اخبار بازیگرانبازیگران ایرانی

سرشناس ترین بازیگران ایرانی لر تبار سینما و تلویزیون

در سینما بازیگران ایرانی لر تبار زیادی وجود دارد، بسیاری از مخاطبان دنیای هنر با بازیگران ایرانی لر سینما آشنایی دارند ، اما اگر مشتاقید تا بیشتر با این هنرمندان آشنا شوید تا پایان مطلب در بازیگرنیوز همراه ما باشید.

حمید گودرزی اصالتا لر کجاست؟

حمید گودرزی اصالتا لر بروجرد است.

مسعود رایگان لر خرم آباد است.

مسعود رایگان لر خرم آباد است.

علیرضا اوسیوند لر کجاست؟

علیرضا اوسیوند لر مسجد سلیمان است.

فاطمه گودرزی لر کجاست؟

فاطمه گودرزی لر خرم آباد است.

مهتاب کرامتی لر کجاست؟

مهتاب کرامتی لر ملایر است.

لرها از اقشار محبوب جامعه هستند که در مناطق مختلفی زندگی میکنند و با گویش های مختلفی از زبان لری با یگدیگر صحبت میکنند.

در سینمای ایران هم به مانند جامعه، اقوام مختلف در کنار هم به هنرنمایی می پردازند و یکی از اقشار پرطرفدار سینمای ایران هنرمندان و بازیگران لر تبار کشورمان هستند.در این مطلب به معرفی بازیگران ایرانی لر و بازیگران مرد لر میپردازیم.

اسامی بازیگران ایرانی لر

 حمید گودرزی با اصالت بروجردی

حمید گودرزی بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان سال 1356 در تهران متولد شد اما خانواده او اصالتا اهل بروجرد در استان لرستان هستند و نام این هنرمند در لیست بازیگران مرد ایرانی لر سینما قرار دارد.

این هنرمند کشورمان بازیگری را از سال 1378 با مجموعه دانی و من در تلویزیون آغاز کرد و در سریال مسافری از هند، تب سرد، کمکم کن، پنجمین خورشید، زمانه، هاتف، دلدادگان و… به ایفای نقش پرداخت.

حواشی

حمید گودرزی بازیگر بروجردی سینما و تلویزیون در برنامه سینما گلخانه که در تاریخ ۲۹ / ۱۰/ ۱۳۹۱ از شبکه سه سیما پخش شد در پاسخ به سوال مجری برنامه که از او پرسید اهل کجایی؟ به گونه ای پاسخ داد که گویا به مزاج برخی از لر زبانان خوش نیامده است.

ظاهرا حمید گودرزی در پاسخ به سوال مجری گفته است : ” فقط مسخره نکنید منو ها اما متاسفانه لر هستم ” که این نوع ادبیات حمید گودرزی بازتاب گسترده ای میان رسانه های استان های لر نشین داشته است.

البته پس از اظهارنظرش در مورد اصلیت‌ خود در برنامه تلویزیونی که بوجود آمد، گفت: من لر هستم و به لر بودنم افتخار می‌کنم و اگر سوء تعبیر و سوء برداشتی از حرف‌های من شده است، عذرخواهی می‌کنم.

وی توضیح داد: “مجری برنامه از من پرسید که کجایی هستی و من هم به حالت شوخی گفتم اگر بگویم نمی‌خندی. حالا گویا گفته من به برخی از دوستان برخورده و سوءتفاهمی ایجاد شده است و من در اینجا می‌خواهم رفع سوءتفاهم کنم و بگویم که لر هستم و به لر بودنم هم افتخار می کنم و از فامیلی بنده هم مشخص است که لر هستم و واقعا هم افتخار می‌کنم و بنابراین جای دلخوری در این زمینه ندارد و جنبه شوخی دارد و باز هم می‌گویم بابت این شوخی هم عذرخواهی می‌کنم”.

تیپ مشکی حمیدگودرزی با کاپشن

مسعود رایگان زاده ی خرم آباد

مسعود رایگان بازیگر پیشکسوت سینمای ایران اولین روز بهمن ماه سال 1333 در خرم آباد متولد شد و از بازیگران مرد لر سینمای ایران است.

این هنرمند کشورمان بازیگری را از سال های ابتدایی دهه 50 آغاز کرد و در نقش های ماندگاری مقابل دوربین رفت و رویا تیموریان بازیگر سینما و تلویزیون همسر او است.

نوحه های پدرش به زبان لری

پدرم یک آدم غریبی بود برای خودش، یعنی هم نوحه‌خوان بود، هم کارگردان تئاتر، هم بازیگر، هم طراح صحنه، هم طراح گریم و هم حتی نویسنده بود، تمام عشقش به خاندان اهل بیت(ع) بود، یعنی تمام متن، شعر، موسیقی و ملودی که روی نوحه‌ها می‌گذاشت برای خودش بود و شعرهایی که به گویش لری- کرمانشاهی می‌سرود و به همین خاطر هم طرفداران زیادی داشت، خیلی‌ها عاشق همین بودند، در لرستان به پدرم کرمانشاهی خرم‌آبادی می‌گفتند. مسعود رایگان

مسعود رایگان با پیرهن لی و شال گردن

شما بیوگرافی بازیگران ایرانی لر را در این مطلب مشاهده می‌کنید.

مسعود جعفری جوزانی با اصالت ملایر

مسعود جعفری جوزانی کارگردان کشورمان است که اصالتا اهل ملایر است و مردم این منطقه با زبان لری و گویش ملایری صحبت میکنند.نام وی نیز در لیست بازیگران مرد ایرانی لر سینما قرار دارد.

او برای تحصیل در رشته فیلمسازی به آمریکا می‌رود و در مقطع کارشناسی ارشد این رشته از دانشگاه ایالتی سانفرانسیکو آمریکا فارغ التحصیل می‌شود. مدتی در آمریکا می‌ماند.

مسعود جعفری‌جوزانی کار حرفه‌ای خود را از سینما آغاز کرد و سال ۱۳۶۵ در ۳۸ سالگی در فیلم شیر سنگی به عنوان کارگردان فعالیت داشته است. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدیش مانند سریال در چشم باد، بیشتر نبود، اما تجربه خوبی برای مسعود جعفری‌جوزانی محسوب می‌شود و همکاری با هنرمندانی همچون علی نصیریان، عزت‌الله انتظامی، ولی‌الله شیراندامی و علیرضا شجاع‌نوری را تجربه کرد. مسعود جعفری‌جوزانی در سال ۱۳۸۷ دوره‌ی پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در تولید اثر مهمی حضور داشته است. اثر مهم مسعود جعفری‌جوزانی در این سال، فعالیت در سریال در چشم باد به کارگردانی مسعود جعفری‌جوزانی محسوب می‌شود.

این کارگردان کشورمان ساخت فیلم های دیگری چون ایران برگر، پشت دیوار سکوت، در مسیر تندباد و … را در کارنامه هنری اش دارد.

مسعود جعفری جوزانی با پیرهن آبی و کت طوسی

علیرضا اوسیوند زاده ی مسجد سلیمان

علیرضا اوسیوند بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان سال 1336 در مسجد سلیمان متولد شد و مردمان این منطقه با گویش بختیاری که از گویش های زبان لری است صحبت میکنند.وی نیز از بازیگران مرد لر سینما است.

این هنرمند کشورمان همسر حمیرا ریاضی است و بازیگری را از سال 62 با فیلم بازداشتگاه آغاز کرد و سریال روایت عشق در سال 64 اولین تجربه بازیگری او در تلویزیون بود.

وی فوق لیسانس بازیگری و کارگردانی نمایش از دانشکده تربیت مدرس را دارد. او دوبله را هم مدتی زیر نظر ناصر تهماسب تجربه کرده و در چند نمایش رادیویی هم بازی کرده است.بازی کوتاه او در پناهنده می توانست جایگاه او را در سینما تثبیت کند اما بازی او در انواع و اقسام مجموعه های تلویزیونی او را از تبدیل شدن به یک بازیگر توانا دور نگه داشت. شاید بازی کوتاه او در فیلم زیر پوست شهر فرصت دوباره ای باشد تا قدر استعداد خود را که پیش از این در نمایش ها و تله تئاترها به رخ کشیده بود، بداند.

علیرضا اوسیوند در کنار همسرش

مهران رنجبر با اصالت بروجرد

مهران رنجبر بازیگر، نویسنده و کارگردان کشورمان سال 1361 در بروجرد متولد شد و از بازیگران مرد لر سینمای ایران است.وی فارغ‌التحصیل ادبیات دراماتیک است ، بجز هنر بازیگری تجربه نمایشنامه نویسی و کارگردانی تئاتر را نیز دارد، از حضورش در تلویزیونی راضی است اما ترجیح می دهد بیشتر در سینما کار کند.

این هنرمند جوان سال 80 از بروجرد به تهران مهاجرت کرد و از دوران نوجوانی بازیگری را با تئاتر آغاز کرد و با بازی در سریال آوای باران و نقش کیانوش بیش از پیش شناخته شد.

تیپ آبی مهران رنجبر

محمد فیلی از لُرتباران شیراز

“محمد فیلی حقیقی خرم‌آبادی فرد” معروف به محمد فیلی ،از بازیگران مرد لر سینما و برنامه های تلویزیونی است. وی در سال ۱۳۲۹ در شهر شیراز متولد شد. فیلی های شیراز از لُرتبارانی هستند که به همراه کریم خان زند از لُرستان به شیراز مهاجرت کردند.مهم ترین سریال تلویزیونی که وی تاکنون بازی کرده است سریال مختارنامه است که در آن به ایفای نقش شمر پرداخت.

سریال های محمد فیلی:

روزی روزگاری،تفنگ سرپر،روزهای به یاد ماندنی،چاردیواری،مختارنامه -در نقش: شمر،پشت کوه‌های بلند

محمد فیلی با لباس کرمی

 فاطمه گودرزی با اصالت بروجرد

فاطمه گودرزی بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان که حضور در دنیای هنر را از سال 67 آغاز کرد یکی از بازیگران ایرانی لر سینمای است که از پدر و مادری اهل بروجرد زاده شد.

این هنرمند کشورمان در فیلم عمه ماه منیر ساخته شهره لرستانی با گویش لری صحبت کرد و به خوبی توانست نقش باورپذیری را خلق کند.

همیشه هر جا که می‌روم می‌گویم که لر هستم و بروجردی. من بروجرد به دنیا نیامده‌ام و در این شهر زندگی نکرده‌ام اما پدر و مادر من بروجردی هستند و قبل از ازدواج‌شان به تهران آمده‌اند. شاید در کودکی دو بار به بروجرد آمده باشم، ولی متاسفانه بر خلاف میلم دیگر فرصت نشده به آن‌جا سفر کنم. فاطمه گودرزی

تیپ قرمز فاطمه گودرزی با شال مشکی

شما بیوگرافی بازیگران ایرانی لر را در این مطلب مشاهده می‌کنید.

شهره لرستانی زاده ی خرم آباد

شهره لرستانی یکی دیگر از بازیگران ایرانی لر سینما است که اهل خرم آباد در استان لرستان است.

این هنرمند کشورمان فعالیت در دنیای هنر را از سال 64 آغاز کرد و در فیلم و سریال های زیادی به ایفای نقش پرداخت.

وی فارغ‌التحصیل کارشناسی رشته کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال ۱۳۶۹ و همچنین فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته فیلمنامه‌نویسی سینما از مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی مجتمع فیلمسازی باغ فردوس در سال ۱۳۷۳ بوده‌است.

بازی در تئاتر را از سال ۱۳۶۴ با نمایش‌های دانشجویی از جمله «آدم‌برفی»، «زیبایی بی‌اعتنا»، «من به باغ عرفان»، «آژاکس»، «پیشنهاد ازدواج»، «تبعیدی‌ها»، و… تجربه کرد و تا ۱۳۶۹ ادامه داد. بازی در سینما را از سال ۱۳۷۰ با فیلم «نیاز» به کارگردانی علیرضا داوودنژاد آغاز کرد.

شهره لرستانی با شال مشکی و مانتو سبز

فریبا متخصص زاده ی بروجرد

فریبا متخصص بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان سال 1340 در بروجرد متولد شد و از بازیگران ایرانی لر سینما است.

این بانوی هنرمند در سریال هایی چون شهرازد، تولدی دیگر، به دنیا بگویید بایستد، ملکوت، به کجا چنین شتابان، زمانه، رهایم نکن و… به ایفای نقش پرداخته است.

تیپ رسمی فریبا متخصص

 متین ستوده زاده ی خرم آباد

متین ستوده بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان سال 64 در تهران متولد شد و پدرش اصالتا اهل خرم آباد است و اغلب اقوام پدری او ساکن خرم آباد هستند.

متین ستوده در یک گفتگو بیان کرد: من اصالتاً و از طرف پدری لر خرم‌آباد هستم و هم اکنون نیز اقوام در خرم‌آباد سکونت دارند چنانکه عمویم در این شهر صاحب یکی از انتشاراتی‌های مطرح است.

علاقه ی شدید به لرستان

تا جایی که فرصت به من اجازه داده و زمان یاری کند به لرستان سفر می‌کنم چرا که علاقه زیادی به این استان مخصوصاً زادگاه پدری‌ام خرم‌آباد دارم.

به لر بودنم افتخار میکنم

یکی از آرزوهای دنیای بازیگریم ایفای نقش یک دختر لر با لهجه خرم‌آبادی است چرا که افتخار می‌کنم لر هستم و همه لرستانی‌ها برادر و خواهرهای من هستند.با وجود دوری از زادگاه پدری‌ام حدود 80 درصد به لهجه لری خرم‌آبادی مسلط هستم.

خاطرات کودکی در لرستان

از خاطرات دوران کودکی من به روستای چم انجیر در خرم‌آباد بر می‌گردد چرا که مادربزرگم ساکن آن روستا است.خرم‌آباد مرا به خاطرات شیرین کودکی و نوجوانی بازمی‌گرداند،لذا همواره سعی می‌کنم تصویری که از خرم‌آباد در ذهنم دارم تغییر نکند.

متین ستوده با روسری زرشکی

شما بیوگرافی بازیگران ایرانی لر را در این مطلب مشاهده می‌کنید.

مهتاب کرامتی زاده ی ملایر

مهتاب کرامتی در ٢۵ مهر ماه ١٣۴٩ در شهر لُر نشین ملایر بدنیا آمد.

از کودکی به بازیگری دلبستگی داشت و همراه خواهر بزرگترش به بازی و تمرین در خانه می‌پرداخته‌است. نمایش‌های آن دو بر پایهٔ کتاب‌هایی بوده که می‌خواندند

بیشتر شبیه یک بازی بود، برایم به صورت یک خاطره خوش باقی مانده‌است.» «او همیشه لیدر بود؛ ولی کار خیلی جالبی که می‌کردیم این بود که هر بار شخصیت‌های نمایش‌ها را جابه‌جا می‌کردیم. یعنی هر بار که نمایشی را دوبار اجرا می‌کردیم، جای شخصیت‌ها را با هم عوض کرده و هر دوی ما هر دو نقش را بازی می‌کردیم. این کار تجربهٔ خیلی لذت‌بخش و خوبی بود. مهتاب کرامتی

در دوران مدرسه نیز به تئاتر دانش‌آموزی روی آورد.

از پانزده‌سالگی به خاطر قد بلندش به عنوان مراقب امتحان کار کرد و از این راه و تدریس خصوصی درآمد داشت.

پس از پایان دبیرستان در سال ۱۳۶۸ به تحصیل در رشتهٔ میکروبیولوژی در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت. در سال دوم دانشگاه با تماشای فیلم هامون به سینما علاقه‌مند شد. پس از دانش‌آموختگی، به دوره‌های بازیگری امین تارخ وارد شد.او دوره کلاس های بازیگری را در کارگاه های آزاد بازیگری می گذراند و همان جا برای نقش” هلن” در فیلم مجموعه مردان آنجلس انتخاب شود.

مهتاب کرامتی در جشنواره ی فجر

شهربانو موسوی از لُرتباران فارس

شهربانو موسوی بازیگر کمدی مجموعه های تلویزیونی و متولد ۱۰/۷/۱۳۳۹ در روستای پهلوانی از توابع شهرستان اقلید فارس می باشد. روستای پهلوانی از مناطق لُرنشین اقلید است.

خانم موسوی در بسیاری از مصاحبه ها از تبار لُری و بختیاری خود سخن به میان آورده است.

خانم موسوی با بسیاری از کارگردانان به نام تلویزیون ایران همکاری داشته است .وی با بازی در سریال متهم گریخت به شهرت رسید.

شهربانو موسوی در کنار دختر در پردیس سینمایی

نسرین مقانلو از لُرتباران بختیاری

نسرین مقانلو (زاده ۱ تیر۱۳۴۷ در تهران) بازیگر لُرتبار ایرانی است . خانم مقانلو از تبار لُرهای بختیاری هفت لنگ است.

وی فعالیت خود را با فیلم امید در سینما آغاز کرد و با بازی در فیلم همسر بیشتر مورد توجه قرار گرفت. وی پس از بازی در فیلم نابخشوده چند سالی را خارج از کشور گذراند. وی سپس به ایران بازگشت و بازی در سینما و تلویزیون را ادامه داد. بازی در فیلم مهمان مامان وی را به عنوان یک بازیگر توانا مطرح کرد. مسافری از هند و مختارنامه از معروف ترین مجموعه های تلویزیونی است که نسرین مقانلو در آنها نقش آفرینی ماندگاری داشته است.

نسرین مقانلو در یکی از مصاحبه هایش راز جوانیش را لُر بختیاری بودن دانسته و بیان می کنند:” البته جوان ماندن در نژاد مابختیاری هاست و اگر دقت کنید می بینید اکثر بختیاری هاپوست خوبی دارند و جوان تر از سن خود نشان می دهند”.

تیپ مشکی نسرین مقانلو

شما بیوگرافی بازیگران ایرانی لر را در این مطلب مشاهده می‌کنید.

حسن رضایی زاده ی ملایر

حسن رضایی از بازیگران مرد لر و بدلکاران سینمای ایران است که در سال 1318 در شهرستان لُرنشین ملایر در استان همدان متولد شد.

او بازی در سینما را از 1338 و با فیلم «پیمان دوستی» مهدی رئیس‌فیروز و در دو سه صحنه لانگ‌شات شروع کرد. بعد از پیروزی انقلاب، حسن رضایی دور جدیدی از فعالیت هنری خود را آغاز کرد که آغاز این دوره از سال 65 و با فیلم ماندگار «شبح کژدم» است.
ایشان در بیش از 150 فیلم نقش آفرینی داشته و در سال 1371 در یازدهمین جشنواره فجر برای بازی در فیلم “آبادانی”به کارگردانی کیانوش عیاری ،کاندیدای دریافت بهترین بازیگر نقش دوم مرد شد.این بازیگر لُرتبار سینمای ایران به خاطر ایفای نقش در فیلم آبادانی در جشنواره لوکارنو در سال 1992 مورد تقدیر قرار گرفت.

تیپ رسمی حسن رضایی با کت شلوار مشکی

محمود بهرامی با اصالت تویسرکانی

محمود بهرامی (۱۳۱۶ تویسرکان – ۱۳۸۹ تهران) از بازیگران مرد لر سینما و تلویزیون ایران بود.آغاز فعالیت هنری وی از سال 1334 با قصه نویسی در نشریات مختلف بود.این بازیگر سینما و تلویزیون ، بازیگری در سینما را از سال ۱۳۵۰ شروع‌کرد.از نخستین تجربه‌های سینمایی او بازی در فیلم خواستگار (محصول۱۳۵۱ ساخته علی حاتمی) بود.

او در مجموعه تلویزیونی صمد ایفاگر نقش سیامک بود. بازی در فیلم های صمد به مدرسه می‌رود (محصول ۱۳۵۱، ساخته پرویز صیاد )، خانه قمرخانم (محصول ۱۳۵۱، ساخته بهمن فرمان‌آرا)،اسرار گنج دره جنی (محصول ۱۳۵۳، ساخته ابراهیم گلستان) و زنبورک (ساخته فرخ غفاری) از دیگر فیلم‌های پیش از انقلاب است که محمود بهرامی در آن‌ها بازی‌کرد.

محمود بهرامی پس از انقلاب نیز در فیلم‌های فراوانی از جمله مسافران مهتاب (ساخته مهدی فخیم‌زاده)، سال‌های خاکستر ( ساخته مهدی صباغ زاده )، جیب‌‌برها به بهشت نمی‌روند ( ساخته ابوالحسن داودی) و گاهی به آسمان نگاه کن ( ساخته کمال تبریزی) بازی‌کرد. وی همچنین نویسنده و شاعری توانا است و دو کتاب او به نامهای دو کلوم حرف حساب (انتشارات جزیل – ۱۳۷۹) و انگیزه ای به نام عشق (نشر مجید-۱۳۷۹) حاوی داستانهای کوتاه و خاطرات هنرمند می باشد.

عکس سیاه و سفید محمود بهرامی

اصالت ملایری حسین یاری

حسین یاری در دی ۱۳۴۶ به دنیا آمد.وی اصالتآ اهل علی آباد دمق شهرستان ملایر و از بازیگران مرد لر سینما و تلویزیون است.

بازیگری را از تئاتر و در سال ۱۳۶۰ آغاز کرد.او در واحد دوبلاژ صدا و سیما به عنوان گوینده هم فعالیت کرده است.با فیلمهای دفاع مقدس شناخته شد که در این ژانر موفق بود و برای بازی در فیلم “آخرین مرحله” جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از چهاردهمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.

او بازی در نقشهای دیگر را هم با فیلمهای “سرعت” و “دنیای وارونه” تجربه کرد که برای او تجربه گرانقدری بود. بازی او در “بلوغ” تحسین منتقدان را برانگیخت و دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای بازی در این فیلم از هجدهمین جشنواره فیلم فجر بدست آورد.
اما شاید تنها شانس او بازی در فیلم / مجموعه “شب دهم” بود که توانست با بازی بسیار زیبایش در نقش حیدر در میان عموم محبوبیت بسیار زیادی کسب کند. شاید اگر فیلم سینمایی “شب دهم” به بخش مسابقه جشنواره بیستم فجر راه پیدا می کرد خیلیها برای بازی او ، کتایون ریاحی و ثریا قاسمی حسابی جدا باز می کردند.

حسین یاری با کت سفید در یک مراسم

شما بیوگرافی بازیگران ایرانی لر را در این مطلب مشاهده می‌کنید.

 رسول نجفیان با اصالت بختیاری

یکی از بازیگران مرد لر رسول نجفیان است. نجفیان در ۲۸ دی ۱۳۳۸ در تهران به دنیا آمد. در دوران دبستان با تاثیرپذیری از شیوه اداره کلاس توسط معلم روحانی خود، ذوق نمایش در او ایجاد شد. وی سال ۱۳۴۸ در هنرکده تئاتر آناهیتا فعالیت داشت.
اصالت وی به ایل بختیاری بازمی گردد اما متولد تهران است، موسیقی را از جوانی دنبال می کرد و نواختن دوتار را توسط یک روستایی به نام عاشق حیدر همدانی فراگرفت. پس از آن نیز آموختن موسیقی را نزد استاد اسماعیل مهرتاش ادامه داد.
نجفیان دارای مدرک کارشناسی روان‌شناسی از بخش علوم تربیتی مدرسه عالی پارس سابق در سال ۱۳۵۶ است. بازی در تئاتر را از سال ۱۳۴۸ و بازی در سینما را از سال ۱۳۶۳ با فیلم صف ساختهٔ علی‌اصغر عسگریان آغاز کرد.

تیپ مشکی رسول نجفیان با جلیقه ی سورمه ای

بهنوش بختیاری از لُرتباران مسجدسلیمان

بهنوش بختیاری (زادهٔ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۴ در تهران) بازیگر و منشی صحنه ایران است.

وی دارای مدرک کارشناسی در رشتهٔ زبان فرانسوی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران است. بهنوش بختیاری در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۴ به خاطر بازی در فیلم من نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن شد.

پدر بهنوش بختیاری از مسجدسلیمان و از عشایر هفت‌لنگ است، با آن‌که خودش در تهران متولد شده‌ است اما خودش می گوید همیشه خودم را یک لر می‌دانم و به آن افتخار می‌کنم. همیشه تلاش کرده‌ام از غرور بختیاری‌ها در کارهایم بهره بگیرم و تلاش کرده‌ام بهترین باشم.
تعجب می‌کنم از آن دسته آدم‌هایی که گریزان هستند از اصل خویش! مگر می‌شود انسان از ریشه خود فرار کند. به‌ خصوص لرها که قومی با اصالت، شجاع و غیرتمند هستند و هر کسی باید به آن افتخار کند. شخصاً در تمام مسیرهای اجتماعی از لر بودنم به نیکی یاد می‌کنم و متأسفم برای کسانی که تفکرات هویت‌گریزی دارند.

بهنوش بختیاری در جشنواره ی فیلم فجر با لباس سنتی

الهام چرخنده با اصالت بختیاری

الهام چرخنده (زاده ۴ تیر ۱۳۵۷ در کاشان) بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون و مستندساز ایرانی است. وی فعالیت خود را از سال ۱۳۷۵ با بازیگری در فیلم عروسی مهتاب آغاز کرد.

وی در یک خانواده سنتی بدنیا آمده است و اصالتا بختیاری از طایفه هفت لنگ است، او پس از یک ترم تحصیل در دانشگاه انصراف داد و فعالیت خود را در طراحی و نقاشی در اصفهان پی گرفت.

الهام چرخنده با انتشار عکس زیر به زبان لری در اینستاگرامش نوشت:«سلام . ما لری بختیاری وم؛ عصای مو تفنگه!!! یا علی مد…الهام».

الهام چرخنده با لباس بختیاری و تفنگ روی اسب

الهام چرخنده با چادر

 آزیتا حاجیان با اصالت ملایری

آزیتا حاجیان (زاده ۲۱ دی ۱۳۳۶ در ملایر) بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ایرانی است. او همسر محمدرضا شریفی نیا بود و مادر مهراوه شریفی‌نیا و ملیکا شریفی نیا است.اکنون ایشان با هم دانشگاهی سابق خود ازدواج کرده است.
زندگی و حرفه
حاجیان لیسانس بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک دانشگاه تهران است. آغاز فعالیت هنری او از ۱۳۵۴ با نمایش «خورشید خانم آفتاب کن» بود.

آزیتا حاجیان توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را در هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برای فیلم روبان قرمزدریافت کند.

آزیتا حاجیان در مجموعه ی تلویزیونی ساعت شنی در نقش مش دریا با لحجه ی لری ایفای نقش کرده است. وی درباره لهجه‌ای كه با آن حرف می‌زند گفت: این شخصیت به زبان لری حرف می‌زند و خودم آن را انتخاب كردم چون بر آن تسلط داشتم. البته در ابتدا كامل نبود. یك پس‌زمینه داشتم و بعد فكر كردم كه وقتی قرار است یك نقش را با همین لهجه ارائه بكنیم باید خیلی رویش متمركز شوم و الان كه به آن نگاه می‌كنم، می‌بینم از لحاظ شنیداری كاملا طبیعی و واقعی شده است.شخصیت مش دریا هم یك بازی خیلی خاص و شخصیت خاص داشت و هم لهجه‌اش باید آن طور كه شایسته بود درمی‌آمد چون من دوست داشتم لهجه این شخصیت به دل آدمهایی كه آن لهجه را دارند، بنشیند.

تیپ زمستانی آزیتا حاجیان با شال بافت و پالتو

نگاهی بر فیلم های لری سینمای و تلویزیون ایران

علاوه بر بازیگران ایرانی لر سینما کارگردانان مطرحی نیز در این خطه رشد کردند. مسعود جعفری‌جوزانی که امروز «ایران برگر» را در فضا و حال و هوای لرستان ساخته، یکی از فعال‌ترین سینماگران دراین زمینه بوده و فیلم‌هایش همواره با استقبال ویژه‌ای در منطقه لرستان و مردم این منطقه همراه بوده است. همان طور که مردم دیگر نقاط ایران فیلم‌های «شیر سنگی»، «درمسیر تندباد»، «جاده‌های سرد» و «دل و دشنه» را دوست داشته و دارند. مردم و علاقه‌مندان به سینما در لرستان این فیلم‌ها را نیز به مجموعه باارزش هنر این منطقه اضافه کردند.

جوزانی در سال ۱۳۶۴ با روایت روان و جذاب فیلم «جاده‌های سرد» شهرت یافت. فیلمی که داستانی عاطفی را در محیط یکی از روستاهای ملایر روایت می‌کند.

«شیرسنگی» محصول سال ۱۳۶۵، داستان پدید آمدن اختلاف میان دو ایل بزرگ را به دست انگلیسی‌ها روایت می‌کند. داستان که شباهت‌هایی در دل تاریخ پرافتخار این منطقه دارد.

«در مسیر تندباد» نیز محصول سال ۶۷ است و داستانی را در اوج درگیری‌های جنگ جهانی دوم که آتش آن به ایران و ایل بزرگ قشقایی هم رسیده بود به تصویر می‌کشد.

جوزانی در سال ۱۳۷۳ فیلم دیگری را در فضای ایلیاتی به نام «دل و تشنه» می‌سازد. زنی ایلیاتی که بعد از شهادت همسرش در جنگ ایران و عراق تصمیم می‌گیرد ۷ سال لباس سیاه را از تن خارج نکند.

اما ناصر غلامرضایی دیگر فیلمسازی است که فیلم‌هایی از سرزمین گسترده قوم لر ساخته و این فیلم‌ها نیز با استقبال خوبی در سراسر ایران و لرستان مواجه شده‌اند.غلامرضایی نیز اهل لرستان است و داستان فیلم‌هایش برگرفته از رسم و رسوم این قوم بزرگ است

درسال ۱۳۶۹ فیلمی به نام «خون بس» را براساس یکی از رسوم ایلیاتی ساخت.

او در سال ۱۳۷۵ فیلم دیگری را به نام «نامزدی» ساخت که این فیلم نیز داستان مردی را روایت می‌کند که بعد از بازگشت از اسارت عراق باید میان سنت ایل و عشق یکی را انتخاب کند.

درسال ۸۰ نیز فیلمی به نام «عروس رومشکان» را که روایت افسانه‌ای باستانی از این سرزمین است کارگردانی کرد. از مشخصه‌های فیلم‌های غلامرضایی این است که همچنان از بازیگران و عوامل بومی استفاده می‌کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بازیگر انلاین

آخرین اخبار بازیگران زن و مرد سینمای ایران و جهان، عکس های جدید سلبریتی ها، عکس های بازیگران قدیمی و بیوگرافی بازیگران را در بازیگر آنلاین | بازیگرآنلاین دنبال کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا