
  • ۱۹۹۷ – نامزد جایزه بهترین فیلم‌نامه دومین جشن سینمای ایران.
  • ۱۹۹۷ – نامزد جایزه بهترین فیلم شانزدهمین جشنواره فیلم فجر.
  • ۱۹۹۸ – برنده هوگو نقره‌ای سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو، آمریکا.
بمانی
  • ۲۰۰۳ – برنده جایزه ویژه جشنواره فیلم بروکسل، بلژیک.
  • ۲۰۰۲- نامزد جایزه بخش نوعی نگاه جشنواره کن
مهمان مامان
  • ۲۰۰۴ – برنده جایزه بهترین فیلم بیست و دومین جشنواره فیلم فجر.
  • ۲۰۰۴ – برندهٔ لوح زرین بهترین فیلم از دیدگاه منتقدان بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر.
  • ۲۰۰۵ – نامزد جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی هشتمین جشن بزرگ سینمای ایران.
  • ۲۰۰۵ – نامزد جایزه بهترین فیلم سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فوکوئوکا، ژاپن.
سنتوری
  • ۲۰۰۷ – برندهٔ جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر.
نارنجی‌پوش
  • ۲۰۱۲ – برنده جایزه ویژه هیئت داوران سی‌امین دوره جشنواره فیلم فجر
شخصی
  • ۱۳۸۵ – جایزه یک عمر فعالیت اثرگذار فرهنگی، جایزه یلدا، به همت انتشارات کاروان و ماهنامه جشن کتاب.
  • ۲۰۰۷ – دریافت جایزه دست چاپ جشنواره فیلم بوسان.
  • ۲۰۰۸ – تقدیر برای یک عمر فعالیت هنری جشنواره بین‌المللی فیلم زردآلوی طلایی ایروان.
  • ۲۰۱۴ – دریافت نشان لژیون دونور درجه شوالیه از سوی سفیر فرانسه.
  • آخرین فیلم او به نام «لامینور» در سال ۹۸ به جمع آثارش افزوده شده بود.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بازیگر انلاین

آخرین اخبار بازیگران زن و مرد سینمای ایران و جهان، عکس های جدید سلبریتی ها، عکس های بازیگران قدیمی و بیوگرافی بازیگران را در بازیگر آنلاین | بازیگرآنلاین دنبال کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا