اخبار بازیگرانفیلم ایرانی

معرفی کامل و نقد و بررسی فیلم پروا با هنرنمایی مرحوم حسام محمودی

فیلم پروا اثری اجتماعی به نویسندگی و کارگردانی مهران مهدویان محصول سال 1398 است که از هفته گذشته مورخ سوم شهریور و در قالب طرح «سینمای دیگر» در پلتفرم فیلم‌نت و نماوا عرضه شده است. در این مطلب، خبرهای مربوط به فیلم پروا و همین‌طور اطلاعاتی را که تاکنون از حاشیه و اصل فیلم پروا منتشر شده می‌خوانید.

کارگردان فیلم پروا چه کسی است؟

کارگردان فیلم پروا مهران مهدویان است.

خلاصه داستان و موضوع فیلم پروا چیست؟

داستان فیلم پروا درباره پسری به نام خسرو امیری (با بازی حسام محمودی) است که در سن 30 سالگی ، شغل چندان مناسبی ندارد. او تلاش می کند که شرایط شغلی خودش را تغییر دهد. اما در این مسیر با مشکلاتی مواجه میشود.

اسامی بازیگران نقش اصلی فیلم پروا چیست؟

حسام محمودی , مهتاب ثروتی , سیامک ادیب , علیرضا مویدی , اکبر آیین , آسیه سلطانی , وحید میرزابیگی , مهرداد بخشی , فرزاد باقری , زینب شعبانی , مهدی میری , علی قابشی , محمد شامی و محمد گوهری بازیگران فیلم پروا هستند.

مشخصات فیلم پروا

نام فیلمپروا
کارگردانمهران مهدویان
تهیه کنندهمحمدرضا مصباح
نویسندهمهران مهدویان
ژانراجتماعی درام خانوادگی
سال ساخت1398
تاریخ‌های انتشار
3 خرداد 1402
مدت زمان
70 دقیقه

دانلود رایگان فیلم پروا

لیست بازیگران فیلم پروا

  • حسام محمودی
  • مهتاب ثروتی
  • سیامک ادیب
  • علیرضا مویدی
  • اکبر آیین
  • آسیه سلطانی
  • وحید میرزابیگی
  • مهرداد بخشی
  • فرزاد باقری
  • زینب شعبانی
  • مهدی میری
  • علی قابشی
  • محمد شامی
  • محمد گوهری

بازیگران فیلم پروا

عوامل فیلم پروا

  • نویسنده و کارگردان: مهدی مهدوی
  • تهیه کننده: محمدرضا مصباح
  • مجری طرح: سیدمرتضی فاطمی
  • مشاور کارگردان: محمدعلی سجادی
  • مشاور پروژه: محمود دهقانی
  • مدیر تولید: حمیدرضا سرپیران
  • مدیر فیلمبرداری:حسن اصلانی
  • طراح چهره پردازی: محمود دهقانی
  • صدابردار: محمد کیان ارثی
  • تدوین : پگاه احمدی، طراح لباس: زهرا صمدی
  • برنامه ریز: مهرنوش حسینی
  • منشی صحنه: عاطفه هادی
  • مدیر تدارکات : حمید برزو
  • عکاس: منوچهر مرزبان
  • دستیار اول کارگردان: سعید بیات
  • مشاور رسانه: مریم کریمیان

معرفی مهران مهدویان کارگردان فیلم پروا

مهران مهدویان، کارگردان، نویسنده و تدوینگر سینما و تلویزیون، در آثاری همچون فیلم سینمایی اگزما، فیلم سینمایی پروا فعالیت داشته است.

مهران مهدویان پس از ساخت هشت فیلم کوتاه و یک مستند بلند، اولین فیلم بلند سینمایی‌اش اگزما را جلوی دوربین برد.

مهران مهدویان کارگردان فیلم پروا

معرفی فیلم پروا

فیلم پروا (Parva) نام فیلمی اجتماعی , درام , خانوادگی به نویسندگی و کارگردانی (مهران مهدویان) و تهیه کنندگی (محمدرضا مصباح) می باشد که در سال 1398 بر اساس طرح و سرمایه گذاری سیدمرتضی فاطمی تولید گردیده است. مهران مهدویان پیش از این فیلم اگزما را در گروه هنر و تجربه اکران کرده بود.

فیلم «پروا» گرچه جوایزی از چند جشنواره جهانی گرفته، اما علت دیدنی بودنش جایزه‌هایش نیست، خود فیلم است و نوع روایتی‌ست که از یک اتفاق ارایٔه می‌کند که با بازی های خوب حسام محمودی، مهتاب ثروتی و سیامک ادیب دیدنی تر می شود.

فیلم سینمایی پروا در اولین حضور بین المللی یازدهمین دوره جشنواره فیلم ییدا (LIeida) به نمایش درآمد. متاسفانه با وجود گذشت 4 سال از زمان ساخت فیلم، زمانی که فیلم پروا اکران شد حسام محمودی بازیگر نقش اول فیلم، دیگر در قید حیات نبود.

معرفی فیلم پروا

خلاصه داستان فیلم پروا

داستان فیلم سینمایی پروا درباره پسری به نام خسرو امیری (با بازی حسام محمودی) است که در سن 30 سالگی ، شغل چندان مناسبی ندارد. او تلاش می کند که شرایط شغلی خودش را تغییر دهد. اما در این مسیر با مشکلاتی مواجه میشود.

خلاصه داستان فیلم پروا

حضور جهانی فیلم پروا

فیلم سینمایی پروا به کارگردانی مهران مهدویان در اولین حضور بین المللی خود در جشنواره « ییدا _ LIeida » که در کشور اسپانیا برگزار خواهد شد،حضور پیدا میکند.

به گزارش روابط عمومی فیلم ، فیلم سینمایی پروا به تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح و با سرمایه‌گذاری و مجری طرحی سیدمرتضی فاطمی، قرار است در یازدهمین دوره جشنواره فیلم《 ییدا_ LIeida》 در بخش بین الملل «CINEMA DEL MON» حضور پیدا کند و با ده فیلم دیگر از کشورهای انگلستان، ایرلند، چین، فرانسه، مکزیک، ژاپن و … رقابت کند.

این جشنواره از تاریخ ۲۹ اکتبر تا ۸ نوامبر در کشور اسپانیا برگزار خواهد شد.

فیلم سینمایی «پروا» در دومین حضور جهانی خود در هفدمین دورهٔ رقابت‌های سینمایی آکولاد، نشان ویژهٔ شایستگی را برای مهران مهدویان به ارمغان آورد.

در بخشی از بیانیه هیات داوران این جشنواره با عنوان «جایزه فیلمسازان شایسته» آمده است: “این فیلمسازان پرشور پروژه های آموزنده و سرگرم کننده ای را به ارمغان آوردند. داوران تبریک خود را عرض می کنند.”

گفتنی است جوایز بین‌المللی آکولاد Accolade Award Film Competition که در کالیفرنیای آمریکا برگزار می‌شود، نگاه ویژه‌ای به سینمای مستقل دارد.

حضور جهانی فیلم پروا

بررسی فیلم پروا

فیلم پروا دومین ساخته مهران مهدویان که این‌روزها در گروه هنروتجربه روی پرده رفته، می‌کوشد قصه‌ای آشنا را با بهره‌گیری از ساختارهای سینمای دوران پست مدرن روایت کند. قصه زن و مردی جوان که دل بهم باخته اند اما معضلات اجتماعی، فشارهای اطراف و یک مشکل پیش‌بینی نشده، برنامه مهاجرت و حتی زندگی عاشقانه‌شان را نابود می‌کند.

اما لایه‌های مختلف این روایت به شکل پراکنده و نامنظم به نمایش درمی‌آید. سه خرده قصه موازی در امتداد هم پیش می‌روند تا کلیتی در قالب روایت فیلم را بسازند. مهدویان در این راه از ساختار روایت غیرخطی مشابه آنچه آلخاندرو گونزالس اینیاریتو اوایل قرن جاری در فیلم «۲۱ گرم» آزمود استفاده می‌کند. یعنی خرد کردن قصه‌ها به سکانس‌های نامنظم و بدون توالی. به‌گونه‌ای که یک قصه سرراست و خطی را به شکلی درهم ریخته به مخاطب القاء کند. شیوه‌ای که پس از تجربه درخشان اینیاریتو در فیلم‌های پرشماری از سینمای جهان آزموده شد.

اما چیزی که ممکن است فیلم پروا را از همتایان خود مجزا کند ترکیب این شیوه روایت با شیوه روایتی مدوری است که بازهم نمونه جهانی دارد. کریستوفر نولان در «یادگاری» بخش‌هایی از روایت را به شکلی چرخشی دوباره تکرار کرد تا هربار بخش تازه‌ای از حقیقت را برملا کند. در فیلم پروا هم شاهدیم که در هر سکانس نامتوالی از فیلم، جزییاتی از قصه روشن می‌شود که ممکن است در ادامه بازهم تکرار شود تا در تکمیل پازل مدنظر نویسنده و کارگردان موثر باشد. در واقع در هر سکانس، آجری روی دیوار حقیقت آن خرده قصه افزوده می‌شود تا خرده قصه‌های موازی را جایی اواخر فیلم به هم رسانده و قصه‌ای واحد را به پایان برساند. با همین تمهید است که غافلگیری نهایی فیلم تاثیرگذاری لازم را دارد و واقعا غافلگیر می‌کند!

اما فیلم و قصه‌اش هویت ندارند. عدم بهره‌گیری از عناصر مهمی چون فرهنگ، جغرافیا و زبان، به لحن رئالیستی فیلم آسیب زده است. قصه فیلم در لوکیشن‌های شهر گرگان فیلمبرداری شده است. اما با توجه به مقتضیات قصه که در شهری مرزی و برپایه تلاش دو شهروند بومی برای گذر از مرز و مهاجرت غیرقانونی نهاده شده، پرداخت هویت بومی و محلی شهر و تاثیرش بر رابطه شخصیت‌های اصلی داستان شکل نگرفته و قصه را پادرهوا می‌کند. درست است که قصه فیلم «پروا» قابلیت تعمیم به جغرافیای متفاوت و حتی جهانی را هم دارد. اما با نگاهی به استراتژی ساختاری فیلم که می‌کوشد به آموزه‌های رئالیستی وفادار بماند و در عین حال بی‌زمانی و بی‌مکانی را هم داشته باشد، تضادی ایجاد کرده و به لحاظ ساختاری مخاطب را از برقراری ارتباط ذهنی با شخصیت‌ها و همدلی با مشکل آنان (که اتفاقا به خرده فرهنگ‌های محلی هم بی‌ارتباط نیست) باز می‌دارد. به گفته کارگردان فیلم ابتدا قرار بوده در استان کرمانشاه فیلمبرداری شود اما بعد به دلایل محل فیلمبرداری به استان گلستان منتقل شده است. چه بسا اگر قصه فیلم در استان کرمانشاه می‌گذشت، امکان نزدیک کردن عناصر روایت با فرهنگ جاری برمنطقه هم وجود داشت و برعمق روایت رئالیستی فیلم می‌افزود.

گاهی اوقات و در سکانس‌هایی دوربین روی دست عامدانه با تکان‌های بسیار، نوعی ناامنی و بی‌ثباتی را حس می‌کنیم. اما این تمهید در تمام سکانس‌های فیلم تداوم نیافته و به این ترتیب با نوعی عدم یکدستی بصری در فیلم مواجهیم. ممکن است این نکته هم آگاهانه توسط فیلمساز مورد استفاده قرار گرفته باشد. اما این یکدست نبودن، از انسجام ساختاری فیلم کاسته است.

زنده یاد حسام محمودی بازیگر نقش خسرو در فیلم پروا بود و به گمانم «پروا» نخستین فیلم اوست که پس از درگذشت نابهنگامش به نمایش عمومی درآمده است. بازی روان و بی‌تکلف او و مهتاب ثروتی از جمله نکات مثبت فیلم به شمار می‌رود. در مجموع فیلم پروا تجربه‌ای جسورانه است که به‌رغم کاستی‌هایی در ساختار (بخشی از این کاستی‌ها سلیقه‌ای است) واجد ارزش‌هایی به ویژه در آزمودن شیوه های متفاوت روایت که از اهداف اساسی گروه هنروتجربه به شمار می‌رود.

پوستر فیلم پروا

پوستر فیلم پروا

تیزر فیلم پروا

بیوگرافی بازیگران فیلم پروا

حسام محمودی

حسام محمودی متولد 1 فروردین 1365 هنرپیشه و دانش آموخته رشته حقوق قضایی و فوق لیسانس کارگردانی تئاتر از دانشگاه تربیت مدرس بود.قبل از ورود به دانشگاه در کلاس های بازیگری مهین اسکویی و کارگاه اموزشی امین تارخ شرکت کرد. مدتی در کلاسهای هنری حسن معجونی نیز حضور یافت. پس از مدتی عضو گروه لیو به سرپرستی حسن معجونی شد و شروع به اجرای تئاتر کرد. سال 1391 در تست بازیگری برای حضور در فیلم سینمایی خسته نباشید پذیرفته شد و سینما را تجربه کرد. در سال 1394 با بازی در مجموعه گاهی به پشت سر نگاه کن وارد تلویزیون شد. او متاهل بود و یک دختر به نام هانا داشت. حسام محمودی در اردیبهشت ۱۴۰۱ در سن ۳۷ سالگی درگذشت.

حسام محمودی

مهتاب ثروتی

مهتاب ثروتی هنرپیشه اهل ایران است. او فارغ التحصیل رشته عکاسی است. اولین حضورش در سریال کیمیا بود و سپس در سریال در جستجوی آرامش نقش آفرینی کرد.ثروتی در فیلم های سینمایی متولد 65، هدیه و حریم شخصی نیز حضور داشته است.

مهتاب ثروتی

سیامک ادیب

سیامک ادیب هنرپیشه فیلم و تلویزیون اهل ایران است. نخستین فعالیت او نقش آفرینی در فیلم پا برهنه در بهشت بوده است و پس از آن با بازی در فیلم «تجریش ناتمام» ساخته پوریا آذربایجانی بیشتر دیده شد و حضورش در این فیلم باعث شد تا بازیگری اش مورد توجه قرار بگیرد. ادیب در فیلم های سینمایی بسیاری همچون بوفالو و خاکستر و برف ایفای نقش داشته است.او با سریال برف بی صدا می بارد در تلویزیون دیده شد.

سیامک ادیب

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بازیگر انلاین

آخرین اخبار بازیگران زن و مرد سینمای ایران و جهان، عکس های جدید سلبریتی ها، عکس های بازیگران قدیمی و بیوگرافی بازیگران را در بازیگر آنلاین | بازیگرآنلاین دنبال کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا