اخبار بازیگرانفیلم ایرانی

معرفی کامل فیلم تفریق اثر مانی حقیقی

این فیلم هم لو رفت و قبل از اکران، منتشر شد

فیلم تفریق اثری اجتماعی به کارگردانی مانی حقیقی است. در این مطلب، خبرهای مربوط به فیلم تفریق و همین‌طور اطلاعاتی را که تاکنون از حاشیه و اصل فیلم تفریق منتشر شده می‌خوانید.

کارگردان فیلم تفریق چه کسی است؟

کارگردان فیلم تفریق مانی حقیقی است.

خلاصه داستان و موضوع فیلم تفریق چیست؟

در خلاصه داستان فیلم تفریق آمده است:وقتی فرزانه (ترانه علیدوستی) مردی را در اتوبوس شهری می بیند که شباهت زیادی به شوهرش، جلال (نوید محمدزاده) دارد، او را تا ساختمانی ناآشنا تعقیب می‌کند. در آنجا، او می بیند که ساکنان به او سلام می کنند که گویی او را می شناسند و از خیابان تماشا می کند که او وارد آپارتمانی می شود تا با زن دیگری ملاقات کند.فرزانه سه ماهه باردار است و به سختی در شغل خود به عنوان مربی رانندگی کار می‌کند. او متقاعد شده است که جلال را در یک رابطه عاشقانه گرفتار شده دیده است. وقتی آن‌ها درباره آن بحث می‌کنند، او درباره حقایق خود قاطع است و به او یادآوری می‌کند که در آن زمان کیلومترها دورتر بوده است. فرزانه شروع به از هم پاشیدن می‌کند، اما قسم می خورد که او را دیده است، و از آنجا که نمی‌تواند رها کند، پیش از کشف ناخوشایند مردی که در اتوبوس است، به کشیدن نخ‌ها و از بین رفتن رابطه‌اش با جلال ادامه می‌دهد.

اسامی بازیگران نقش اصلی فیلم تفریق چیست؟

نوید محمدزاده و ترانه علیدوستی بازیگران اصلی فیلم تفریق هستند.

مشخصات فیلم تفریق

نام فیلمتفریق
کارگردانمانی حقیقی
تهیه کنندهمجید مطلبی
نویسندگانمانی حقیقی
امیررضا کوهستانی
توزیع کنندگانشایسته فیلم (ایران)
Films Boutique (بین المللی)
ژانر اجتماعی درام
تاریخ‌های انتشار
 –
مدت زمان
۱۰۷ دقیقه
محصول
ایران و فرانسه

دانلود رایگان فیلم تفریق

دانلود فیلم تفریق، هنوز امکان پذیر نیست زیرا اکران عمومی نشده و دانلود قانونی فیلم تفریق یا دانلود رایگان فیلم تفریق بعد از پخش آن در شبکه نمایش خانگی امکان پذیر است.

لیست بازیگران فیلم تفریق

  • نوید محمدزاده
  • ترانه علیدوستی
  • سهیلا رضوی
  • سعید چنگیزیان
  • علی باقری
  • وحید آقاپور
  • اسماعیل پوررضا
  • فرهام عزیزی
  • گیلدا ویشکی

عوامل فیلم تفریق

  • کارگردان: مانی حقیقی
  • تهیه‌کننده: مجید مطلبی با مشارکت اجرایی ژان کریستف سیمون (فیلمز بوتیک)
  • مدیر برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان: علیرضا شمس شریفی
  • فیلمنامه: امیررضا کوهستانی، مانی حقیقی
  • فیلمبردار: مرتضی نجفی
  • تدوین: میثم مولایی
  • طراح صحنه: محسن نصراللهی
  • صداگذار: امیرحسین قاسمی
  • موسیقی: رامین کوشا
  • گریم: ایمان امیدواری
  • طراح لباس: ندا نصر
  • صدابردار: رشید دانشمند
  • منشی صحنه: ندا قائدی
  • جلوه‌های ویژه میدانی: آرش آقابیک
  • جلوه‌های ویژه بصری: محمد برادران
  • مجری طرح و مدیر تولید: مهدی بدرلو
  • جانشین تولید: محمدرضا دلنوازی
  • دستیار تهیه: محسن زاهد
  • عکاس: محمد بدرلو

معرفی مانی حقیقی ؛ کارگردان فیلم تفریق

فیلم ایرانی تفریق، هشتمین فیلم بلند مانی حقیقی است. او پیش از این آثاری همچون خوک و پنجاه کیلو آلبالو را کارگردانی کرده است. مانی حقیقی علاوه بر کارگردانی، به عنوان بازیگر و فیلمنامه‌نویس نیز در عرصه سینما فعالیت می‌کند. او متولد 15 اردیبهشت 1348 است. حقیقی مدرک کارشناسی‌اش را در رشته فلسفه از دانشگاه مک‌گیل کانادا اخذ کرد و دو مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌های فلسفه و مطالعات فرهنگی را نیز از دانشگاه‌های گولف و ترنت کانادا گرفت.

حقیقی فرزند لیلی گلستان، مترجم مشهور ایرانی و نعمت حقیقی، فیلمبردار سینما، است. او از سال 1353 با بازی در فیلم اسرار گنج دره جنی، پا به دنیای هنر گذاشت و در سال 1381، اولین فیلمش، آبادان، را ساخت. سایر فیلم‌های سینمایی که مانی حقیقی تا کنون کارگردانی کرده عبارتند از: کارگردان مشغول کارند (1384)، کنعان (1386)، پذیرایی ساده (1390)، ۵۰ کیلو آلبالو (1394)، اژدها وارد می‌شود! (1394) و خوک (1396).

حقیقی همچنین نویسنده فیلم چهارشنبه سوری به کارگردانی اصغر فرهادی محصول 1384 بود و در برخی آثار مشهور سینمای ایران همچون خوب، بد جلف (1395)، ما همه با هم هستیم (1397)، سرخ‌پوست (1397)، دوزیست (1398) و کشتارگاه (1398) به عنوان بازیگر حضور داشته است.

معرفی فیلم تفریق

تفریق (SUBTRACTION) فیلمی محصول ایران و به کارگردانی مانی حقیقی است. ترانه علیدوستی در نقش فرزانه و بیتا به همراه نوید محمد زاده در نقش جلال و محسن، به عنوان کاراکترهای اصلی در این فیلم رمز آلود و معمایی ایفای نقش می‌کنند. تفریق برای اولین بار در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو ۲۰۲۲ به اکران درآمده است.

تولید فیلم تفریق

پس از آنکه در خرداد ماه فهرست بازیگران این فیلم معرفی شد، خبرگزاری‌ها از همکاری مجدد نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار خبر دادند. این دو سابقه حضور در فیلم‌هایی نظیر ابد و یک روز، متری شیش و نیم، سرخ‌پوست و حتی نمایش‌هایی مانند بی‌نوایان داشته‌اند.

مانی حقیقی علت این جابجایی را کرونا و تعهد بازیگران در پروژه‌های دیگر نامید و گفت: «پریناز ایزدیار آن‌قدر در جریان تمرینات ما فوق‌العاده بود که واقعاً از ادامه نیافتن این همکاری متاسفم. از سوی دیگر، این را خوش‌اقبالی بزرگی می‌دانم که ترانه علیدوستی فرصت همراهی با ما را داشت و در کنار ما خواهد بود.»

ابتدا قرار بود این فیلم در سال ۱۳۹۹ ساخته شود، اما پس از ابتلای مانی حقیقی به بیماری کرونا فیلمبرداری آن تا اسفند ۱۳۹۹ به تأخیر افتاد. در فروردین ۱۴۰۰ بار دیگر به علت اوج‌گیری بیماری کرونا و اعلام وضعیت قرمز در تهران، فیلمبرداری آن متوقف شد. سرانجام در خرداد ۱۴۰۰ فیلمبرداری تفریق به پایان رسید و وارد مراحل فنی شد.

داستان فیلم تفریق

خلاصه داستان فیلم تفریق از این قرار است؛ وقتی فرزانه (ترانه علیدوستی) مردی را در اتوبوس شهری می‌بیند که شباهت زیادی به شوهرش، جلال (نوید محمدزاده) دارد، او را تا ساختمانی ناآشنا تعقیب می‌کند. در آنجا، او می‌بیند که ساکنان به او سلام می‌کنند که گویی او را می‌شناسند و از خیابان تماشا می‌کند که او وارد آپارتمانی می‌شود تا با زن دیگری ملاقات کند. فرزانه سه ماهه باردار است و به سختی در شغل خود به عنوان مربی رانندگی کار می‌کند. او متقاعد شده است که جلال را در یک رابطه عاشقانه گرفتار شده دیده است. فرزانه شروع به از هم پاشیدن می‌کند، پیش از کشف ماجرای اتوبوس، او به کشیدن نخ‌ها و از بین رفتن رابطه‌اش با جلال ادامه می‌دهد…

تاریخ انتشار فیلم تفریق

تفریق قرار بود در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر در بهمن ۱۴۰۰ اکران شود که به دلیل آنکه مراحل فنی آن کامل نشده بود، از حضور در این جشنواره بازماند. این فیلم در بخش مسابقه پلتفرم جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو ۲۰۲۲ به نمایش درآمد.

تفریق برای اکران در سال ۱۴۰۲ بدون تبلیغ و پوشش رسانه‌ای برنامه‌ریزی شده بود، اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌علت «فعالیت سیاسی عوامل» اجازۀ اکران آن را نداد. حقیقی و علیدوستی طی اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ از حکومت جمهوری اسلامی انتقاد کردند و علیدوستی برای مدتی دستگیر شد. حقیقی نیز خواستار تحریم چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر در بهمن ۱۴۰۱ شده بود.

محمد شایسته، مدیرعامل دفتر پخش «شایسته فیلم» که پخش فیلم تفریق را بر عهده دارد، خرداد ماه امسال به دنبال انتشار خبر توقیف این فیلم، در گفتگویی با برنامه رادیویی «سینما معیار» با تأیید این خبر گفت:

برای صدور پروانه نمایش مواردی چون استعلام بازیگر، کارگردان و تهیه کننده اضافه شده و اتفاقات کاملا لحظه‌ای است یعنی شما پروانه نمایش گرفته‌ای و تبلیغات را شروع کردی اما یک هفته مانده به آغاز نمایش فیلم، بازیگر شما کاری می کند که جلوی نمایش فیلم را می‌گیرند و به ما می گویند جلوی اینها را بگیرید اما ما که نمی توانیم از آنها تعهد مادام العمر بگیریم!

دوستان وزارت ارشاد باید هر هفته ، هر روز و هر ساعت برای تصمیمی که می خواهند بگیرند استعلام ساعتی بگیرند که مثلا فلان بازیگر در مراسم آقای آتیلا پسیانی چه لباسی پوشیده و چکار کرده یا نکرده و … پس فلان فیلم نمی تواند این هفته اکران شود و نتیجه اش می شود مشکلی که برای فیلم «عامه پسند» پیش آمد.

من نمی توانم اختیاردار زندگی و رفتار یک بازیگر باشم، او تا زمانی که سرکار است بازیگر من است و بعد از آن من دیگر نمی توانم به او بگویم این پست را نگذار و توقع بیجایی هم هست. فکر می کنم بهتر است وزارت ارشاد همان طوری که در زمان صدور پروانه ساخت فقط با تهیه کننده طرف است در زمان صدور پروانه نمایش هم باید با تهیه کننده طرف باشد یعنی آیا تهیه کننده با سیاست های آنها همراه بوده یا نه؟ نه اینکه پرونده تمام عوامل یک پروژه را بررسی کنند و در نهایت دودش به چشم تهیه کننده برود! آقای مجید مطلبی تهیه کننده «تفریق» تمام مراحل ساخت و نمایش فیلم در جشنواره های خارجی را مطابق سیاست های وزارت ارشاد پیش برد و مانی حقیقی کارگردان فیلم به هر علتی مسیر دیگری را رفت حالا گناه مجید مطلبی چیست که فیلمش دچار مشکل شده است؟ فیلمی که از مهرماه سال پیش پروانه نمایش هم گرفته بود و هیچ مشکلی برای نمایش نداشت. ما با همین استدلال و مساعدت دوستان وزارت ارشاد توانستیم مشکل «جنگ جهانی سوم» را حل کنیم اما تا امروز مشکل «تفریق» حل نشده.

حاشیه‌های فیلم تفریق

  • سال ۱۳۹۹ برای اولین بار خبر از تولید فیلم تفریق به کارگردانی مانی حقیقی منتشر شد
  • در فهرست اولیه نام پریناز ایزدیار به عنوان بازیگر اصلی نقش زن اعلام شد و حتی عکس‌هایی در پیش تولید فیلم با کارگردان گرفته شد.
  • پریناز ایزدیار به دلیل آنچه بیماری کرونا و به هم ریختگی برنامه‌ها از سوی کارگردان اعلام شد با وجود تمرین‌های پیش از فیلمبرداری از پروژه انصراف داد و مانی حقیقی که پیش از این در کنعان و پذیرایی ساده با ترانه علیدوستی همکاری کرده بود در سومین تجربه همکاری در مقام کارگردان با او قرارداد بست.
  • فیلمبرداری فیلم تفریق ۲ بار به دلیل اوج گیری همه گیری کرونا به تعویق افتاد تا در نهایت تابستان سال ۱۴۰۰ این فیلم به مرحله تولید رسید.
  • تفریق قرار بود در جشنواره چهلم فیلم فجر حاضر باشد اما مراحل فنی فیلم طولانی شد و همین موضوع باعث شد فیلم به جشنواره فیلم فجر نرسد.
  • اولین نمایش فیلم تفریق در جشنواره فیلم تورنتو بود که معتبرترین جشنواره سینمایی در امریکای شمالی به شمار می‌رود.

انتشار غیرقانونی نسخه اصلی و باکیفیت فیلم تفریق

پس از لو رفتن نسخه کامل و با کیفیت فیلم های برادران لیلا و جنگ جهانی سوم، حالا فیلم تفریق مانی حقیقی را هم باید به سومین فیلم فهرست لورفته‌های خارجی(!) اضافه کرد که در یکسال گذشته در فضای مجازی منتشر شده‌اند. وجه مشترک این ۳ فیلم، حضور در جشنواره‌های جهانی و -احتمالا- بستن قرارداد با پلتفرم‌های پخش خارجی است. فیلم‌هایی که به محض نمایش در وی‌او‌دی‌های خارجی، با کیفیت‌های مختلف، به دست مخاطب ایرانی می‌رسند.

این اتفاق تلخ درباره فیلم تازه مانی حقیقی در ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ رخ داد و باعث شد تا فیلم تفریق نقل محافل و نقدها شود. فیلیموشات امیدوار است تا تهیه‌کنندگان فیلم، پیش‌‌بینی‌های لازم را برای چنین اتفاق‌هایی انجام دهند تا مخاطب ایرانی بتواند آثار مهم سینمای خودمان را بدون مشکل و عذاب وجدان ببیند.

اکران آنلاین تفریق پس از انتشار نسخه غیرقانونی

«تفریق» هشتمین ساخته سینمایی مانی حقیقی است که به دلیل انتشار نسخه غیر قانونی‌اش فرصت نمایش عمومی در سینماها را به دست نیاورد و به شکل مستقیم وارد چرخه اکران آنلاین شد.

«تفریق» یکی از خاص‌ترین ساخته سینمایی مانی حقیقی است که به لحاظ خلق موقعیت داستانی و فضا‌سازی اثری متفاوت در کارنامه این کارگردان به شمار می‌رود. این فیلم به دلیل داستان خاص، حضور مانی حقیقی به عنوان کارگردان و البته نقش آفرینی ترانه علیدوستی و نوید محمدزاده یکی از امیدهای اکران به شمار می‌رفت ، که با انتشار نسخه غیرقانونی‌اش ، این امکان از آن سلب شد.

پوستر فیلم تفریق

پوستر فیلم تفریق پوستر فیلم تفریق

تیزر فیلم تفریق

بیوگرافی بازیگران فیلم تفریق

نوید محمدزاده در نقش جلال

نوید محمدزاده از بهترین بازیگران مرد سینمای ایران، متولد 17 فروردین 1365 است. او تا کنون 7 مرتبه نامزد دریافت جایزه از جشنواره فیلم فجر شده و توانسته 2 سیمرغ بلورین این جشنواره برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از آن خود کند. اولین فیلم این بازیگر در سال 1387 منتشر شد. محمدزاده در فیلم‌های مطرحی همچون عصبانی نیستم! محصول 1392، لانتوری (1394)، ابد و یک روز (1394)، بدون تاریخ، بدون امضا (1395)، مغزهای کوچک زنگ‌زده (1396) و متری شیش و نیم (1397) حضور داشته است. نوید محمدزاده را در سال 1399 نیز در سریال شبکه نمایش خانگی قورباغه دیدیم.

نوید محمدزاده از بازیگران تئاتری نیز محسوب می‌شود. او علاوه بر بازی در سینما و شبکه نمایش خانگی، در عرصه تئاتر هم فعالیت می‌کند. او تا کنون با 32 نمایش مختلف روی صحنه رفته است. قهوه قجری، بینوایان و الیور توئیست نیز برخی از نمایش‌های مشهور نوید محمدزاده هستند.

جالب است بدانید که فیلم‌های نوید محمدزاده در سال 1401 در سه جشنواره سینمایی بین‌المللی معتبر به نمایش درآمده‌اند؛ فیلم برادران لیلا در جشنواره کن، فیلم شب، داخلی، دیوار در جشنواره ونیز و فیلم تفریق در جشنواره تورنتو.

نوید محمدزاده در نقش جلال

ترانه علیدوستی در نقش فرزانه

ترانه علیدوستی بازیگر ایرانی متولد 22 دی 1362 است. او در سن 17 سالگی و با بازی در فیلم «من، ترانه ۱۵ سال دارم» پا به عرصه بازیگری گذاشت. او طی سال‌های فعالیتش در سینما، با بسیاری از بزرگان این عرصه همکاری کرد و جوایز داخلی و بین‌المللی متفاوتی نیز کسب کرد. علیدوستی در آثار کارگردانان بزرگی همچون عباس کیارستمی، رسول صدرعاملی و اصغر فرهادی حضور داشته است و فیلم ایرانی تفریق نیز سومین همکاری او با مانی حقیقی است. برخی از آثار برجسته این هنرمند عبارتند از: شهر زیبا (1382)، چهارشنبه سوری (1384)، تردید (1387)، درباره الی (1387)، پذیرایی ساده (1390)، آسمان زرد کم عمق (1392)، مادر قلب‌اتمی (1393)، فروشنده (1394) و برادران لیلا (1400). ترانه علیدوستی همچنین با حضور در سریال شهرزاد، یکی از ماندگارترین شخصیت‌های زن ایرانی را خلق کرد.

ترانه علیدوستی در نقش فرزانه

نقد و بررسی منتقدان و مخاطبان درباره فیلم تفریق

رابین سیتیزن منتقد سرشناس امریکایی درباره فیلم جدید مانی حقیقی تفریق در سایت رسمی جشنواره فیلم تورنتو نوشته است:

  • مانی حقیقی فیلم جدیدش تفریق از یک زیبایی‌شناسی سیاه مایل به خاکستری بهره می‌برد که در قالب یک درام روانشناختی سعی می‌کند داستانش را در زیر باران یک شهر نشان دهد.
  • تفریق یک اثر تماشاگرپسند است همراه با یک موسیقی پرتنش و یک دست سینمایی که ترسی از خاموش کردن چراغ‌ها ندارد. همه این‌ها توسط دو بازیگر مشهور بین‌المللی ایرانی به تصویر کشیده شده است.
  • ترانه علیدوستی که پس از فیلم فروشنده در سال ۲۰۱۶ به جشنواره تورنتو بازگشت و نوید محمدزاده که در جشنواره تورنتو همزمان فیلم شب داخلی دیوار را دارد و برای نمایش موفق فیلم بدون تاریخ بدون امضا در سال گذشته جوایز متعددی دریافت کرد.
  • گفتن بیشتر به معنای از بین بردن راز غیرممکنی است که در تاریکی انتظارت را می‌کشد.

سایت سینه اروپا cineuropa

دیوید کاتز | جدیدترین فیلم مانی حقیقی، فیلمساز ایرانی، یک فیلم هیجان‌انگیز پرپیچ و خم است که دو خانواده از دو طبقه اجتماعی متفاوت را در یک فضای ابزورد مقابل هم قرار می‌دهد. شاید لو دادن داستان یک فیلم و اسپویل کردن آن احساس ناخوشایندی به مخاطب بدهد اما باید این نکته را بدانیم که تفریق حکایتی از جامعه ایرانی است که فاصله طبقاتی آن‌ها را در مقابل هم قرار می‌دهد. مانند فیلمساز دیگر ایرانی اصغر فرهادی که در فیلم‌های گذشته و جدایی از دو طیف مختلف جامعه روایت‌هایی را مطرح می‌کند که همگی نشان‌دهنده قدرت درام در تعریف قصه است. شاید تفریق آنقدر متمایز نباشد که واقعاً خودش را در میان انبوه محتوای ژانر قرار دهد، اما تجربه‌ای زیبا و ترسناک را پیش روی ما می‌گذارد که کمتر از فیلمسازان آسیایی دیده‌ایم.

سایت icsfilm

آمبروژ پیوک | تفریق یک فیلم ماهرانه است. فیلمنامه به طرز ماهرانه‌ای بین ۴ دیدگاه شخصیت‌های اصلی تعادل برقرار می‌کند و در عین حال تماشاگر را تا پایان با قصه همراه می‌کند تا بتواند سرنوشت شخصیت‌ها را حدس بزند. مانی حقیقی کارگردان و مرتضی نجفی فیلمبردار با کادربندی عالی به تنش درون قصه کمک می‌کنند و بازی روشنایی و تاریکی و موضوع هویت را تجسم می‌بخشند. میثم مولایی تدوین فیلم را به خوبی اجرا می‌کند، و با تاریک‌کردن صفحه در چند لحظه کلیدی، فضایی را برای تامل ایجاد می‌کند.

نظر تماشاچیان در سایت letterboxd

مونا جلالی | مانی حقیقی مثل فیلم‌های قبلی‌اش، خصوصا اژدها وارد می‌شود، برای قصه‌ فیلم تفریق هم جهان و شهر خودش را می‌سازد. شهری که در آن آسمان با اینکه آفتابی است، اما باران بند نمی‌آید. و این فضای مالیخولیایی در قصه‌ اصلی‌اش هم جاری است. در سینمای امروز ایران که پُر شده از فیلم‌های به اصطلاح اجتماعی که از شعارهای سیاسی و اجتماعی و اخلاقی لبریزند، که همه‌ کاراکترهای محبوس در چهاردیواری‌های مختلف‌شان مدام در حال داد زدن و پریدن به یکدیگر هستند، چقدر جای فیلم‌هایی مانند تفریق خالی است. فیلمی که صرفنظر از مشکلات اقتصادی و اجتماعی امروز ایران، داستان خودش را می‌گوید و دنیای خودش را می‌سازد. و در کنار این‌ها، حرف‌هایی هم دارد.

تفریق مانی حقیقی دنبال شعار دادن و پند و اندرز نیست. گل‌درشت نمی‌شود و نمادهایش به‌جاست. قصه می‌گوید؛ قصه‌ ۴ کاراکتر که گرچه تک به تک زیاد به آن‌ها نزدیک نمی‌شود، اما از لابه‌لای روابط میان‌شان، خوب آن‌ها را پرداخت و ترسیم می‌کند. با اینکه فیلم ایده‌ جذابی دارد که چندان هم نو نیست، اما برای من جذابیت اصلی‌اش در قصه‌ مرکزی آن نبود، بلکه رابطه‌ میان کاراکترها و کنش‌ها و واکنش‌هایشان جذبم کرد.

از نظر تکنیکی هم حقیقی دوباره حرف‌هایی برای گفتن دارد؛ از فیلمبرداری درست و موسیقی به اندازه تا حتی کات زدن‌ها و تغییر قاب‌ها که خصوصا در اواسط فیلم برای تداوم کابوس کاراکترها نقش پررنگی دارند. مثلا سکانسی که محسن در راهرو ایستاده و چراغ خاموش می‌شود و کات، در دستشوییِ احتمالا بیمارستان جلال چراغ را روشن می‌کند. کابوس آن‌ها بی‌وقفه ادامه دارد. با همه این‌ها، گهگاه، خصوصا در پایان، منطق روایی فیلم کار نمی‌کند و متاسفانه مثل اکثر فیلم‌های ایرانی، تفریق هم در پایان لنگ می‌زند. ولی حتما دوباره هم فیلم را خواهم دید، و در بارهای بعدی تماشا هم فکر می‌کنم چیزهای جدیدی برایم دارد.

لیلا شوریده | مانی حقیقی دو ویژگی را توامان دارد: جسارت و خلاقیت. دقیقا همین «دو ویژگی» او را متمایز و دوست داشتنی می‌کند؛ «قانع نبودن به واقعیت و گاه حتی هجو آن» عنصر نایابی است که تفریق را فارغ از کاستی‌هایش ارزشمند می‌سازد. تفریق روی لبه واقعیت و رئالیسم جادویی قدم می‌زند و چه بستر مناسبی برای نمادپردازی خلق می‌کند تا دانه‌هایش را در ذهن مخاطب بکارد؛ از بارانی که بی‌وقفه می‌بارد و حتی از سقف خانه‌ها هم چکه می‌کند تا ماشین آموزشگاه رانندگی و ترمز دوقلویش و یا حتی واشری که مثل حلقه در انگشت می‌لغزد؛ تمام ایده‌ها و نمادها تقریبا به صورت قابل قبولی ارائه شده‌اند. خوش‌سلیقگی در موزیک و فیلمبرداری هم کاملا مشهود است و گاه مثل دیالوگ حرف‌هایی برای گفتن دارد؛ قطع و وصل تصاویر پی‌درپی آدم‌ها در موقعیت‌های مشابه یا موزیک گویی جمله‌هایی از فیلمنامه‌اند.

تمام این عوامل نوید وجود لایه‌هایی در عمق اثر را دارند. مانی حقیقی اندکی فلسفه می‌داند، پس کمی بی‌انصافی است که تفریق را صرفا داستان دو زوج که اتفاقات عجیبی از سر می‌گذرانند، بدانیم. در کل فیلم خوب برای من فیلمی است که نه پاسخ، بلکه پرسشی به ارمغان آورد. هدیه‌ تفریق هم برای من این پرسش بود که: پس از سال‌ها زندگی مشترک، نسخه‌های فقط اندکی بهتر از ما، چقدر می‌توانند احساسات عمیق‌تر و رنگین‌تری تجربه کنند.

تصاویر منتشر شده از فیلم تفریق

تصاویر منتشر شده از فیلم تفریق تصاویر منتشر شده از فیلم تفریق تصاویر منتشر شده از فیلم تفریق تصاویر منتشر شده از فیلم تفریق تصاویر منتشر شده از فیلم تفریق تصاویر منتشر شده از فیلم تفریق تصاویر منتشر شده از فیلم تفریق تصاویر منتشر شده از فیلم تفریق تصاویر منتشر شده از فیلم تفریق تصاویر منتشر شده از فیلم تفریق تصاویر منتشر شده از فیلم تفریق تصاویر منتشر شده از فیلم تفریق تصاویر منتشر شده از فیلم تفریق تصاویر منتشر شده از فیلم تفریق تصاویر منتشر شده از فیلم تفریق

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

بازیگر انلاین

آخرین اخبار بازیگران زن و مرد سینمای ایران و جهان، عکس های جدید سلبریتی ها، عکس های بازیگران قدیمی و بیوگرافی بازیگران را در بازیگر آنلاین | بازیگرآنلاین دنبال کنید

نوشته های مشابه

15 دیدگاه

  1. همه زنها و مردها شکل هم هستند ، جسمها و اشکال در رابطه ها تاثیر نداره ، این همسویی و همدردی و همدلی که باعث عشق ورزیدن و پایدار بودن رابطه میشه ، خیلی قشنگ به تصویر کشیده شده بود و بازی شده بود

  2. عالی بود، لذت بردم، داستان متفاوت و جالب، چقدر جای فیلم های این چنینی تو سینمای ما خالیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا